شنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

اختصاصي دانش روز:

حافظه خود را تقویت کنیم

danesheroz1 دی ۳۰, ۱۳۹۲ ۰
حافظه خود را تقویت کنیم

دانش روز: حافظه عبارت است از حفظ، نگهداری و ضبط تجربه ی زندگی در ذهن (یعنی هر موضوعی که به آن برخورد کرده مطالعه می کنیم، می بینیم و نظیر آن) و توان دسترسی فوری و استفاده سریع از آنها در موقع نیاز است

 به گزارش دانش روز،   این فرآیند دارای  سه مرحله است:

۱- دریافت موضوع به صورت آگاهانه (مطالعه) و یا اتفاقی و ورود تجربه به ذهن .

۲- سازماندهی ،ثبت و نگهداری آن و تبدیل ضابطه های خاص ذهنی (رمز گذاری) .

۳- یاد آوری یعنی بر گرداندن ارادی اطلاعات (رمز خوانی) به قسمت فعال ذهن بدون اتلاف وقت .

این فرآیند شبیه عملیاتی است که در کامپیوتر صورت می پذیرد یعنی ورود اطلاعات، ثبت و ذخیزه اطلاعات و استفاده از اطلاعات ذخیره شده

انواع حافظه:

حافظه را به سه دسته زیر می توان تقسیم بندی نمود :

۱- حافظه حسی

۲- حافظه کوتاه مدت

۳- حافظه بلند مدت

۱ – حافظه حسی :

محرک های محیطی (مانند نور، صدا ،حرارت و …..) به طور دائم بر گیرنده های حسی ، تاثیر می گذارند . گیرنده های حسی همان حواس پنج گانه انسان می باشد که برخی از اطلاعات و داده ها وارد ذهن شده و باعث فعالیت های عصبی می گردد.

۲- حافظه کوتاه مدت :

اطلاعات در یافتی پس ازآنکه در حافظه حسی مورد توجه قرار گرفتند وارد حافظه ی کوتاه مدت می شوند در حافظه حسی اطلاعات دقیقاً مطابق محرک ها ذخیره می شوند ولی در حافظه کوتاه مدت این اطلاعات به صورت رمز (کد) در می آیند

۳- حافظه دراز مدت :

پس از آنکه اطلاعات در حافظه کوتاه مدت تکرار و مرور شد وارد حافظه دراز مدت می شود و علاوه بر ورود به حافظه بلند مدت نیاز به رمز گردانی دارد

نحوه ورود اطلاعات به حافظه دراز مدت را به صورت نمودار نشان می دهیم .

استراتژی های تقویت حافظه:

۱– حافظه ومرور:

بارها اتفاق افتاده است که شخصی مطالب زیادی را مطالعه می کند ولی پس از چند روز که به آنها مراجعه می کند مقدار خیلی کمی را به خاطر می آورد

۲- بهترین زمان برای مرور زمانی است که یادآوری در حال کم شدن است مثلاً برای یک دوره یک ساعتی مطالعه ، اولین مرور پس از ده دقیقه انجام شود

۳- دومین مرور پس از گذشت ۲۴ ساعت از مطالعه

۴- سومین مرور در زمانی حدود یک هفته صورت می پذیرد که باعث می شود مطالب در حدود یک ماه در ذهن باقی بماند

۵- مرور بعدی که یک ماه پس از مطالعه انجام می گیرد باعث به یادآوری مطالب تا شش ماه و مرور بعدی پس از شش ماه که باعث یادآوری به مدت بسیار طولانی می شود

 اضطراب و راه های کاهش آن:

« اضطراب انسان به خاطر اتفاقاتی که برایش روی می دهد نیست بلکه به خاطر نوع نگاه و نگرش او به اتفاقات است.»  اپیکتوس                             

اضطراب نوعی آشفتگی، نگرانی و فشار روانی می باشد که باعث تضعیف روحیه، کاهش مطالعه، کاهش یادگیری و در نتیجه باعث عدم موفقیت و یا عدم نتیجه گیری مطلوب آنها می گردد

اضطراب علاوه بر اختلال در آرامش ذهنی باعث کاهش نیرو های انسان می شود که بدلیل آنکه فرد در حالت اضطراب نمی تواند به خوبی از نیروها و استعداد هایش استفاده کند انرژی بسیاری را تلف می کند

عوامل ایجاد اضطراب 

۱- ترس از عدم موفقیت

 ۲- عدم مطالعه کافی

۳- عدم علاقه به مطالعه

۴- وسواس بیش از حد

۵- عدم استفاده صحیح از فرصت ها و از دست دادن زمان

۶- عدم بهره وری صحیح از امکانات و آشنا نبودن فرد با نقاط ضعف و توانایی های شخصی

۷- عدم تلاش در جبران و برطرف کردن نقاط ضعف

۸- خستگی ذهنی و جسمی و غیره .

بنا براین سعی کنید با شناخت دقیق نسبت به خود و شناسایی دلایل اضطراب خویش و با استفاده از تکنیک های کاهش اضطراب ، وضعیت روحی خود را بهبود بخشیده و با خود تصمیم بگیرید که هرگز اجازه ندهید اضطراب و نگرانی ها انرژیتان را تلف کرده و شما را مایوس کنند

البته لازم به ذکر است که اضطراب به مقدار کم باید وجود داشته باشد زیرا اضطراب کم محرک شما برای سعی و تلاش بیشتر می شود

 اضطراب سازنده ( مثبت )

این نوع اضطراب در اکثر افرادوجوددارد و باعث کوشش و پشتکار افراد برای کسب موفقیت می شود .این اضطراب ، نوعی اضطراب ملایم است که به فرد تاکید می کند از فرصت ها و توانایی های شخصی خوب استفاده کن ، با انگیزه باش و به پشتکارت بیفزا و ….  

اضطراب سازنده چراغ هشدار دهندهای است که شما را به فعالیت فرا می خواند و شما را از نگرانی ها و آشفتگی ها دور می سازد.

اضطراب مخرب (منفی )

اگر به هشدار های اضطراب سازنده (مثبت) توجهی نشود پس از مدتی این نگانی و آشفتگی ها افزایش یافته و به صورت یک عامل مخرب و آزار دهنده خود را نشان می دهد

تکنیک های کاهش اضطراب

۱- برگشت به حالت آرامش ذهنی :

۱-۱ نفس عمیق                         ۱-۲ تصورات مثبت                   ۱-۳ تلقین روزانه به دست آورید

۲- فعالیت و پشتکار همراه با جدیت (اقدام)

۳-تصویر سازی مثبت

۴- شناخت  توانمندی ها و اعتماد بر خویشتن

۵- تلقین مثبت

۱-۵ من از آرامش فکری خوبی برخوردارم            ۵-۲ من توانایی آن را دارم که در هر حال به حالت آرامش ذهنی باز گردم            ۵-۳ من با وجود آرامش می توانم به خواسته ها و اهدافم دست یابم

۶- ایمان و توکل به خداوند

 بر نامه ریزی:

کسی که برای موفقیت و پیروزی خود برنامه ریزی نکند ، در واقع برای شکست خود برنامه ریخته است .

بر نامه ریزی تمام امکانات ، استعداد ها و توانایی های شما را در جهت رسیدن به هدفتان هماهنگ می کند واز اتلاف انرژی و وقت شما جلوگیری می کند چون وقت گوهر ارزشمند و گرانقدری است که هنگامی که از دست برود ، هرگزمجددا به دست نمی آید

 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند                     بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم   ( حافظ )

داشتن برنامه ی منظم یکی از اصول اساسی موفقیت می باشد . شما به وسیله یک برنامه ی صحیح می توانید از توانایی هایتان بهترین استفاده را کنید

داشتن یک برنامه صحیح مهم است ولی مهمتر از آن اجرای آن است .

داشتن برنامه برای رسیدن به موفقیت الزامی است .

بهترین برنامه ریز چه کسی است ؟

بهترین برنامه ریز کسی است که شما را بهتر می شناسد . از استعداد ها و توانایی های شما آگاه است ، نقاط قوت و ضعف شما را می داند و این فرد کسی نیست جز خود شما

بنا براین بهترین برنامه ریز خود شما هستید زیرا :

– شما خودتان رااز همه بهتر می شناسید و به استعداد ها و توانایی ها و به امکانات خود آگاهی کامل دارید .

– نقاط ضعف و قوت خود را بهتر از هر کس دیگری می دانید .

– بیشتر از هر کس دیگری دلتان برای آینده خودتان می سوزد .

– هنگامهکه خودتان بر نامه ریزی می کنید ، برنامه ضمانت اجرایی بیشتری دارد .

– شما بهتر از هر کس به شرایط روحی ، محیطی ، زمانی و علائق و اهدافتان آشنا هستید.

 

محسن زاده فوق دیپلم آموزش ابتدایی

 و آموزگار پایه ششم ابتدایی

 

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۸
کد خبر : 88816
بازدیدها: 373

پاسخی بگذارید »