شنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

بیانیه سازمان معلمان ایران در انتقاد از استیضاح فانی

danesheroz1 اسفند ۲۵, ۱۳۹۲ ۰
بیانیه سازمان معلمان ایران در انتقاد از استیضاح فانی

دانش روز: سازمان معلمان ایران در بیانیه ای اعلام کرداحتمال آن می رود که پیش کشیدن طرح هایی همچون سوال های مکرر و استیضاح وزیر آموزش و پرورش ابزاری از سوی برخی نمایندگان مجلس برای گرفتن امتیاز و فشار به این وزارتخانه برای پیشبرد اهداف شخصی و جناحی باشد

به گزارش دانش روز، در این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار ما قرار گرفته آمده است:در سال های پس از تاسیس دارالفنون و از حدود ۱۳۰۰ شمسی که دولت مسئولیت آموزش و پرورش را عهده دار شد و قوانین آموزش رایگان، اجباری و همگانی به تصویب رسید تا امروز ، یعنی در صد سال گذشته، جامعه ایران دچار دگرگونی های عظیمی شده است اما آموزش و پرورش نتوانسته و یا نخواسته خود را با تغییرات جدید هماهنگ سازد.

بیانیه می افزاید: ارایه مطالبی بی ارتباط با زندگی واقعی و با آنچه در حوزه ملی و فراملی و نیز اطراف دانش آموزان می گذرد، از جمله بزرگ ترین مشکلات کیفی این نهاد تاثیرگذار است.
بیانیه یادآورشده است: در پی گیری چرایی این مشکل و مشکلات دیگر به سیستم های تصمیم سازی و تصمیم گیری نظام سیاسی کشور می رسیم که ناکارآمد و ناتوان از اتخاذ تصمیمات درست و در سال های اخیر ، نزاع های سیاسی سبب ساز افزایش این روند معیوب شده است.

از نظر طراحان بیانیه ، نمایندگان مجلس به جای نگاه ملی و فراملی در جستجوی خواسته های منطقه ای و آن هم از نوع تلاش برای ماندن هستند.

در این بیانیه آمده است: اخیرا حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس در خانه ملت، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده اند. سنگری که نمایندگان مجلس پشت آن قرار گرفته اند، مطالبات معلمان است.

سازمان معلمان ایران در بیانیه خود می گوید: مطالبات واژه آشنا و عامه پسندی برای جامعه فرهنگیان است و ظاهرا هر فرد و یا گروهی که سخن از مطالبات معلمان بگوید، می تواند در حلقه اعتماد و اطمینان جامعه فرهنگیان قرار بگیرد.

در ادامه آمده است: به نظر می رسد مطالبات فرهنگیان حاصل یک فرآیند طولانی مدت ناشی از سوء مدیریت هاست که مجال پاسخگویی نیافته است و به آینده موکول شده و همچنان می شود.

بیانیه می افزاید: مطالبات معلمان فراوان و کاملا برحق است و دولت فعلی باید در برابر آن ها پاسخگو باشد، آیا این باعث می شود که این مساله دستاویز تسویه حساب های سیاسی و جناحی افراد و یا گروه های سیاسی خاص جهت اهدافی مشخص قرار گیرد ؟

در این بیانیه با طرح این سوال که نمایندگانی که تازه به فکر مطالبات فرهنگیان و خواسته های صنفی آنها افتاده اند در چهار سال اخیر برای معلمان چه کردند؟، آمده است: چند درصد از نطق های آنان در مجلس به مطالبات بر حق معلمان و مسایل آموزش و پرورش اختصاص داشت ؟

بیانیه یادآورشده است: فراکسیون ۱۰۰ نفره فرهنگیان مجلس در هشت سال گذشته، چه اقداماتی برای حصول و رفع این مطالبات انجام داده است؟ نمایندگانی که شمشیر استیضاح را برکشیده اند، در مورد تغییرات شتاب زده و سطحی وزیر قبلی آموزش و پرورش غیر از سکوت و یا حتی همراهی ، چه موضعی را در پیش گرفته بودند ؟این نمایندگان که اکنون داعیه دار حقوق معلمان شده اند، در مورد مطالبات معلمان در دولت های نهم و دهم چه مواضعی داشتند ؟

بیانیه ادامه می دهد: زمانی که دولت قبلی با اجرای سیاست های اقتصادی نادرست موجب زیر خط فقر قرار گرفتن اکثریت قریب به اتفاق معلمان کشور شد؛ آیا این نمایندگان لب به اعتراض گشودند؟ آیا سخنی از مطالبات معلمان به میان آمد ؟

بیانیه آورده است: شگفتی ما این است که آموزش و پرورش و مسایل آن جایگاه چندانی در نگاه مسئولان و حتی نمایندگان مجلس ندارد، اما استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای یک سوم نمایندگان مجلس مطرح و پی گیری می شود.

بیانیه توضیح می دهد: اگر آموزش و پرورش و مسایل آن تا این حد برای نمایندگان مجلس ارزشمند است؛ چرا عضویت در کمیسیون آموزش مجلس ، همیشه جز آخرین اولویت های انتخاب این نمایندگان مجلس بوده است ؟

در این بیانیه با طرح این سوال که چرا در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش ، کمیسیون امنیت مجلس فعال شده است؟، آمده است:

وزیر کنونی آموزش و پرورش در چند ماه گذشته توانسته است با تغییر مدیران کل، رضایت نسبی فرهنگیان را فراهم کند. آیا تغییر ترکیب مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، جایگاه و آینده برخی از نمایندگان مجلس را با چالش های احتمالی مواجه ساخته است ؟

بیانیه می افزاید: آموزش و پرورش و معلمان به عنوان یکی از گروه های مرجع جامعه تاثیر بسیاری در ترکیب رای و انتخاب نمایندگان مجلس دارد و ازاین منظر، دغدغه و نگرانی این نمایندگان از حیث آینده سیاسی آنان قابل درک است.

سازمان معلمان ایران در بیانیه خود با بیان اینکه این سازمان به عنوان یک تشکل مستقل و منتقد پی گیر حقوق و مطالبات معلمان است، آورده است: از دولت تدبیر و امید می خواهیم تا در راستای وعده های داده شده حرکت کرده و آموزش و پرورش را در جایگاه اصلی خود قرار دهد.

در این بیانیه آمده است: احتمال آن می رود که پیش کشیدن طرح هایی همچون سوال های مکرر و استیضاح ابزاری از سوی برخی نمایندگان مجلس برای گرفتن امتیاز و فشار به وزارت آموزش و پرورش برای پیش بردن اهداف شخصی و حتی جناحی باشد.

سازمان معلمان ایران بر این باور است چنانچه وزیر آموزش و پرورش می خ:/..اهد اعتماد فرهنگیان و تشکل های معلمان را جلب کند نباید وارد این بازی ها و بده و بستان های سیاسی شود و همچنان باید بر مبنای مدیریت علمی و تخصصی از حقوق و مطالبات معلمان به نحو منطقی و مستمر دفاع کند.

بیانیه خاطرنشان کرده است: قطعا فرهنگیان کشور در آینده، می توانند و باید با استفاده از وزن اجتماعی خود در تشکیل یک فراکسیون صنفی در مجلس که پی گیر مستمر و منطقی مطالبات فرهنگیان باشد تاثیرگذاری خود را جامه عمل بپوشانند و این البته خیلی هم دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان معلمان ایران از سال ۷۷ فعالیت خود را آغاز کرده که هم اکنون ۱۵ هزار عضو به صورت مستمر و غیر مستمر دارد .

منبع: اندیشه نیوز

یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
کد خبر : 98829
بازدیدها: 264

پاسخی بگذارید »