یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

تقویت سبک زندگی ایرانی – اسلامی با بازی رایانه ای

danesheroz دی ۱۹, ۱۳۹۱ ۰

گشوده شدن بازارهای داخلی روی انواع و اقسام بازی های رایانه ای و در کنار آن رونق گرفتن بساط بازی های آنلاین، یکی از چالش هایی است که پیش روی سبک زندگی ایرانی- اسلامی کمین کرده است

گشوده شدن بازارهای داخلی روی انواع و اقسام بازی های رایانه ای و در کنار آن رونق گرفتن بساط بازی های آنلاین، یکی از چالش هایی است که پیش روی سبک زندگی ایرانی- اسلامی کمین کرده است.

بی تردید می توان بخشی از تغییرات سبک زندگی در قشر جوان و نوجوان را ایفای نقش فعال و زندگی کردن در جریان بازی های رایانه ای آنلاین و آفلاین دانست. با وجود این اما انکار کارآیی بازی های رایانه ای در آموزش، انتقال مفاهیم و ارزش های برنامه ریزی شده نیز امری است که ما را از این ظرفیت بزرگ محروم می کند.

راه اندازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای را شاید بتوان نخستین گام در راستای پذیرش کارآمدی و بهره گیری از فضای مجازی و بازی های رایانه ای دانست. هر چند عملکرد این بنیاد در موارد مختلف از جمله رده بندی سنی بازی های رایانه ای، زیر ذره بین نقد کارشناسان است اما در مجموع تشکیل بنیادی برای ساخت بازی رایانه ای و حمایت از تولیدکنندگان اینگونه بازی ها امری ضروری بود که انجام شد و احتمالاً شورای عالی فضای مجازی برنامه هایی را برای ارتقای عملکرد این بنیاد در برنامه دارد.

برگزاری نخستین دوره مسابقات لیگ آنلاین در کشور نیز اقدام مثبت دیگر وزارت ارشاد است، اقدام مثبت دیگری که می تواند به آشفته بازار بازی های رایانه ای سر و سامانی ببخشد.
باید در نظر داشت بهره مندی غربی ها از ظرفیت بازی های رایانه ای برای تغییر در سبک زندگی مردم دیگر کشورها و تزریق اهدافشان به جوامع دیگر تجربه اثبات شده ای است که به روشنی بیان می دارد بازی های رایانه ای به مثابه رسانه ای قدرتمند در پیاده نظام جنگ نرم جای می گیرند.
قهرمانان بازی های رایانه ای رفته رفته به اسطوره ذهنی جوانان و نوجوانان تبدیل می شوند؛ اسطوره هایی که صفات و ارزش های مورد تأیید سازندگانشان رفتار و اندیشه های مخاطب بازی را به دست می گیرد. اینکه برای شخصیتی همچون باربی بازی رایانه ای ساخته می شود و از طرق مختلف و با کمترین قیمت تبلیغ و ارائه می شود، پشت پرده ای به اهمیت تحت تأثیر قرار دادن سبک زندگی در قشر مخاطب جوان و نوجوان دارد. ویژگی بارز بازی های رایانه ای، فعال بودن مخاطب در جریان بازی است که این مسئله تأثیر پذیری وی را از روند موجود در بازی به مراتب افزایش می دهد و همین فعال بودن مخاطب، بازی یارانه ای را در مقایسه با فیلم سینمایی یا دیگر رسانه هایی که مخاطب منفعل دارند، برتری می دهد. اکنون اما توانایی تولید بازی های رایانه وطنی در بسیاری از جوانان خوش ذوق ایرانی وجود دارد و ما نیز می توانیم از ویژگی این بازی ها در احیای شایسته سبک زندگی ایرانی- اسلامی بهترین استفاده را داشته باشیم.

در این راستا در کنار تولید محتوای متناسب با هنجار، فرهنگ و ارزش های جاری در جامعه ایرانی ، پرداختن به فرم و گرافیک بازی نیز بسیار ضروری است زیرا اصلی ترین نقطه قوت بازی های رایانه ای وارداتی، گرافیک بالا و طراحی های جذاب بازی است که می تواند مخاطب خود را ساعت ها و حتی روزها و هفته ها به خود جلب کند و برایش از قهرمان های پوشالی اسطوره بسازد. پس با کمی حمایت از تولیدکنندگان بازی های داخلی و سرمایه گذاری در این حوزه می توان جوان و نوجوان ایرانی را به جای درگیر شدن در حملات و جریانات تروریستی، خشونت و خونریزی یا جریانات غیر اخلاقی جاری در بازی های رایانه ای وارداتی، وارد اجرای سبک زندگی ایرانی – اسلامی در فضای مجازی و در ادامه فضای حقیقی کرد.

اگرچه در این مسیر نیز باید مراقب افراط و تفریط های معمول در اجرای برنامه های فرهنگی بود چراکه بازی های رایانه ای علاوه بر کاستن از تحرک و آسیب های جسمی، در زمره رفتارهای اعتیاد آور به شمار می روند. بر همین اساس است که بازی های آنلاینی مانند تراوین بخشی از زمان مفید کارکنان ادارات را به خود اختصاص می دهد.

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۵
کد خبر : 3165
بازدیدها: 296

پاسخی بگذارید »