شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

تاریخچه شکل‌گیری و توسعه مدارس سمپاد/ظرفیت ثبت‌نام ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در ۶۶۰ مدرسه سمپاد

28 danesheroz اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۲ ۰

از ابتدای انقلاب تا سال ۸۸ به عبارتی طی ۳۱ سال، در ۹۲ شهر و ناحیه کشور، مدرسه سمپاد ایجاد شده بود، اما از سال ۸۹ تا ۹۲ در ۱۲۲ شهر و ناحیه مدرسه سمپاد تاسیس شده است

به گزارش دانش روز ،  در سال ۱۳۵۵، دو مرکز دخترانه و پسرانه موسوم به تیزهوشان توسط کارشناسان آموزشی پایه گذاری شد. از انقلاب ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۶ این دو مرکز، با عناوین مرکز دخترانه “علامه حلی”و پسرانه “شهید اژه‌ای” زیر نظر دفتر کودکان استثنایی فعال بودند؛ البته هر لحظه امکان تعطیل شدن این مراکز وجود داشت.

با پیگیری موضوع مراکز تیزهوشان، اساسنامه‌ای در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمی تصویب شد و سازمانی تحت نام سمپاد با ۲ مرکز و ۸۰۲ دانش آموز تشکیل و به آموزش و پرورش پیوست و این چنین سمپاد از جایگاهی مستحکم تر برخوردار شد. مدارس پسرانه تهران به عناوین مدارس علامه حلی و مدارس دخترانه تهران به عناوین فرزانگان نامگذاری شد.

سمپاد مخفف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است.

سازمان سمپاد به تدریج مدارس زیرمجموعه خود را در استان‌های مختلف کشور گسترش داد؛ طبق آمار تا سال ۸۸، ۳۳۸ مدرسه سمپاد در ۹۲شهر و ناحیه کشور ایجاد شده بود.

در دیماه سال ۱۳۸۹ براساس مصوبه شورای عالی اداری و به منظور تقویت المپیادهای علمی کشور و جشنواره‌های خوارزمی و توسعه کمی و کیفی مدارس استعدادهای درخشان، “باشگاه دانش پژوهان جوان” و “سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان” با یکدیگر ادغام و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان تشکیل شد و “مهری سویزی” معاون وزیر آموزش و پرورش، مسئولیت آن را پذیرفت.

 روند توسعه مدارس استعدادهای درخشان در چند سال اخیر

از ابتدای انقلاب تا سال ۸۸ به عبارتی طی ۳۱ سال، در ۹۲ شهر و ناحیه کشور، مدرسه سمپاد ایجاد شده بود، اما از سال ۸۹ تا ۹۲ در۱۲۲ شهر و ناحیه مدرسه سمپاد تاسیس شده است.

طبق آمارهای موجود، در مهرماه سال ۸۸، تعداد ۳۳۸ مدرسه استعدادهای درخشان در سطح کشور فعال بودند که این رقم در مهرماه ۸۹ به ۳۵۸ مدرسه و در مهرماه ۹۰ به ۴۳۹ مدرسه افزایش یافت.

براساس این گزارش، با روند افزایشی تعداد مدارس استعدادهای درخشان، تعداد این گونه مدارس در مهرماه ۹۱ به ۵۳۸ مدرسه در سطح کشور رسید.

“مهری سویزی” در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا از افزایش مدارس استعدادهای درخشان به تعداد ۶۶۰ مدرسه در مهرماه ۹۲ خبر داد و گفت: با مجوزهای جدید صادر شده، در مهرماه ۹۲ تعداد مدارس استعدادهای درخشان به ۶۶۰ مدرسه در ۲۰۴ منطقه کشور خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به آمار دانش آموزی مدارس سمپاد اضافه کرد: آمار دانش آموزان در مهرماه ۸۸، تعداد ۶۰ هزار و ۲۰۰ نفر بوده که با توسعه صورت گرفته تا مهرماه ۹۱، به ۱۰۶ هزار و ۳۴۵ نفر رسید و با مجوزهای جدید صادر شده به ۱۵۰ هزار نفر در مهرماه ۹۲ خواهد رسید.

گفتنی است، فارغ التحصیلان سمپاد عمدتاً در دانشگاه های عالی کشور پذیرفته می شوند، بخش مهمی از این دانش آموزان در دانشگاه های واقع در تهران و در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل می شوند.

ایجاد رشته ادبیات و علوم انسانی در مدارس استعدادهای درخشان

سمپاد تا چند سال پیش، صرفاً در رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی آموزش می داد، اما اخیراً رشته های انسانی را نیز در حجمی محدود دائر کرده است.

رشته ادبیات و علوم انسانی برای اولین بار در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ در مدارس سمپاد ایجاد و به مرور توسعه یافت؛ برنامه ریزی برای ترغیب دانش موزان به انتخاب این رشته تحصیلی و راه اندازی آن در اکثر استانها در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ صورت گرفت که گام اول در مهرماه ۹۰ با ۲ استان و ۵۸ دانش آموز و گام دوم در مهرماه ۹۱ با ۱۹ استان کشور و ۴۰ کلاس و ۶۰۳ دانش آموز برداشته شد.

اجرای طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب)

طرح شهاب با همکاری بنیاد ملی نخبگان و با هدف فرهنگ سازی و اجرایی کردن رویه “استعدادیابی” و “استعدادپروری” در مرحله آزمایشی در ۳۵ منطقه آموزشی در استانهای آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان جنوبی و شمالی، کرمانشاه و هرمزگان به مرحله اجرا درآمد.

با اجرای مرحله آزمایشی شهاب، ۷ درصد دانش آموزان پایه های تحصیلی مخاطب در یکی از دوره های تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه) تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

 برگزاری المپیادهای علمی دانش آموزی در سطح کشوری

مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان، هر ساله المپیادهای علمی دانش آموزی را در ۷ رشته فیزیک، زیست شناسی، کامپیوتر، شیمی، ریاضی، نجوم و اختر فیزیک و ادبی به صورت یکپارچه در سراسر کشور برگزار می کند .

در سال گذشته، آزمون مرحله اول المپیادهای علمی در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۷ بهمن ماه و با حضور ۱۵۳ هزار و ۷۰۰دانش آموز در سراسر کشور برگزار و در ۲۰ اسفند ۹۱، نتایج اعلام شد.

براساس این گزارش، حدود ۹ هزار دانش آموز موفق به راهیابی به مرحله دوم المپیادها شدند که این رقم نسبت به گذشته حدود ۳۳درصد افزایش داشته است؛ لازم به ذکر است که ۷۰ درصد از پذیرفته شدگان، از دانش آموزان مدارس دولتی بوده اند.

مرحله دوم آزمون های المپیاد علمی دانش آموزی نیز در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۳ اردیبهشت ۹۲ در ۷ رشته به صورت یکپارچه در سراسر کشور برگزار شد و براساس اعلام “حسن ساعی دهقان” معاون باشگاه دانش پژوهان جوان در دهه سوم خردادماه نتایج این مرحله از آزمون های المپیاد علمی دانش آ موزی نیز اعلام خواهد شد.

نحوه ورود دانش آموزان به مدارس سمپاد و نمونه دولتی

دانش آموزان مستعد و علاقمند به تحصیل در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، در زمان تعیین شده از سوی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، مهلت خواهند داشت تا جهت شرکت در آزمون های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی ثبت نام کنند.

آزمون مذکور در دو حوزه سمپاد و نمونه دولتی برای ورود به پایه های اول راهنمایی و اول دبیرستان و هنرستان به صورت یکپارچه در سراسر کشور در زمان اعلامی، برگزار می شود.

به گزارش پانا، در آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی که اخیراً در روزهای ۱۹و۲۰ اردیبهشت ماه جاری، برگزار شد، حدود ۸۰۰هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی و سوم راهنمایی شرکت داشتند.

دارا بودن حداقل معدل کل ۱۹ و ۱۶ در پایه پنجم ابتدایی و حداقل معدل کل ۱۹ و ۱۵ در سال دوم راهنمایی به ترتیب از شرایط ورود به مدارس راهنمایی و متوسطه سمپاد و نمونه دولتی است که از سوی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام شده بود.

حداقل معدل ۱۹ شرط شرکت در آزمون مدارس استعدادهای درخشان است، اما برای ورود به مدارس نمونه دولتی به میزان ۲۰ درصد معدل پایه های پنجم ابتدایی و دوم راهنمایی در نمره آزمون موثر است.

براساس اعلام محمد نستوه، معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، تا پایان اردیبهشت ماه جاری، نتایج آزمون های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی اعلام خواهد شد.

سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰
کد خبر : 17395
بازدیدها: 264

پاسخی بگذارید »