دوشنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

با اجرای طرح کلاس پرنده:

خلاقیت کودکان در راه نجات محیط زیست

danesheroz1 دی ۲۹, ۱۳۹۲ ۰
خلاقیت کودکان در راه نجات محیط زیست

دانش روز: دانش آموزان دبستانی امروز – یکشنبه – با اجرای پروژه کلاس پرنده همراه با ساخت ماکت دماوند در برج میلاد با هوا و دماوند پاک آشنا می شوند

به گزارش دانش روز، مجتبی کلارستاقی مدیر اجرایی پروژه کلاس پرنده در این باره توضیح داد: پروژه کلاس پرنده یک پروژه خیریه است که با توجه به مسائل و مشکلات یک منطقه اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی می کند.

وی اظهارداشت: هر کدام از دوره های آموزشی این پروژه حامی خاص خودش را دارد و به صورت فصلی برگزار می شود و تاکنون ۶ دوره با موضوعات مختلف برگزار کرده است.

وی گفت: پروژه ای که امروز – یکشنبه – در برج میلاد برگزار می شود با محوریت آلودگی هوا و داشتن دماوندی پاک است.

کلارستاقی افزود: این پروژه بر روی دو ایده شکل گرفت اول اینکه تهرانی ها برای اینکه بفهمند هوا سالم است یا خیر به کوه های شمالی و یا برج میلاد نگاه می کنند که در این پروژه خواستیم هم کوه دماوند را به عنوان نماد ملی ایران به بچه ها بشناسانیم و هم اینکه اگر هوا پاک باشد دیدن کوه دماوند از تهران امکان پذیر است.

وی ادامه داد: ایده دوم این بود که بر اساس تحقیقاتی که انجام شد مشخص شد ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع آلاینده در تهران و کلان شهرها خودروها هستند که اگر معاینه فنی درستی داشتند و یا از بنزین استاندارد استفاده می کردند وضعیت هوا اینقدر بحرانی نمی شد.

کلارستاقی افزود: از این رو در چند مدرسه در برخی مناطق شهر تهران اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی کردیم و با همکاری کودکان تعدادی از خودروهای پلاستیکی رنگ آمیزی شدند و بر روی کوه دماوند که به صورت مسطح در ایوان غربی برج میلاد ساخته شده قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: هدف از این کار نشان دادن اهمیت هوای پاک و حفظ محیط زیست است و اینکه کودکان به این موضوع پی ببرند که استفاده ناصحیح از وسایل نقلیه آلودگی هوا را به دنبال دارد و اینکه اگر هوای پاک داشته باشیم دماوند به راحتی از تهران قابل دیدن است.

مدیر اجرایی پروژه کلاس پرنده گفت: این دوره های آموزشی در دیگر شهرهای آلوده کشور مانند اصفهان، اهواز ، تبریز و مشهد هم برگزار شده است.

وی با بیان اینکه دماوند پاک ششمین پروژه کلاس پرنده است درباره پروژه اول توضیح داد: اولین پروژه کلاس پرنده در روستای بارنجگان در خراسان جنوبی نزدیک مرز ایران و افغانستان بود که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی انجام شد.

وی ادامه داد: به این صورت که برای بچه های آن روستا یک کتابخانه ایجاد کردیم که در آن کتاب و موسیقی های کودکانه قرار دادیم که اکنون به یک مکان تفریحی و آموزشی مناسبی تبدیل شده است.

وی گفت: پروژه دوم در ایلام در روستای ˈ تخم بلوط ˈ در نواحی هلیلان بود. اسم روستا تخم بلوط است اما درخت بلوطی در روستا باقی نمانده بود در حالی که در گذشته درختان بلوط و سنجاب های زیادی در روستا وجود داشت که در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته تمام درخت ها بریده و به مصرف ذغال رسیده و میوه بلوط ها هم به آرد تبدیل شدند.

کلارستاقی افزود: از این رو تصمیم گرفتیم هویت طبیعی این روستا را به کودکان آن یادآوری کنیم که بر این اساس یک درخت بلوط خشک شده را انتخاب و رنگ کردیم و در راهروی مدرسه روستا قرار دادیم و از سوی دیگر اقدام به آموزش ساخت عروسک کردیم که تمام آنها سنجاب بودند و بعد از آن عروسک های ساخته شده را به این درخت آویزان کردیم.

وی درباره پروژه سوم توضیح داد: روستایی در اطراف بیرجند وجود دارد به نام حاجی آباد که روستایی با جمعیت بسیار کم بود اما به علت خشکسالی و کم شدن کشاورزی در روستاهای اطراف ، اهالی روستاها برای یافتن کار و کارگری به بیرجند هجوم آوردند و از آنجا که روستای حاجی آباد نزدیک بیرجند بود آنجا را برای سکونت انتخاب کردند.

وی افزود: به این ترتیب جمعیت روستای حاجی آباد به یکباره افزایش یافت از این رو با حضور در این روستا و برگزاری دوره های آموزشی سعی کردیم با تقویت قوه تخیل کودکان اهمیت باران را برای آنها مشخص کنیم از این رو راهروی مدرسه را با رنگ آبی مزین کردیم و با استفاده از سازهای متنوع اقدام به پخش صدای باران در راهرو کردیم.

وی گفت: همچنین با ریختن دانه های غلات در توپ های پلاستیکی و تکان دادن آنها سعی کردیم قوه تخیل کودکان را نسبت به صدای باران تقویت کنیم.

کلارستاقی درباره پروژه چهارم توضیح داد: در خاک سفید تهران خیریه ای وجود دارد که از خانم های بد سرپرست حمایت می کند، این خانواده ها دختران نوجوانی دارند که می خواستند با کسب درآمد به خانواده خود کمک کنند از این رو یک سری کلاس های آموزشی برای آنها برگزار کردیم با این مضمون که ایده بدهند ، خلاق باشند و از کار گروهی نترسند.

وی گفت: بعد از پایان دوره های آموزشی که ۵ روز طول کشید یک مربی سوزن دوزی به آنها آموزش داد تا بتوانند خودشان کارهای دستی انجام دهند.

کلارستاقی به پروژه پنجم اشاره کرد و افزود: این یک پروژه پاییزه بود که در انزلی انجام دادیم، در آن منطقه فرد خیری در یک خانه بزرگ از ۵ پسر بچه نگهداری می کند در واقع سرپرستی آنها را برعهده دارد.

وی افزود: این پروژه با نام ˈ پسران بادˈ انجام شد به این صورت که با صحبت کردن با این بچه ها از آنها خواسته می شد تا نگاهشان را نسبت به آینده بازگو کنند و اینکه به چه کاری بیشتر علاقه دارند و بعد از آن ایده های خود را بر روی بادبان یک قایق که دو قهرمان قایقرانی در اختیار ما قرار داده بودند ترسیم کردند و بعد از آن با آن قایق یک گردش تفریحی علمی برگزار کردیم.

کلارستاقی گفت: پروژه های کلاس پرنده حامیان خاص خودش را دارد و کلاس پرنده با توجه به موقعیت جغرافیایی ، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه و در هر فصل اقدام به برگزاری دوره های آموزشی می کند.

منبع: ایرنا

یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر : 88474
بازدیدها: 309

پاسخی بگذارید »