دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

توصیه‌هایی به دانش‌آموزان در دوران امتحانات/ تغذیه مناسب راهی به سوی موفقیت تحصیلی

danesheroz اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۲ ۰
توصیه‌هایی به دانش‌آموزان در دوران امتحانات/ تغذیه مناسب راهی به سوی موفقیت تحصیلی

در کنار مطالعه به موقع کتاب‌های درسی و داشتن تمرینات، رعایت برخی نکات که شاید مهم نیز جلوه نکنند، می تواند در موفقیت دانش آموزان در امتحانات موثر واقع شود

در روزهای امتحان، جنب و جوش خاصی در بین دانش آموزان دیده می شود، فرقی هم نمی کند دانش آموز درس خوان باشد یا نباشد. به هرحال دانش آموزان و فضای مدرسه و خانه حال و هوای تازه ای به خود می گیرند.

در کنار مطالعه به موقع کتابهای درسی و داشتن تمرینات فراوان، رعایت برخی نکات که شاید مهم نیز جلوه نکنند، می تواند در موفقیت دانش آموزان در امتحانات موثر واقع شود.

۱. به موقع و سر وقت به جلسه امتحان بروید و پیش از آغاز امتحان با خاطری آسوده در جای خود مستقر شوید.

۲. دستورالعملهای امتحانی را با دقت بخوانید و اگر دستورات شفاهی است، با توجه و دقت کامل به آن گوش دهید و عینا همان کاری را که از شما می‌خواهند انجام دهید.

۳. به زمان بندی سؤالات دقت کنید تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشوید.

۴. اگر زودتر از زمان تعیین شده سؤالات را پاسخ دادید، عجله نکنید و مجددا مروری داشته باشید.

۵.برای پاسخ گویی به آزمون تشریحی پیشنهاد می‌شود پرسش را به دقت بخوانید و قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، پاسخ خود را به طور ذهنی مرور کرده و سپس در برگه امتحانی بنویسید.

۶.برای پاسخگویی به آزمون تستی(سؤالات چند گزینه ای) پیشنهاد می‌شود:

سؤالات ساده را جواب داده و از جواب دادن سریع و عجولانه به سوالات سخت خودداری کنید.

وقتی به سؤالات نیمه مشکل رسیدید، مقابل آن علامت (+) (در پاسخ نامه) به معنای قابل حل ودر مقابل سوالات مشکل علامت (-) به معنای غیر قابل حل بگذارید.

وقتی تمام سؤالات در یک درس خاص را پاسخ دادید، به سراغ سؤالاتی بروید که جلوی آنها علامت (+) گذاشته‌اید و سپس به سؤالاتی که علامت (-) دارند، بیشتر فکر کرده و با دقت جواب دهید.

تغذیه مناسب دانش آموزان در دوران امتحانات

بسیاری از دانش ‌آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می ‌پردازند و تصور می‌ کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می ‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می ‌توان بازده فکری را افزایش داد.

به کارگیری نکات و توصیه ‌های زیر توان دانش آموز را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد:

۱- در زمان مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

۲- بررسی‌ های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.

۳- صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌ مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.

۴- کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی ‌توانند صبحانه مفصلی بخورند، توصیه می ‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

۵- بعضی از دانش ‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌ کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی ‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.

۶- خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می ‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌ های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

۷- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می ‌کند، زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

۸- مصرف سبزی‌ و میوه‌ های تازه توصیه می‌ شود.

۹- در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

۱۰- در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری کنید.

۱۱- از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ ها ممکن است در نگاه اول انرژی ‌زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن ها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.

۱۲- بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی ‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلکه سبب چاقی‌ ‌می‌ شود.

۱۳- خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

۱۴- تغذیه متعادل و متنوع شامل نان و غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت ها و میوه‌ها سبب کاهش استرس در زمان امتحان می ‌شود.

۱۵- اگر احساس خستگی می ‌کنید، کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی ‌شود.

جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر : 18106
بازدیدها: 240

پاسخی بگذارید »