چهارشنبه ۰۹ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

بی پرده با "بهزاد فراهانی "

به گلیشفته گفتند برو گورت را گم گن / صدا و سیما اجازه کار به من نمی دهد

danesheroz اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۲ ۰
به گلیشفته گفتند برو گورت را گم گن / صدا و سیما اجازه کار به من نمی دهد

ما وقتی از اینجا بیرون می رویم دیگر تحت سلطه و نگاه دوستان حاکم نخواهیم بود. آن طرف هنرمند کار خودش را می کند

به گزارش دانش روز : بهزاد فراهانی پیشکسوت و هنرمند برجسته تئاتر در گفتگویی اختصاصی با “نیک نیوز”از مشکلات معیشتی و صنفی هنرمندان تئاتر, دلایل رفتن گلشیفته و بایکوت شدن خودش از سوی مدیران تئاتر و تلویزیون پس از رفتن دخترش می گوید.

** آقای فراهانی ضمن تشکر از اختصاص وقت برای این مصاحبه . یکی از موضوعات مورد بحث جامعه هنری کشور رفتن گلشیفته فراهانی دختر شما از کشور است.دوست دارم بدانم رفتن گلشیفته چقدر روی فعالیت های شما در ایران اثر گذاشت؟

** من یک پاسخ به این سئوال می­دهم و فکر می­کنم گویای همه موارد باشد . من در حال ساخت سریالی برای شبکه یک سیما بودم، که به عنوان یکی از بهترین ­ها شناخته شده بود. ۲۲۰ دقیقه مونتاژ شده کامل آن را ساختیم با حضور ۷۰۰ بازیگر. نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان خرج این بخش شد.

نصف بیشتر ادامه سریال یعنی حدود ۲۵۰ ساعت از آن باقی مانده بود که جلوی کار را گرفتند. داستان سریال در زمان رضا شاه اتفاق می افتاد و ربطی به دوران ما نداشت. ادعای دوستان این بود که چرا در این روستای دورافتاده درون کوه که قحطی و خشکسالی نابودش کرده است شخصیت روحانی ندارید؟ من گفتم آقا در آن زمان که من در روستای استان مرکزی زندگی می­کردم,هیچ روحانی در روستای ما زندگی نمی کرد. با این حال جلوی کار را گرفتند و چهار سال است که سریال خوابیده است.

** تصور می کنید بهانه بوده و به موضوع گل شیفته ارتباط دارد؟

نمی دانم چه بگویم. من فقط می دانم از زمانی که گلشیفته رفت، این بلا به سر من آمد.

** در عرصه تئاتر هم بنا به گفته شما چهار سال است از شما حمایت نمی­شود و این هم زمان است با مسائل پس از رفتن گلشیفته، آیا همین طور است؟

بله همینطور است.می گویند به تو بودجه نمی دهیم. برو خودت کار کن و گیشه را خودت پر کن.

** شما فکر می کنید چه عواملی باعث می شود که بازیگرانی مثل گلشیفته که اتفاقاً در ایران بسیار هم موفق بودند بروند؟

همان عاملی که باعث شد سوسن تسلیمی برود.

**خانم تسلیمی برخورد مدیران فرهنگی را عامل رفتن خود می داند. در مورد رفتن گلشیفته هم برخورد مدیران موثر بوده است؟ مشکل چه بود؟

ما به لحاظ هنری تبدیل به جزیره بسته ای شده ایم که دوستان حاکم بر این جزیره دوست ندارند کسی از ما به بیرون پرواز کند.

ما وقتی از اینجا بیرون می رویم دیگر تحت سلطه و نگاه دوستان حاکم نخواهیم بود. آن طرف هنرمند کار خودش را می کند.

همانطور که هنرمندانی رفتند و کار خودشان را می کنند. اما مخملبافی که رفت دیگر آن مخملباف سابق نیست. نه بهمن قبادی دیگر آن بهمن قبادی است که در ایران بود و نه دیگران.

الان آقای اصغر فرهادی فیلمی ساخته که همین چند روز پیش در کن نمایش داده شد. در آن فیلم دیگر نه تنها حجاب وجود ندارد، صحنه های بوسه هم فراوان است. آنجا همه این چیزها پیش می آید ولی دیگر هنر و هنرمند تحت سلطه آقای شمقدری و امثالهم نیست.

فرهادی آزاد است که با قانون فرانسه فیلم خودش را بسازد. چون یک فرانسوی می خواهد بیاید آن را ببیند. وقتی قبادی می رود دیگر مال ما نیست و برای ما نمی سازد.

قبادی مال جهان دیگری شده است. جهان آزاد که همه هنرمندان در آن آزادند و کار می کنند. همان عوامل باعث رفتن خانم شهره آغداشلو هم شد. چه اتفاقی افتاد؟ شهره آغداشلو می رود آنجا کار می کند و کاندید اسکار هم می شود، حرف های خودش را هم می زند. سوسن تسلیمی هم وادار به رفتن شد چه اتفاقی افتاد؟

عضو شورای عالی تئاتر سوئد شد. یلفانی درام نویس برجسته ما را نخواستند و رفت. بله او در فرانسه تاکسی خودش را می راند، اما به زبان فرانسه پیس هم می نویسد. ابراهیم مکی هم رفته آنجا می نویسد. چرا این کارها را می کنند؟ به چه دلیل رفته اند؟

به دلیل آنکه آن چیزی که الان به سر من آمده است، به سر آنها نیاید. برای همین رفتند. ما بزرگتر از بهرام بیضایی در تاریخ هنر کشورمان نخواهیم داشت. این گوهر یگانه پارسی الان در U.C.L.A تدریس می­کند.

من کاری ندارم بد کیش است یا خوش کیش. بدمنش است یا خوش منش. اما به این کار دارم که این گوهر، یکی است و حرفی را که او در هنر می زند هیچکس نمی تواند بزند. بیضایی نابغه ای در بخش ادبیات نمایشی ما است. مگر او چه کرده بود؟ چرا او را به روزی انداختند که برود در قلب اتازونی و آن­جا کار کند. رفته است ولی راحت کار می کند.

**گلشیفته هم در ادامه همین داستانها رفت؟

بله و الان جوانترین داور بین المللی جهان است. گلشیفته برنده جایزه صلح بزرگترین بازیگران تاریخ بشری شده است که ایتالیایی­ ها به او داده اند.

جایزه ای که قبل از گلشیفته ،آنا مانیانی و ملینا مرکوری دریافت کرده­اند. اکنون دختر من که وادار شد برود، جزو این دسته از هنرمندان شده است. آقایان خودشان خواستند هنرمندانی که رفته اند در نظام آنها نباشد. خودشان گفتند ما نمی خواهیم شما باشید. بروید گورتان را گم کنید.

**به گلشیفته گفتند برو؟

-بله گفتند برو. گفتند گورت را گم کن.

**یعنی اینجا مشکل پیدا کرد و گفتند برو؟

بله او هم رفت. به علاوه مگر از آقای محسن رضایی می­توانند بپرسند که چرا پسرت رفت و چرا به آن روز افتاد؟ چرا جرأت ندارند از او بپرسند؟

مگر می توانند به محسن رضایی بگویند تو به جرم آنکه پسرت رفته اتازونی و آن بلا به سرش آمد، تو حق نداری بیایی رئیس جمهور شوی؟

به او نمی توانند بگویند و به بسیاری کسان مثل ایشان نمی گویند. همه مشکلاتی که برای هنرمندان پیش آمد از این بود که مسئولان فرهنگی نمی­توانند نقد را تحمل کنند. در حالی که اگر نقد را تحمل کنند، ایرادها را بشنوند و روی آن­ها فکر کنند، شاید شرایط بهتری به وجود بیاید. اما این کار را نکردند.

**شما فکر می کنید اگر شرایط به گونه ای شود که هنرمندانی چون گلشیفته بتوانند به ایران برگردند، آیا برمی گردند؟

-به گلشیفته کاری ندارم. گلشیفته را من نمیگذارم که برگردد. من یک آهو را نمی اندازم زیر دندان… حالا اسم نمیبرم… اما جواب شما این است که دموکراسی و عدالت اجتماعی پدیده یک روزه نیست و به این راحتی به دست نمی آید.

**گلشیفته نگران شما نیست؟ فکر نمی کند به خاطر فعالیت­های هنری او در خارج از کشور و فیلم­ها و کارهایی که بازی می­کند، ممکن است شما تحت فشار قرار بگیرید؟

-خیر. اصلاً. او تنها از اینکه در کنار مادرش نیست ناراحت است.

**در مورد کارهایی که می کند با شما مشورت می کند؟

-بله. در مورد همه کارهایش با من مشورت می کند.

**شما کارهای او را تأیید می کنید؟

-بله. همه را تأیید می کنم. همه آنها با مشورت من است.

با بهزاد فراهانی در خصوص مشکلات صنفی و معیشتی هنرمندان تئاتر هم به گفت و شنود نشسته ایم که چند روز آینده می توانید آن را در”نیک نیوز” دنبال کنید.

منبع :نیک نیوز

سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۷
کد خبر : 19178
بازدیدها: 234

پاسخی بگذارید »