جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

وزیر آموزش و پرورش:

تعدادی از معلمان پایه ششم تخصص ندارند

danesheroz1 آبان ۱۸, ۱۳۹۲ ۰
تعدادی از معلمان پایه ششم تخصص ندارند

دانش روز: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعدادی از معلمان پایه ششم تخصص ندارند، گفت: آیین‌نامه‌های آموزشی پایه ششم و هفتم مشکل دارد

به گزارش دانش روز، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در هشتمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه آموزشی که امروز در ساختمان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: آنچه در سال‌های اخیر با شتابزدگی و عجولانه اجرا شد، استقرار تدریجی ساختار آموزشی بود.

وی با بیان اینکه «۳ـ۳ـ۶» بستر و ظرف نظام آموزشی بود، افزود: ایجاد «۳ـ۳ـ۶» با حرکت عجولانه، مشکلاتی را به وجود آورده است.

فانی ادامه داد: تحول مبتنی بر روش‌ها، محتوا، رویه‌ها و مقررات آموزشی است و بحث محتوا به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی بر می گردد؛ در حقیقت سازمان پژوهش متولی محتوای آموزشی است.

وی با تأکید بر اینکه سند تحول آموزش و پرورش جز با سایر لوازم کار، عملیاتی نمی‌شود، گفت: اجرای راه از میانه یعنی از کلاس دوم و ششم ابتدایی، بار مضاعف بر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایجاد کرده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دو سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای ساختار «۳ـ۳ـ۶» مطرح شد و عنوان کردیم که باید از سال اول ابتدایی آغاز شود و سال به سال کتا‌ب‌ها را تأمین کنیم اما دوستان گفتند که در این صورت ۱۲ سال طول می‌کشد و این حرکت از پایه ششم شروع شد.

وی افزود: وقتی پایه ابتدایی ۵ ساله بود، هدف‌گذاری آموزشی نیز برای ۵ سال طراحی شد و ۶ ساله شدن دوره ابتدایی نیز به هدف‌گذاری مجدد و بودجه‌بندی جدید، نیاز دارد.

* تعدادی از معلمان پایه ششم تخصص ندارند

فانی با بیان اینکه محتوا با معلم کامل می‌شود، اظهار داشت: در بحث معلم به دانشگاه فرهنگیان نگاه ویژه شده است تا این دانشگاه هم معلم خوب تربیت کند و هم اینکه معلمان فعلی را به روز کند.

وی با بیان اینکه برای اجرای سند تحول نیازمند تهیه نقشه راه عملیاتی کردن سند هستیم، افزود: تا نقشه راه تدوین نکنیم، ادعا نمی‌کنیم که سند تحول را اجرا می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در اجرای سند تحول به بحث نقشه راه عملیاتی کردن سند توجه نشده است، ادامه داد: تعداد زیادی معلم که تخصص در پایه ششم ابتدایی را ندارند، در حال فعالیت هستند و به بدترین وجه، دروس این پایه آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با کمک فرهنگیان، معلمان و بخش‌های مختلف آموزش و پرورش بتوانیم مشکل نیروی انسانی و تدوین مقررات را حل کنیم.

*در آیین‌نامه‌های آموزشی پایه ششم و هفتم مشکل داریم

این مقام مسئول در آموزش و پرورش گفت: در آیین‌نامه‌های آموزشی پایه ششم و هفتم هم مشکل داریم و امیدواریم بتوانیم حداکثر تا دو سال آینده نقشه راه را پیش‌بینی کنیم.

وی به ظرفیت‌های سازمان پژوهش ‌و برنامه‌ریزی آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: هنوز این سازمان ظرفیت‌های زیادی دارد و بند بند قانون باید مورد مداقه قرار گیرد.

فانی به سند برنامه درسی ملی اشاره کرد و افزود: سند برنامه درسی ملی آماده است و این نشان می‌دهد که در بخش برنامه درسی سند تحول، یک گام نسبت به بخش‌های دیگر جلوتریم.

*لزوم چند تالیفی کتاب درسی در دوره متوسط

وزیر آموزش و پرورش به بحث چند تألیفی کتب درسی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث چند تألیفی کتب درسی در دوره متوسطه به خصوص در دوره دوم باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: دفتر تکنولوژی آموزشی می تواند در بحث هوشمندسازی مدارس و تکنولوژی آموزشی بسیار کمک کند و تمام سازمان‌ها باید از هرز رفتن منابع آموزش و پرورش در تمام بخش ها جلوگیری کنند.

فانی به موضوع اغلاط کتب آموزشی اشاره کرد و گفت: اخیراً گزارشی در باره غلط در کتب درسی از صدا و سیما پخش شد که این گزارش تذکر به همه ما بود و کتاب‌ها نه تنها کم غلط باید، بی غلط باشد که البته شاید این اشکالات نیز به خاطر فشار به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ایجاد ساختار جدید آموزشی بود.

* تمام کتب درسی سال آینده اول مهر ۹۳ باید دست دانش‌آموزان باشد

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که تمام مراحل علمی، اعتباربخشی و تولید و چاپ کتب درسی در بازه زمانی مناسب انجام شود و تمام کتب درسی سال آینده در ابتدای مهر ۹۳ در دست دانش‌آموزان باشد.

منبع:فارس

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۱
کد خبر : 72957
بازدیدها: 228

پاسخی بگذارید »