جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

آیت‌الله مصباح یزدی:

حماسه ۹ دی به اندازه انقلاب اهمیت دارد/تعارف، همشهری‌گری و رفاقت در انتخابات حجت نیستند

danesheroz دی ۴, ۱۳۹۱ ۰

آیت‌الله مصباح یزدی، اهمیت حماسه ۹ دی را به اندازه اهمیت انقلاب دانست و گفت: بزرگداشت ۹ دی یک وظیفه شرعی و عقلی است. آیت‌الله مصباح یزدی عصر روز دوشنبه طی سخنانی در همایش جبهه پایداری در دانشگاه تربیت مدرس، ۹ دی ماه را عید میلاد جدید انقلاب خواند و افزود: بزرگداشت ۹ دی یک [&hellip

آیت‌الله مصباح یزدی، اهمیت حماسه ۹ دی را به اندازه اهمیت انقلاب دانست و گفت: بزرگداشت ۹ دی یک وظیفه شرعی و عقلی است.

آیت‌الله مصباح یزدی عصر روز دوشنبه طی سخنانی در همایش جبهه پایداری در دانشگاه تربیت مدرس، ۹ دی ماه را عید میلاد جدید انقلاب خواند و افزود: بزرگداشت ۹ دی یک وظیفه شرعی و عقلی است، اما از آن باید برای آینده درس‌هایی بگیریم که بتوانیم وظایف خود را بهتر بشناسیم.

وی اظهار کرد: اگر پذیرفتیم که ۹ دی‌ماه میلاد جدید انقلاب است، باید بدانیم که اهمیتش به اندازه اهمیت انقلاب است و اهمیت انقلاب که در سال ۵۷ به پیروزی رسید به اسلامی بودن آن است؛ چرا که انقلاب‌های بسیاری در راستای اهدافی چون عدالتخواهی رخ داده است، اما آنچه انقلاب ما را متفاوت از سایر انقلاب‌ها کرده است، اسلامی بودن آن است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اعلام اینکه انقلاب ما نمادی از انقلاب عصر اسلام بود، افزود: بهترین نامی که برای حرکت علیه باورها و فرهنگ یک جامعه انجام می‌شود، حرکت فرهنگی است، اسلام نیز در عصر حضور خود از بعد فرهنگی آغاز شد و پس از آن ابعادی دیگر چون سیاسی، اقتصادی و نظامی پیدا کرد.

مصباح یزدی با بیان تفاوت درجات ایمان اظهار کرد: ایمان مردم به باورهای اسلامی در ابتدای ظهور اسلام نیز در یک سطح نبود، رها کردن اندیشه‌های جاهلی و عمل به اصول و احکام اسلامی در میان مردم یکسان نبود، عامل پیشرفت اسلام را باید همانگونه که قرآن خود می فرماید در اصل اسلام و پذیرش مردم و تبیعت از این باورها دانست و هرجا کاستی و انحرافی دیده می‌شود، در تخلف از احکام قواعد و اصول اسلام است.

وی تاکید کرد: یکی از آثار ایمان واقعی این است که شما می‌دانید که چه باید بکنید و این تدبیر مقام معظم رهبری همان بصیرت را دارد.

مصباح یزدی با اشاره به اوضاع صدر اسلام و مراتب ایمان مسلمانان در آن زمان و با ذکر مثال‌هایی در این زمینه، ادامه داد: اگر بخواهیم وضعیت مسلمانان در طول دوران ۲۳ سال حکومت پیامبر اسلام (ص) را بررسی کنیم و ببینیم آسیب‌هایی که برای مسلمانان ایجاد می‌شد به خاطر چه چیزی بود، باید گفت مهم‌ترین علت آن ضعف ایمان و باورها بود.

وی افزود: تعدادی از مسلمانان باور قوی به اسلام و پیامبر(ص) داشتند و دارای ایمان قوی بودند و بی چون و چرا آن‌چه را که پیامبر(ص) می‌فرمودند، قبول می‌کردند و برخی نیز در کنار این‌که نماز می‌خواندند و ذکات می‌دادند، ولی برخی از فرمایشات پیامبر اسلام (ص) را بعضا به سختی می‌پذیرفتند که در بین آنها حتی برخی از افراد برجسته جامعه اسلامی آن زمان دیده می‌شوند. برخی از آنهایی که حتی به مقام خلافت نیز رسیدند. این گروه از مسلمانان، ارزش‌هایی را که خلاف ارزش‌های قومی و یا قبیله‌ای آنها بود به راحتی نمی‌پذیرفتند و زیر بار آن نمی‌رفتند.

وی ادامه داد: کسانی که دارای ضعف در ایمان بودند، همه حرفی را زود قبول نمی‌کردند، از جمله صحبت‌ های پیامبر اسلام را که در واقع حکم الهی بود و بعضا تردید وارد می‌کردند. البته عده‌ی دیگری نیز بودند که هیچ باور جدی به عقاید اسلامی نداشتند و به خاطر مصالح خود ایمان آورده بودند. این افراد باوری به عقاید اسلامی نداشتند، ولی به خاطر مصالحشان ایمان داشتند و حتی به خاطر این مصالح، نماز نیز می‌خواندند.

مصباح یزدی با بیان این‌که مسلمانان در ابتدای اسلام با مشرکین و کفار روبه‌رو بودند، چرا که آنها نمی‌خواستند اسلام در جامعه برپا شود، گفت: خطر بعدی در برابر مسلمین، منافقین بودند؛ کسانی که در باطن ایمان نداشتند، اما تظاهر به ایمان می‌کردند.

رییس موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به وجود کسانی که ضعف ایمان داشتند و در عمل سست بودند، گفت: این گروه هوای نفسانی و آداب و رسوم قومی وقبیله‌ای را مقدم بر ارزش‌های الهی می‌دانستند و البته این موضوع جای تعجب ندارد. اکنون هم در برخی از کشورهای اسلامی افرادی هستند که به نام اسلام افتخار می‌کنند و برخی از احکام اسلام را نیز عملی می‌کنند، ولی مثلادر ازدواج و مسائل خانوادگی سنت‌هایی را دارند که در اسلام پذیرفته نیست که البته در برخی از نقاط مرزی کشور ما نیز چنین چیزهایی وجود دارد.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین مساله‌ کسانی که ضعف ایمان داشتند در مورد مسیر حکومت بود، گفت: مهم‌ترین خطری که آینده‌ اسلام را بعد از رحلت پیامبر (ص) تهدید می‌کرد، همین مساله بود. بحث این‌که چه کسی باید اختیاردار مردم باشد.

مصباح یزدی با بیان این‌که کسانی که با این موضوع مشکل داشتند، اکثریت کسانی بودند که شناخت عمیقی نداشتند، تصریح‌ کرد: البته کسانی نیز بودند که آگاهانه زیر بار حکم الهی در این زمینه نمی‌رفتند و در واقع دلشان برای ریاست لک زده بود.

وی افزود: اکنون نیز کسانی هستند که با انگیزه‌ مختلف حاضرند، سختی‌ها را بپذیرند، زندگی و ثروتشان را بدهند، ولی رییس شوند و افراد از آنها اطاعت کنند. البته برخی هم ریاست را برای استفاده، سوءاستفاده، دزدی و اختلاس می‌خواهند.

رئیس مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه بزرگترین خطری که آینده کشور را تهدید می‌کند سکولاریزه شدن با نماد مبارزه با ولایت فقیه است، یادآور شد: دشمن این بحث را به تئوری دیکتاتوری آخوندی نسبت می‌دهد و از این طریق فکر جوانان را که هنوز عمق نگرفته و شناختی از حکومت اسلامی ندارد تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: هزار سایت و رسانه علیه ولایت فقیه لجن‌پراکنی می‌کنند، افزود: آنها درصدد هستند تئوری ولایت فقیه و شخصی مقام معظم رهبری را زیر سؤال ببرند و در واقع این مهمترین خطری است که آینده انقلاب را تهدید می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به مسئله انتخابات آینده اشاره کرد و افزود: مسئله انتخابات را ساده نگیرید. یکی از اشتباهات برخی افراد این است که رای دادن را حق مردم می‌دانند و می‌گویند به هر کس می‌خواهیم رای بدهیم و غفلت می‌کنند که در بینش اسلامی گاهی حق با یک تکلیف همراه است. یعنی هم حق است و هم در کنار آن تکلیف است.

وی ادامه داد: شما قانونا می‌توانید به هر کسی رای بدهید اما مکلف هستید به اصلح رای بدهید چرا که تکلیف الهی دارید و موظفید تا جایی که می‌توانید از کسانی که آگاه‌ترند و بصیرت دارند، برای انتخاب اصلح بپرسید.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان گفت: تعارف، همشهری‌گری و رفاقت حجت نیستند شما موظف هستید تحقیق کنید و این مسئله تکلیف شناسایی و ترویج رای به اصلح بسیار مهم است.

 

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۳
کد خبر : 1761
بازدیدها: 267

پاسخی بگذارید »