جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

تزریق شور انتخاباتی؛ شرط تحقق حماسه در کرج

danesheroz2 خرداد ۱۹, ۱۳۹۲ ۰
تزریق شور انتخاباتی؛ شرط تحقق حماسه در کرج

هرچه که به انتخابات نزدیکتر می شویم این ذهنیت صحیح در جامعه در حال نطفه بستن و شکل گیری است که برای ساختن آینده ای بهتر باید حرکت کرد،بی اعتنا ماندن در نقطه صفر و یا معترض بودن در سکون نه تنها دردی از ما دوا نمی کند بلکه دستان ما را در آینده در انتقاد از کسانی که رای آورده اند خواهد بست و انصاف این است که اگر حس مشارکت نداشتیم به روندی که در آینده شاید مطلوب ما نباشد معترض نشویم

به گزارش گروه انتخابات دانش روز، کارکرد رسانه در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و تهییج افکار عمومی برای بالا بردن ضزیب مشارکت همان اندازه نقششان در روشنگری و معرفی توان کاندیدها به رای دهندگان اهمیت دارد. در شرایط فعلی و با وجود فشارهای بین المللی و خارج از قاعده و عرف نظام سلطه آنچه برای درون نظام مهم است رای آوری افراد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری و شورا ی شهر است و در بعد خارج و برون از نظام تعدد رای دهندگان و تکثر آرا ست.

خوشبختانه صدا و سیما تا کنون با وجود ایرادات و کاستی های فراوانی که در جذب مخاطبین دارد توانسته است در زمینه معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری و مخصوصا ایجاد فضایی برای تضارب آرا مابین کاندیداها در مناظرات گامهای مناسبی را بردارد و صد البته این وظیفه تنها بدوش این رسانه نباید باشد تا جذب و مشارکت حداکثری و حماسه حضور مد نظر رهبری اتفاق بیفتد.

مسیر انتخابات ریاسات جمهوری از مسیر صندوقهای شورای شهر می گذرد و این بدان معناست که  هرچه مشارکت در شوراها افزایش یابد میزان رای دهندگان ریاست جمهوری فزونی خواهد یافت. متاسفانه در شهر کرج وجود رسانه ها جمعی فراگیر مانند تلویزیون اجازه ورود به این مسابقه انتخاباتی را پیدا نکردند و کاندیداها نیز اقبالی به اصول مدرن و استفاده از سایتهای خبری و نشریات و روزنامه ها نکردند.

دلایل این رویکرد کاندیدهای شورای شهر نسبتا مشخص است، عده ای از آنها توان نوشتن را در خود ندیدند و عده ای دیگر رای را در چاپ بیشتر پوستر های پرزرق و برق ارزیابی نمودند و این نتیجه ای جز تضعیف کارکرد رسانه، بی اطلاعی رای دهندگان و فاصله گرفتن با اصول تبلیغات مدرن ندارد. شهر آلوده می شود، میلیاردها تومان پول هزینه پوسترهایی می شود که عمرشان از تجربه یک جمعه بیش نیست و به جمعه بعد نرسیده کرور کرور پول بیت المال باید برای جمع آوری، امحاء و نظافت شهر باید هزینه گردد.

متاسفانه در این دوره هرچقدر تبلیغات ریاست جمهوری سمت و سوی صحیحی به خود گرفت،شوراها به روند تبلیغ ناصحیح و سنتی گرفتار باقی ماند و این نکته ای است که باید برایش چاه ای اندیشید. هزینه و اضرار به بیت المال با چاپ پوستر ها و بنرها باید خط قرمزکاندیداها، شهروندان و مسولین باشد و  اگر کاندیدایی بر این هزینه زایی اصرار ورزید به دلیل تبعات منفی ای که در ذهن مخاطبین ایجاد می کند و حتی امکان دلسرد سازی شهروندان  و عدم حضور در انتخابات به دلیل اعتراض به این آسیب رسانی ، باید مورد توجه مسولین مربوطه قرار گیرد و تجربه این دوره باید نقطه پایانی بر هزینه زایی و بیهوده کاریهای انتخابات باشد.

چاپ پوستر و بروشور و بنر در حد معقول کاری معقول است و بحث بر سر حذف آن نیست چرا که مقدور و امکان پذیر نخواهد بود اما واقعا استفاده از نشریات چاپ شده و اختصاص قسمتی از آنها به تبلیغات مفید تر نیست؟ آِیا پایگاههای خبری البرزکه بازدید روزانه برخی از آنها به چند هزار مشاهده می رسد و بازدید کنندگان هم عموما از افراد صاحب فکر، نخبه و از سطوح بالای سواد و تحصیلات هستند باید کنار بمانند و کاندیداها حرفهای تکراریشان را برای تعدادی آدم تکراری(که تقریبا به صورت ثابت در جلسات همه ی کاندیداها حضور دارند)بزنند؟ بماند که فضای شهر کرج این توهم و تصور را ایجاد می کند که رفتار های سنتی تنها گزینه نامزدهای انتخابات باشد اما واقعا تغییر این ذهنیت بعهده کیست؟

در این دوره از انتخابات شورای شهر کرج اتفاقی افتاد که بعد از بیان ذکر ایرادات فوق بیراه نیست به این حسن بپردازیم. تلویزیونهای شهری پدیده این چالش مدنی در شهرمان بودند و چقدر عاقلانه بود رفتار مسولانی که با اختیار دادن به این بیلبوردها برای حضور در انتخابات فضای شهر را به سمت انتخاباتی زنده، پویا و عقلانی هدایت کردند. حضور موثر  این نمایشگرها در شهر و استقبال شهروندان از تبلیغات پاک و بدون تبعات آنها مورد اقبال و تحسین کارشناسان شهری قرار گرفت و جا دارد از  کسانی که با تصمیمات  صحیح و مدبرانه خود هرچند برخلاف عرف و ذهنیت برخی از افراد صاحب نفوذ شور هیجان انتخاباتی بوجود می آورند و زمینه را برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری مهیا می سازند تقدیر و تشکر کرد.جا دارد یادی هم از تبلیغات بجای فرمانداری بکنیم که با نو آوری و دقت بکار رفته تاثیر مناسبی را بر مخاطبین می گذاشت.

امید اینکه هدرروی بیت المال در انتخابات آتی تنها یک خاطره باشد و با آسیب شناسی های دقیق بتوانیم زمینه ساز بهتر شدن تمام حضورهای مردمی باشیم  البته از ایجاد جایگاههای تبلیغات  نباید گذشت که در نوع خود کار بجا و درستی بود اما واقعیت این است که  کاندیدهای محترم چندان به این جایگاههای تعبیه شده قانع نیستند.

منبع: شبکه خبری البرز

یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر : 24705
بازدیدها: 187

پاسخی بگذارید »