شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

خداحافظی اسپایدرمن و بن‌ تن از کوله‌ پشتی بچه‌ ها

danesheroz1 شهریور ۱۸, ۱۳۹۲ ۰
خداحافظی اسپایدرمن و بن‌ تن از کوله‌ پشتی بچه‌ ها

دانش روز: اگر به تصاویر خارجی منتشر شده بر روی این گونه لوازم التحریر نگاهی عمیق داشته باشیم در خواهیم یافت، صاحبان این جریان در آن سوی جهان پیامهایی را انتقال می دهند که با فرهنگ ما تشابهی ندارد، بلکه تا حدود زیادی نیز با فرهنگ ایرانی اسلامی ما مغایرت دارند

به گزارش دانش روز، در هیاهوی بازار رنگارنگ نوشت افزار با طرح های خارجی، این بار گروهی فرهنگی پژوهشی در کرج آستین های همتشان را بالا زدند و در یک کار تیمی و با مطالعه به سراغ تولید نوشت افزار با الگوسازی شخصیت های داخلی ایرانی رفته اند تا این بار فرهنگ شخصیت های کارتونی غربی بارش را از کوله پشتی فرزندان این سرزمین بربندد و آنها از پشت نیمکت‌های مدرسه الگوهای بومی اسلامی را در دفتر مشق و کیف و کتابشان ببینند.

چند سالی است که تصاویر و انیمیشن های خارجی بر روی دفاتر و لوازم التحریر کودکان و نوجوانان خودنمایی می کند؛ تصاویری که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ و آداب و رسوم ما ندارد. برای کودکان جاذبه های بصری در انتخاب دفتر و لوازم التحریر در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد این در صورتی است که برای خانواده ها کیفیت و قیمت نیز علاوه بر جاذبه های بصری دارای اهمیت است.

اگر به تصاویر خارجی منتشر شده بر روی این گونه لوازم التحریر نگاهی عمیق داشته باشیم در خواهیم یافت، صاحبان این جریان در آن سوی جهان پیامهایی را انتقال می دهند که با فرهنگ ما تشابهی که ندارد هیچ، بلکه تا حدود زیادی نیز مغایرت دارد.

تحصیل کودکان و نوجوانان برای خانواده ها حایز اهمیت خاصی است و همچنین دولت نیز در این زمینه کارهای کارشناسانه زیادی انجام داده است، حال سوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا از تصاویر خارجی و ناملموس برای لوازم التحریری که قرار است فرزندان این مرز بوم استفاده کنند، استفاده می شود؟

در این خصوص به سراغ ناشر جوان البرزی رفتیم که برای سال دوم اقدام به چاپ لوازم التحریری با تصاویر شخصیت های ایرانی – اسلامی کرده است.

شاهوردی با اشاره به این موضوع گفت: دلیلی که باعث ورود ما به این حرفه شد عرضه لوازم التحریر با تصاویر خارجی است که تناسبی با نیازهای کودکان و نوجوانان ایرانی ندارد و به نوعی جای خالی تصاویر شخصیت های ایرانی و اسلامی را خالی می دیدم.

شاهوردی تاکید کرد: برای ورود به این حرفه ۲ سالی شروع به پژوهش و مطالعه علمی کردیم و سعی مان بر این بود که از دریچه روانشناسی و جامعه شناسی به این موضوع نگاه کنیم.

وی افزود: این طرح به نام قاصدک معروف شد و مدیریت پروژه قاصدک به من واگذار شد، در این طرح توانستیم بعد از گذشت ۲ سال و با بررسی های علمی محصولات و نوشت افزار و سرگرمی با تصاویر ایرانی – اسلامی تولید کنیم.

شاهوردی اظهار داشت: نتیجه این بررسی های علمی تعریف یک خانواده برای تصاویر این نوشت افزار بود این خانواده متشکل از پدر و مادر و ۳ فرزند به نام های ثتا و ثمین و سینا است.

وی این خانواده را چنین معرفی کرد: ثنا معمولا در حال مطالعه کردن و نقاشی کشیدن و ورزش کردن است و ثمین دختر کوچک خانواده در حال بازی و شیطنت است. سینا که در این محصولات معروف به سینا جستجو است همیشه کنجکاو است و مطالعه می کند یا با تلسکوپ خود ستارگان را رصد می کند و همیشه یک ذره بین در دست اوست که نشان از کنجکاوی او دارد، سینا را در لباس های مختلف از قبیل لباس نظامی، کوهنوردی و ورزش زورخانه می بینیم.

وی با اشاره به کمبود نقش خانواده در تصاویر خارجی افزود: نکته ای که برای ما از درجه اهمیت خاصی برخوردار است این است که تلاش کرده ایم در محصولات تولیدی خودمان پدر و مادر در جایگاه مناسبی قرار داشته باشند.

شاهوردی خاطرنشان کرد: فضاهای به تصویر کشیده شده در این محصولات کاملا ایرانی هستند مانند فضای تاریخی تخت جمشید، سی سه پل، ارگ بم و مقبره شعرای تبریز، کوه دماوند و حافظیه شیراز…

مدیر پروژه قاصدک در ادامه اظهار داشت: سال گذشته که برای اولین بار این محصولات را به بازار عرضه کردیم خیلی از صاحب نظران می گفتند که با استقبال مردم رو به رو نخواهد شد ولی به محض پخش محصولات در بازار چاپ اولش به سرعت تمام شد و ما مجبور شدیم که چاپ دوم را آغاز کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع گفت: سال گذشته بازاریان با کمی ترس به سراغ این محصولات آمدند، و بعضی از فروشگاهها ترجیح دادند که اصلا این محصولات را نخرند ولی امسال همه از این موضوع استقبال کردند و چاپ اول تمام شده و تا هفته آینده چاپ دوم با تیراژ بیشتری وارد بازار خواهد شد.

شاهوردی خاطر نشان کرد: سال گذشته در نمایشگاه قرآن، شرکت کردیم و با استقبال خوب مردم مواجه شدیم، مردم وقتی محصولات را می دیدند ابراز می کردند که چرا اینقدر دیر به این نتیجه رسیده اید که این محصولات را عرضه کنید، هم اکنون در تمام استان ها نمایندگی فعال داریم که در حال عرضه محصولات به مردم هستند.

وی افزود: برای تولید این محصولات شاخصه های مهمی را رعایت کردیم علاوه بر شخصیت های ایرانی و اسلامی به کیفیت و گرافیک خوب و قیمت نیز توجه کردیم، کاغذ به کار رفته در این محصولات از بهترین نوع کاغذ موجود در بازار است.

این ناشر جوان گفت: محصولات ما در قالب دفاتر، کیف، جامدادی، برچسب های تزیینی، برچسب های مشخصات، دفترچه یادداشت، و برنامه هفتگی است و در چاپ دوم در سال جاری پازل های شخصیت های ایرانی و اسلامی نیز وارد بازار خواهد شد.

وی در پایان از تمام رسانه ها، خبرگزاری ها و مطبوعات و همچنین رسانه ملی خواست که با تبلیغات برای این محصولات ایرانی آنها را یاری دهند.(ghasedakk.ir)

بی شک تولیدکنندگان با ارائه محصولات به صرفه اقتصادی تولید و فروش خود نیز می اندیشند ولی این نکته را نباید فراموش کنند که پیش قدم شدن در زمینه اشاعه فرهنگ ایرانی – اسلامی وظیفه همگان است و با حمایت از کالای ایرانی می توان گامی بلند در توسعه اقتصاد ایران زمین برداشت.

با تفاسیر ارائه شده می توان نتیجه گرفت که خانواده ها باید در خرید لوازم التحریر به مسائل فرهنگی اهمیت بدهند و سعی کنند که به فرزندان خود تصاویر روی جلد را بشناسانند و از دوران مدرسه آنها را با فرهنگ ایرانی آشنا سازند.

منبع:پانا

دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
کد خبر : 58780
بازدیدها: 333

پاسخی بگذارید »