سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

« بلای کنکور» از اول ابتدایی تا انتهای دکترا

danesheroz1 اسفند ۶, ۱۳۹۲ ۰
« بلای کنکور» از اول ابتدایی تا انتهای دکترا

دانش روز: کنکور که روزگاری دغدغه و مایه نگرانی دانش آموزان سال آخر دبیرستان بود حالا بلای دبستانی ها و دانشگاهی ها هم شده است

 به گزارش دانش روز، تبلیغات رنگارنگ در شهرها و رسانه ها و بوِیژه صدا و سیما هر روز دانش آموزان دبستانی را به خرید انواع کتابهای آزمون برای آماده شدن جهت راهیابی به مدارس تیزهوشان فرا می خواند و لیسانسه ها و فوق لیسانسها را به دوره های آموزشی برای آزمونهای دوره فوق لیسانس و دکترا دعوت می کند.

در این میان برخی مدارس ابتدایی و راهنمایی( متوسطه اول) نیز برای پذیرش دانش آموز آزمون برگزار می کنند و به این ترتیب دانش آموزان ایرانی به جای یادگیری مفهوم علوم به تست زنهای حرفه ای تبدیل می شوند.

عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان در این باره گفت: بلای کنکور که پیش از این فقط برای دانش آموزان مقطع دبیرستان بود در سالهای اخیر به جان دانشجویان و حتی دبستانی ها نیز افتاده است.

«علی رجالی» با بیان اینکه در سالهای دور دانش آموزان، معلمان و وزارت آموزش و پرورش کشور درگیر مساله کنکور ورود به دانشگاهها بودند، ادامه داد: مسائل و معضلاتی که کنکور در گذشته در مقطع دبیرستان داشت این روزها از روز اول دبستان به خاطر ورود به دوره های تیزهوشان تا پایان تحصیلات دکترا گریبان همه را گرفته است.

وی توضیح داد: این روزها در دبستان ها نیز به جای کار مفهومی با کودکان و آموزش مبانی علوم پایه، مسائل مربوط به آزمون تستی ( چند گزینه ای) برای ورود به مدارس تیزهوشان آموزش یا برخی مدارس خاص دیگر داده می شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این روند، بحث آموزش در دبستانها را نابود می کند، گفت: بسیاری از معلمان مجبورند تا بهمن ماه درس ها را خاتمه دهند تا بتوانند تست تیزهوشان با دانش آموزان کار کنند.

رجالی با انتقاد از وضع موجود در مدارس و دانشگاه ها افزود: سرایت بلای کنکور به همه دوره های آموزشی، بخش آموزش کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به انتقادات زیاد وارده به کنکور و قانون حذف کنکور اظهار کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس قرار بود که کنکور از سیستم ورودی به دانشگاهها حذف شود اما به دلیل عدم آمادگی آموزش و پرورش برای برگزاری آزمونهای استاندارد سراسری این قانون اجرا نشد.

وی گفت: نقطه شروع این قانون، سمیناری در سال ۸۱ در خانه ریاضیات اصفهان بود که بر اساس آن طرحی به نام «پذیرش دانشجو در دانشگاهها» به مجلس ارائه شد.

وی با بیان اینکه این طرح در آبان ۸۳ به دلایل غیر علمی در مجلس تصویب نشد، افزود: با پیگیری های صورت گرفته سرانجام این طرح با عنوان «حذف کنکور» در مجلس هفتم به تصویب رسید.

وی توضیح داد: بر اساس قانون حذف کنکور قرار بود که وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری آزمونهای استاندارد نهایی اقدام کند تا نمرات دروس پایه، معیار اصلی برای ارزشیابی داوطلبان باشد.

رجالی با بیان اینکه این قانون در عمل با طرح اولیه ارائه شده توسط خانه ریاضیات اصفهان تفاوت داشت، افزود: امسال این قانون با عنوان طرح «سنجش و پذیرش دانشجو» در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: ما در طرح اولیه خواهان آن بودیم که علاوه بر نمرات دروس پایه، موفقیت های هنری و علمی و دستاوردهای علمی و فنی مانند المپیادها و جشنواره ها نیز امتیازی برای ارزشیابی داوطلبان باشد.

وی یکی دیگر از مواردی که در قانون حذف کنکور به آن توجه نشده بود را جدا سازی آزمون دروس عمومی از دروس تخصصی عنوان و اضافه کرد: پیشنهاد این بود که نتایج آزمون دروس عمومی به عنوان کف مورد قبول لحاظ شود بطوریکه هر دانش آموز حداقل یکی از دروس عمومی را بداند.

وی با تاکید بر اینکه دروس عمومی نباید به عنوان معیاری برای رتبه بندی به حساب آید، اضافه کرد: اینکه داوطلبی به دلیل اخذ نمره خوب در دروس عمومی بر سایر داوطلبان برتری داشته باشد از عدالت علمی به دور است.

عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان یکی از انتقادات جدی وارده به کنکور سراسری را ایجاد اضطراب در دانش آموزان اعلام و بیان کرد: برگزاری یک آزمون سراسری در یک روز اضطراب زیادی را در داوطلبان بوجود می آورد و باعث می شود که دانش آموزان نتوانند توانایی های خود را به خوبی نشان دهند.

وی افزود: به همین دلیل پیشنهاد شد که دروس عمومی و تخصصی در آزمونهای قابل تکرار به عنوان مثال دو یا سه بار در سال برگزار شود.

وی توضیح داد: بر اساس این طرح نمره بهتری که دانش آموز در این آزمونها دریافت می کند به عنوان نمره اصلی آن در نظر گرفته می شود تا اضطراب برطرف شود.

رجالی افزود: همه این پیشنهادها به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا در طرح جدید سنجش و پذیرش دانشجو مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست تا با در نظر گرفتن این پیشنهادها، راه حل های مناسب برای پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی مطرح کند و برای تصویب در اختیار مجلس قرار دهد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح سنجش و پذیرش دانشجو گفته است: در این طرح به دنبال یک حرکت پنج ساله ایم تا حداقل ۸۵ درصد ورودی دانشگاه ها بر اساس سابقه تحصیلی سه ساله دوره دبیرستان پذیرش شوند.

«محمدمهدی زاهدی» افزود: در برخی رشته ها که پرمتقاضی هستند، صرف سابقه تحصیلی ملاک قرار نخواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، طرح یک فوریتی «سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور» در مرداد امسال در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

در مقدمه این طرح آمده است: طراحی نظام سنجش و پذیرش دانشجو بمنظور انسجام بخشی و یکپارچگی در سیاستگذاری، نظارت و اعتبارسنجی در نظام آموزش عالی از جمله اقدامات ضروری در نقشه جامع علمی کشور است که لازمه آن عدالت محوری برای ایجاد فرصت های عمومی بمنظور دستیابی به آموزش عالی خواهد بود.

امضاء کنندگان این طرح، با استناد به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، هدف آن را اهمیت بخشیدن به سابقه تحصیلی دانش آموزان و اصلاح ساختار آزمون سراسری می دانند.

آنان معتقدند که شیوه کنونی گزینش دانشجو روشی منسوخ است و موجب سوء استفاده دایر کنندگان کلاس های کنکور شده که از این راه به سودهای کلان رسیده اند.

طراحان، برگزاری آزمون سراسری را سبب ایجاد استرس در خانواد ه ها می دانند و بر این نظرند که آزمون باید مانند دانشگاه های خارجی توسط دانشگاه مربوط انجام شود.

ریاست جمهوری نیز قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها را مهر امسال به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد.

بر اساس این قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها به روش ظرفیت رشته – محل و تقاضای داوطلبان بر اساس سابقه تحصیلی یا سابقه تحصیلی و آزمون صورت می گیرد.

این قانون از سال تحصیلی ۱۳۹۴ ـ ۱۳۹۳در صورت اجرابی شدن تبصره پنج ماده پنج قانون لازم الاجراء است.

بر اساس تبصره پنج ماده پنج، در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند حداقل بیست و پنج درصد است.

در این به نظر می رسد علاوه بر موضوع کنکور دانش آموزان برای ورود به دانشگاه باید برای بازار گرم آزمونهای کنگور گونه در مقاطع پایین تر و همچنین مقاطع بالاتر ار لیسانس نیز فکری شود.

این آزمونها بخصوص در مقطع دبستان علاوه بر دور کردن دانش آموزان از اهداف آموزشی در این مقطع بار مالی قابل توجهی به خانواده ها نیز تحمیل می کند و بر روحیه فرزندان خانواده ها یی که توان تامین این هزینه ها را ندارند تاثیر منفی می گذارد.

حالا این نگرانی وجود دارد که سرخوردگی ناشی از قبول نشدن در کنگور از سن حدود ۱۸ سالگی جوانان کشور به سن ۱۲تا ۱۳سالی نوجوانان به خاطر قبول نشدن در مدارس تیزهوشان و یا مدارس دیگری که در شهرهای بزرگ کشور از طریق آزمون دانش آموز می پذیرند، برسد.

منبع: ایرنا

سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱
کد خبر : 95313
بازدیدها: 318

پاسخی بگذارید »