دوشنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

بنیان گذار سیستم تاکسیرانی در تهران چه کسی بود؟

danesheroz1 مرداد ۲۴, ۱۳۹۲ ۰
بنیان گذار سیستم تاکسیرانی در تهران چه کسی بود؟

دانش روز: در میان مردمی که روزانه در کلان شهر تهران از تاکسی به صورت روزانه استفاده می‌کنند شاید کمتر کسی حتی از میان تاکسیرانان بداند که بنیان گذار سیستم تاکسیرانی در پایتخت یک زن بوده است

به گزارش دانش روز، اشرف الملوک فخرالدوله دختر مظفرالدین شاه به سال ۱۳۰۴ ه‍جری قمری متولد شد.
وی ابتدا نامزد پسرخاله خود ، دکتر محمّد مصّدق بود . اما صدر اعظم میرزا علی خان امین الدوله به واسطه رقابت‌های سیاسی وقت ، تصمیم گرفت جهت استحکام قدرت خود با اشرف الملوک فخرالدوله وصلت کند .
فخرالدوله به عنوان بانویی مؤمن ، با کفایت و نیکوکار مشهور است که از ثروت خانوادگی خود با چنگ و دندان محافظت نمود .
او با تدبیر و کاردانی ، خود و خانواده اش را از آشفتگی‌های مربوط به عزل پدرشوهر و غضب دربار به او ، خلع برادرزاده اش احمدشاه از سلطنت و دیگر گرفتاری‌های سیاسی رهانید . ضمن آن‌که از ثروت خود در امور خیریه فروگذاری نکرد.

از جمله کارهای مهم او تأسیس آسایشگاه سالمندان در املاک موروثی‌اش واقع در کهریزک است که امروزه جزو عظیم ترین مؤسسات یاری رسانی به مصدومان ، از کار افتادگان و سالمندان به شمار می‌رود .
فخر الدوله با تدبیر و ارثیه خود یکی از زنان ثروتمند ایران بود که با قرار دادن سیستم تاکسیرانی در تهران و احداث مسجد فخرالدوله و چند بنای دیگر خیلی زود توانست لیاقت و کاردانی خود را بروز داده و تاریخ از او به عنوان یک زن خلاق و اجتماعی یاد می‌کند.

فخرالدوله اولین فرد وارد کننده تاکسی به تهران بوده و با برقرار کردن سیستم تاکسیرانی درتهران و  احداث مسجد فخرالدوله و چند بنای دیگر نام خود را در تاریخ ماندگار کرد.

همچنین او به پسرهایی که می‌خواستند متاهل شوند یک تاکسی برای امرار معاش هدیه می‌داد.
زمانی که زندگی شهرنشینی به شدت در حال گسترش بود و کالسکه تنها وسیله نقلیه مردم ایران بود که با سرعت زمان همخوانی نداشت مخترعان در پی کشف موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبال آن اتومبیل بودند.
پس از آن اتومبیل‌هایی نظیر وُلگا، شورولت، مسکوویچ، میلمن، موریس، وانگارد، دکاوه، بنز، فیات و … وارد حمل و نقل مسافر شهری شد.
رشد سریع شهر و افزایش ناگهانی اتومبیل‌ها، کنترل خیابان‌ها را مشکل کرد و برای شهرداری و نظمیه کاملا مشخص بود که هدایت اتومبیل‌ها جهت رفت و آمد در شهر را باید به ماموران خاصی بسپارند.

آیین نامه اجرایی قانونی در تاریخ ۱۰/۹/۱۳۴۸تحت عنوان کنترل و نظارت بر حسن اجرای خدمت رسانی، طی لایحه‌ای توسط هیئت وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت کشور و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به دلیل جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر به سازمانی مستقل به نام سازمان تاکسیرانی محول شد.
در حال حاضر ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با بیش از ۱۰۰ هزار تاکسیران و ۸۰ هزار تاکسی حدود ۲۰ درصد از سفرهای درون شهری را در ۲۲ منطقه تاکسیرانی در تهران انجام می‌دهد همچنین تمام مسائل مربوط به تاکسیرانی مانند پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه‌های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان و غیره بر عهده این سازمان است.

 

گزارش از الهه طائمه

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر : 50594
بازدیدها: 237

پاسخی بگذارید »