سه شنبه ۰۸ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

تبلیغ و توزیع منابع غیرمرتبط با برنامه درسی در مدارس ممنوع است

danesheroz1 دی ۱۷, ۱۳۹۲ ۰
تبلیغ و توزیع منابع غیرمرتبط با برنامه درسی در مدارس ممنوع است

دانش روز: دبیر علمی جشنواره کتاب‌ های آموزشی رشد گفت: ترویج، تبلیغ و توزیع منابع غیراستاندارد و غیرمرتبط با برنامه درسی در مدارس ممنوع است

به گزارش دانش روز، فریبا کیا دبیر علمی جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد در خصوص دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد اظهار داشت: در فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از راهکارهای اجرایی بحث تنوع در محیط یادگیری و تنوع بخشی به منابع آموزشی و تربیتی در محیط‌‌‌ های رسمی و غیر رسمی است که در این سند مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ‌عنوان متولی تولید محتوای کتب آموزشی است. بخشی از کار این سازمان نیز تولید کتب درسی است اما این سازمان در زمینه سایر موارد آموزشی غیر از کتاب‌های درسی هم، نظارت بر محتوا را بر عهده دارد؛ یعنی هر منبع آموزشی و تربیتی که می‌خواهد وارد مدرسه شود و به استفاده دانش‌آموزان برسد، باید محتوای آن مورد تائید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باشد و با استانداردهای آن مطابقت کند.

کیا گفت: هدف طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی، استاندارد کردن منابع آموزشی و تربیتی از سوی ناشران بخش خصوصی و غیر دولتی، و حمایت مادی و معنوی از ناشران و پدید آورندگانی که کتاب‌های آموزشی مناسب با برنامه ریزی را دارند، است.

وی افزود: طرح ساماندهی که در بالاترین مرجع قانونگذاری آموزش و پرورش یعنی شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده است، معروف به مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش است و بر اساس این مصوبه، تبلیغ، ترویج و توزیع هرگونه منبع آموزشی و تربیتی در واحدهای آموزشی سراسر کشور فقط از طریق منابع استاندارد که سازمان پژوهش تعیین خواهد کرد، مجاز خواهد بود؛ یعنی ترویج، تبلیغ و توزیع منابع غیراستاندارد و غیرمرتبط با برنامه درسی در مدارس ممنوع است.

دبیر علمی جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد اضافه کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای اینکه بتواند ناشران غیر دولتی را ترغیب به انتشار کتاب‌های مناسب کرده و از طرفی بهترین کتاب‌ها را معرفی کند، یکی از راهکارهایش برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد است؛ بر این اساس تمامی ناشران بخش غیر دولتی و دولتی که کتاب‌ آموزشی‌ تولید می‌کنند، کتاب‌های خود را برای این دبیرخانه که در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی مستقر است، ارسال می‌کنند و کتاب‌ها بررسی شده و مناسب‌ترین کتاب‌ها به عنوان کتاب برگزیده معرفی و تجلیل می‌شود.

کیا درباره کیفیت بخشی جشنواره گفت: برای کیفیت بخشی دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد کمیته علمی متشکل از مؤلفین و افراد پیشکسوت در امر داوری و تالیف، به‌عنوان اعضای کمیته علمی جشنواره انتخاب شدند؛ این افراد فرآیند جشنواره را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند و حتی رزومه‌های سرگروه‌های داوری را نیز بررسی می‌کنند و بر اساس آن بهترین و علمی‌ترین داورها برای این‌که بهترین کتاب‌ها بالا بیاید را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: چون این جشنواره به‌عنوان یکی از راهکارهای اجرایی برای سازمان است و مطالبه قانونی است که بر عهده ما گذاشته شده است، به‌عنوان یکی از مأموریت‌ها و وظایف سازمان پژوهش است محسوب می‌شود.

کیا درباره راه اصلی تأثیرگذاری جشنواره گفت: راه اصلی این است که کتاب‌هایی که برگزیده می‌شود را در انتهای کتاب‌های درسی بیاوریم و با توجه به تیراژ میلیونی کتاب‌های درسی آنها را برای استفاده دانش آموزان معرفی کنیم و این امر بسیار موثر است؛ دیگر اینکه وقتی کتابی برگزیده می‌شود و از طریق رسانه‌های مختلف در مورد آن اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد یا در اختتامیه معرفی می‌شود، می‌تواند مخاطبان خودش را داشته باشد.

*۶۵۰ ناشر در جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد شرکت دارند

وی درباره استقبال ناشران از جشنواره افزود:بیش از ۶۵۰ ناشر در این جشنواره  مشارکت داشتند و این جشنواره مزایایی هم برای ناشران دارد. مزایای این امر این است که وقتی کتاب‌ها به دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی می‌رود، کتاب‌های مناسب از طریق کتاب‌نامه به همه مدارس سراسر کشور اطلاع ‌رسانی می‌شود و این یک تبلیغ بدون هزینه برای ناشران خواهد بود که کتابشان معرفی شود.

کیا تفاوت جشنواره امسال با سال‌های گذشته را در این دانست که امسال کتاب‌های همه دوره‌های آموزشی از پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی حرفه‌ای و کاردانش و حتی کتاب‌های آموزش و پرورش کودکان استثنایی همه هم‌زمان در یک دوره وارد رقابت شدند.

منبع: فارس

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶
کد خبر : 85877
بازدیدها: 253

پاسخی بگذارید »