یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

حلالترین کاری که ثواب آن پس از مرگ جاری است

danesheroz اسفند ۱۵, ۱۳۹۱ ۰
حلالترین کاری که ثواب آن پس از مرگ جاری است

فضایل و پاداش‌ها در این روایات فقط برای امور فردی نیست تا خود فرد بهره ببرد، بلکه ترغیب و تشویق به اموراجتماعی است تا دیگران از حاصل این کارها سودببرند، درحالی که خود شخص نیز سود می‌برد

اهتمام اسلام به درختکاری وافشاندن دانه یا کاشتن شاخه ثمربخش، کاملا در متون دینی مشاهده می‌شود، به گونه‌ای که گاهی کاشتن درخت در ردیف بهترین ومقدس‌ترین کارهای خیر قرار می‌گیرد. چنان که از رسول اکرم (ص)در ضمن حدیثی آمده است که درختکاری را در کنار تعلیم دانش، ساختن مسجد، به ارث گذاشتن قرآن یا کتاب علمی سودمند دیگر و…قرار داده است. (کنزل‌العمال، ج۱۵، ص۹۵۴-۹۵۳)

پیامبر گرامی (ص) فرمود: هرکس درخت طلح وسدر(درخت نیازمند به آب) را سیراب کند، گویا انسان تشنه مومن را سیراب کرده است. (تفسیرالعیاشی، ج۲، ص۸۶).درباره قطع درخت نیز از آن بزرگوار چنین آمده است: هرکس(بی‌جهت) درخت سدری را قطع کند خدا سرش را درآتش فرومی برد. (بحارالانوار، ج۶۳، ص۱۱۳). از امام صادق(ع) نیزچنین آمده است: درخت‌های ثمر دهنده را قطع نکنید که (اگرچنین کنید) خدا سخت بر شما عذاب فرومی ریزد. (کافی، ج۵، ص۲۶۴)

همچنین از امیرمومنان(ع) نقل شده است: از عوامل افزایش عمر رها کردن آزار دیگران، احترام به پیران، صله رحم و اینکه از بریدن درخت سبز پرهیز شود، مگر برای ضرورت. (بحارالانوار، ج۵، ص۲۶۴) از امام رضا(ع) نیز نقل است که: قطع درخت (درصورت نیاز) با تبدیل وجایگزینی، مانعی ندارد وفرمودند: امام کاظم(ع) درخت سدری را قطع کرد ودرخت انگوری را به جای آن کاشت. (کافی، ج۵، ص۲۶۴-۲۶۳).

اهمیت درختکاری
اهمیت درختکاری چنان است که رسول خدا (ص) درباره آن فرمود: اگر نهالی درد ست یکی از شماست و در آستانه برپایی قیامت به اندازه کاشتن آن فرصت دارد، آن را بکارد. (مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۴۶۰)همان بزرگوارمی فرماید: بهترین (و با برکت‌ترین) چیز، درخت خرماست، هر کس آنرا فروخت پولش همچون خاکستری بر باد رود، مگر اینکه چیزی جایگزین آن کند (کافی، ج۵، ص۲۶۱).

ویژگی‌ها و آثار درختکاری
۱- کسب حلال بودن آن: امام صادق(ع) می‌فرمایند: کشاورزی و درختکاری کنید. به خداسوگند کاری حلال‌تر و پاکیزه‌تر از آن نیست. (کافی، ج۵، ص۲۶۰)

۲- ۲- صدقه بودن محصول آن: رسول خدا(ص) می‌فرماید: اگر مسلمانی درختی بکارد و پرنده، انسان یا حیوانی از میوه آن بخورد برایش صدقه به شمار می‌آید. (مستدرک‌الوسائل، ج۱۳، ص۲۶)

۳- پاداش به اندازه محصول آن: رسول خدا می‌فرماید: هرکس درختی بکارد، خدا به اندازه محصول آن، برایش پاداش می‌نویسد. (جامع‌الصغیر، ج۲، ص۵۱۴).

۴- ادامه بهره‌مندی از آن پس از مرگ: رسول خدا(ص)می فرماید: پنج گروه‌اند که درگورهایشان به سرمی‌برند، لیکن ثواب و پاداش کارهایشان به دیوان و نامه عملشان جاری می‌شود…(یکی از آن‌ها) آنکه نخلی نشانده است (بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۹۷).

۵- امام صادق(ع)هم می‌فرماید: ازچیزهایی که مومن پس ازمرگش ازآن‌ها بهره‌مند می شود نهالی است که آن را کاشته است (بحارالانوار، ج۶، ص۲۹۳).

فضایل و پاداش‌ها در این روایات فقط برای امور فردی نیست تا خود فرد بهره ببرد، بلکه ترغیب و تشویق به اموراجتماعی است تا دیگران از حاصل این کارها سودببرند، درحالی که خود شخص نیز سود می‌برد.

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر : 8793
بازدیدها: 151

پاسخی بگذارید »