سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

اختصاصي دانش روز:

خلا کمبود کتاب مناسب کودکان و نوجوانان

danesheroz1 آذر ۱۹, ۱۳۹۲ ۰
خلا کمبود کتاب مناسب کودکان و نوجوانان

دانش روز: مشاور پارلمانی مدیر عامل و مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز به اهمیت مطالعه کودکان و نوجوانان پرداخت

به گزارش دانش روز، صفی اله رمضانخانی طی سخنانی در گفتگو با خبرنگار دانش روز گفت: انسان ها برای داشتن یک زندگی سعادتمندانه و پیدا کردن راهشان در مسیر زندگی نیاز به یک سری نشانه ها، بینش ها و آگاهی ها دارند و به وسیله کتاب می توانند آنها را به دست بیاورند. ضرورت علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به مطالعه بر کسی پوشیده نیست. عادت داشتن به مطالعه و آشنا بودن با منابعی که می‌توانند ما را در رفع احتیاجاتمان یاری دهند امتیاز بزرگی است، و این عادت و آشنایی بهتر است از زمان کودکی آغاز شود.

IMAGE635186339883253481

مطالعه کتاب در افزایش رشد شناختی افراد و پیدا کردن مسیری که تحت تاثیر آن می توانند به اهداف شان برسند، نقش مهمی دارد. کتاب یک ابزار روانشناختی است که در نخستین سال های زندگی سبب افزایش رشد شناختی کودک و حاکم شدن کودک به خود می شود. چارچوب شناختی افراد در دوره های مختلف تغییر می کند.

وی با اشاره به موانع مختلفی که بر سر راه مطالعه کودکان ممکن است وجود داشته باشد افزود:
کودکان امروزی برخلاف کودکان چند ده سال پیش امکانات بسیاری زیادی از کامپیوتر گرفته تا کانالهای متعدد تلویزیونی وبرای گذارندن وقت خود دارند؛ آنچه در این میان موجب نگرانی اغلب والدین می شود، کم توجهی بسیاری از کودکان به مطالعه است.ایجاد علاقه به مطالعه در کودکانبه رشد اجتماعی و احساسی آنها منجر خواهد شد و آنها را در بزرگ‌سالی از آسیب‌های اجتماعی دور خواهد کرد.

کودکان در بیشتر اوقات با قهرمانان و شخصیت های قصه های خود همراه می شوند و با خلاقیت هایی که گاه به جای قهرمان قصه ها از خود بروز می دهند به تقویت مهارتهای خود در زندگی می پردازند.
کودکان از طریق کتابهایی که می خوانند با شعرها و قصه هایی که می شنوند، بینش و اطلاعات وسیعتری پیدامی کنند و در همین مسیر هوشیار، دارای اعتمادبه نفس و مسلط به دنیای اطراف خود خواهند شد.

 مطالعه در حل مسایل و مشکلا ت شخصی  به بچه ها کمک می کند ،اطلاعات آن ها را درباره محیط های  گوناگون افزایش می دهد،  برای ساعات فراغت و بیکاری آن ها سو دمند است و با خواندن کتاب سازگاری عاطفی و اجتماعی خود را بهتر رشد  و گسترش می دهند.

چون کتاب خواندن معمولاً با درس و یادگیری و نمره همراه بوده به جای ایجاد لذت و تجربه ای خوشایند اجبار و انجام تکلیف و وظیفه را برای کودک به همراه دارد.

یکی از اهداف مطالعه کتاب های غیر درسی یاد  دادن درست اندیشی می باشد. محتوای این نوع کتاب ها نباید چیزی ادبیات بزرگسالان کم داشته باشد. علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی، بسیار مهم است.زمانیکه بچه ها توانایی  خواندن و نوشتن پیدا کرده اند، عادت کتاب خواندن و مطالعه می تواند عادت مثبت و ماندگاری در زندگی آن ها شود و تاثیر زیادی در موفقیت کودکان داشته باشد.

از این گذشته، مطالعه‌ی منابع مفید می‌تواند نقش مهمی در رشد فکری و شخصیتی کودکان و نوجوانان ایفا کند. متأسفانه در جوامع ما موانع جدیدی برای علاقه‌مند شدن به مطالعه به وجود آمده است. کودکان ما معمولاً بیش از کتاب با تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری دمخور هستند، و والدین هم به این مسأله چندان حساسیتی نشان نمی‌دهند. این اهمیت دارد که موانع علاقه‌مندی به مطالعه را در خود افراد و خانواده و جامعه بشناسیم برای آن‌ها راه‌حلی پیدا کنیم

یکی از مهمترین موضوعات و کتاب و عادت دادن فرزندانمان به مطالعه می باشد. خانه های ما باید پر از کتاب کاغذ و قلم باشد. و فرزندانمام باید عادت به مطالعه را از خانه به مدرسه ببرند.و چه خوب است کودکان و نوجوانان ما با کتاب به خواب روند. و با کتاب شیرینی زندگیشان مضاعف شود.

علی رغم کوششهایی که در تالیف و انتشار کتابهای مناسب کودکان و نوجوانان صورت گرفته است هنوز این خلا و کمبود در جامعه ما احساس می شود . وقت آن است که نویسندگان متعهد و برجسته ی ادبیات کودکان و نوجوانان , آنان که به حسن نویسندگی واقفند و روان شناسی کودک می دانند و به توانایی و ناتوانی و طرز فکر و احساس و ادراک دنیای عاطفی و عقلانی کودکان آگاهی دارند و نیاز جامعه ی اسلامی ما را به خوبی درک می کنند با بهره گیری از غنای فرهنگ اسلامی در نگارش کتابهای مناسب این سنین بیش از پیش بکوشند . و مراکز تحقیق بویژه سازمانهای که رسالت تهیه و انتشار کتابهای کودکان و نوجوانان را برعهده دارند درباره ی چگونگی گرایش این گروه به مطالعه و تقویت علاقه و رغبت آنان به مطالعه و ارائه معیارهای مناسب برای انتخاب کتاب بپردازند.

 همچنین مشاور پارلمانی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور  با اشاره به واحد تولید و نشر کانون خاطر نشان کرد:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از ۳ هزار عنوان کتا ب و محصولات سرگرمی برای استفاده کودکان و نوجوانان فراهم کرده است. . در حال حاضر شوراهای تخصصی متعددی در حوزه های مختلف علمی ، فرهنگی، ادبی ، هنری، مذهبی، آموزشی،تاریخی، دفاع مقدس، سینما و تئاتر، کتابهای الکترونیک وکتابهای مرجع و بسیاری دیگر.. پذیرای آثار فاخر همه نویسندگان کودک و نوجوان در سراسر کشور و دنیا هستند.

 درحال حاضر بیش از ۸۸۰ مرکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور  به عرضه فعالیت های مربوط به کتابخوانی مشغول است و ۴۰ عنوان فعالیت فرهنگی و هنری و ادبی  زیر ساخت اصلی تلاش کانون برای کتاب خوان شدن نسل کودک و نوجوان کشور است.

 کانون علاوه بر محصولات درون سازمان از محصولات سایر ناشرین و شرکتها نیز استفاده نموده و شرط استفاده از محصولات صدور تاییدیه برای کالا ها از طریق شوراهای کارشناسی کانون است که در طول ۴۵ سال گذشته  بیش از ۵۰ هزار  عنوان کالا وکتاب را مورد ارزیابی قرار داده است و سایت کتابشناسی کانون در حال حاضر ۱۸ هزار  عنوان کتاب را تایید و لیست آن را ارائه نموده است.

کانون در سراسر کشور بیش از ۱۳۰ فروشگاه و نمایندگی دارد که به عرضه محصولات تولیدشده و تایید شده  مشغول می باشد.

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر : 79166
بازدیدها: 356

پاسخی بگذارید »