جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

برگزاری جشنواره‌ های دانش‌آموزی برای نخستین بار

danesheroz1 دی ۳, ۱۳۹۲ ۰
برگزاری جشنواره‌ های دانش‌آموزی برای نخستین بار

دانش روز: مدیرکل اداره فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزی را تشریح کرد و گفت: امسال در بحث انشانویسی، جشنواره برگزار کردیم که در حال حاضر ابتدایی‌ها رقابت مدرسه و منطقه را دارند

 به گزارش دانش روز، موضوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری چند صباحی است که در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته و فعالیت‌های خوبی به لحاظ تدوین طرح‌های مختلف انجام شده است.

با توجه به گذشت ۳ ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، تحولات موضوعات فرهنگی و هنری در آموزش و پرورش را از مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش جویا شدیم.

محمدابراهیم محمدی، مدیر کل اداره فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به برنامه‌های مختلفی که در این حوزه در حال تدوین و انجام است، اظهار داشت: تبیین شیوه‌نامه جشنواره‌های دانش‌آموزی سال تحصیلی جاری و پیگیری موضوع پرسش مهر رئیس‌جمهور از برنامه‌هایی است که آنها را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: برگزاری جشنواره دانش‌آموزی سال تحصیلی جدید مهم است، زیرا این جشنواره متن محور است و تولید نمایشنامه و فیلمنامه دانش‌آموزی از متون درسی انجام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه ۱۰۵ اردوگاه در سراسر کشور برای دانش‌آموزان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این تعداد اردوگاه به کشوری، استانی و منطقه‌ای تقسیم می‌شوند و تعداد اردوگاه‌های دانش‌آموزی کشوری ۵ عدد است.

وی با اشاره به بیلان کاری اردوگاه‌های کشور، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفرساعت اردوی دانش‌آموزی در اردوگاه‌ها برگزار شده است و بنا داریم این آمار را در آینده به بیش از ۱۷ میلیون نفرساعت اردوی دانش‌آموزی افزایش دهیم.

مدیر کل اداره فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، افزود: برنامه‌ای برای افزایش تعداد اردوگاه‌ها نداریم و بیشتر بنا داریم تا همان اردوگاه‌ها را توسعه دهیم و ظرفیت‌ها را ارتقا دهیم.

متن مصاحبه تفصیلی فارس با مدیر کل اداره فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش را در ذیل می‌خوانید:

در حال حاضر چه برنامه‌هایی را به صورت ویژه در اداره کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش دنبال می‌کنید؟

محمدی: در حال حاضر ۲ برنامه داریم که نخست تبیین شیوه‌نامه جشنواره‌های دانش‌آموزی سال تحصیلی جاری و دیگری پیگیری موضوع پرسش مهر رئیس‌جمهور است؛ همچنین نشست معاونان پرورشی و فرهنگی شمال شرق کشور با هدف توجیه پرسش مهر رئیس‌جمهور برگزار شد؛ این جشنواره متن محور است و تولید نمایشنامه و فیلمنامه دانش‌آموزی از متون درسی است.

همچنین طرح تحول اردوگاه‌های کشور یا شبکه‌سازی اردوگاه های کشور در حال هم اندیشی است و در بخش ظرفیت سازی و توسعه کارکرد تربیتی اردوگاه‌ها این کار را انجام می‌دهیم؛ قرار هست در تهران در یکی از نشست‌های معاونان پرورشی فرهنگی که با قطب‌های کشوری انجام می‌شود موضوع جشنواره‌های دانش‌آموزی را ‌کنیم.

*وجود ۱۰۵ اردوگاه دانش‌آموزی در کشور/۵ اردوگاه کشوری است

  آیا اردوگاه‌های کشور زیر مجموعه اداره کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش است و تعداد اردوگاه‌های کشور چقدر است؟

محمدی: بله، در مجموع ۱۰۵ اردوگاه دانش‌آموزی داریم که به اردوگاه‌های کشوری، استانی و منطقه‌ای تقسیم می‌شوند؛ تعداد اردوگاه‌های دانش‌آموزی کشوری ۵ عدد است.

*استفاده ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت دانش‌آموز از اردوگاه‌ها

آیا بیلانی از فعالیت این اردوگاه‌ها دارید که چه تعدادی دانش‌آموز از این اردوگاه‌ها استفاده می‌کنند؟

محمدی: بله، در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت اردوی دانش‌آموزی در اردوگاه‌ها داریم و بنا داریم این آمار را در آینده به بیش از ۱۷ میلیون نفر ساعت اردوی دانش‌آموزی افزایش دهیم.

*قالب اردوگاه‌های کشور چهار فصل هستند

استفاده از اردوگاه‌های دانش‌آموزی در فصل بهار و تابستان بیشتر است یا در فصل زمستان و در طول سال تحصیلی؟

محمدی: فرقی نمی‌کند برخی از اردوگاه‌های ما چهار فصل هستند و تعدادی هم در فصل بهار و تابستان هستند؛ یعنی سعی کرده‌ایم که قالب اردوگاه‌های ما چهار فصل باشد.

*افزایش تعداد اردوگاه نداریم/توسعه اردوگاه‌ها در دستور کار است

آیا برنامه‌ای برای افزایش تعداد اردوگاه‌های دانش‌آموزی وجود دارد؟

محمدی: بیشتر بنا داریم تا همان اردوگاه‌ها را توسعه دهیم و ظرفیت‌ها را ارتقا دهیم؛ بیشتر تلاش می‌کنیم اردوگاه‌هایی که شاخصه اردوگاه‌های مدل را داشته باشند برسانیم؛ به لحاظ ظرفیت‌ها، به لحاظ پذیرش و کارکردهای تربیتی و بیشتر مطالعات ارتقایی می‌گوییم که طرح تحول اردوگاه‌ها ابلاغ شده است و بیشتر پیام آن، این است که اردوگاه‌ها به لحاظ ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری ارتقا پیدا کند و موضوع تربیتی پررنگتر باشد؛ می‌خواهیم بگوییم هر اردوگاهی که اردوگاه استانی است، ویترین آن استان باشد و از لحاظ سبک زندگی شخصیت‌های برجسته فرهنگی، علمی و هنری باشد؛ مردم‌شناسی استان در آن اردوگاه‌ها مشخص باشد و نمادها و نشانه‌ها در اردوگاه‌ها بتواند پیامی به شکل استان‌شناسی داشته باشد.

ما هنوز نتوانسته‌ایم به اردوگاه مدلی دست پیدا کنیم و همین نشست‌ها که برگزار می‌شود، می‌خواهیم به سمت آن حرکت کنیم؛ ما اردوگاه‌ها را به شهرک فشرده فرهنگی تعبیر می‌کنیم، یعنی به شکلی که دانش‌آموز ما دوست داشته باشد در اردوگاه بماند و ماندن آن آموزش‌های غیر رسمی برای دانش‌آموز ایجاد می‌کند و مکمل فعالیت‌های آموزشی درون مدرسه، باید اردوگاه‌ها باشند.

*اردوگاه‌ها باید بتوانند به دانش‌آموزان کشور خدمات بدهند

  عنوان کردید برنامه‌ای برای ساخت اردوگاه‌های جدید ندارید؛ آیا می‌خواهید بحث کیفیت بخشی را پیگیری کنید؟

محمدی: الان چون اعتبار نداریم بله، اما اگر اعتبار داشته باشیم مشکلی نیست؛ ما در بحث قوانین اردویی در حال بررسی شیوه‌نامه آن هستیم و باید یک مقدار از این ظرفیت استفاده بیشتری کنیم یعنی می‌خواهم بگویم اردوگاه‌های ما باید بتوانند به دانش‌آموزان کشور خدمات بدهند؛ ما باید ارتباط و آشتی بین مدرسه و اردوگاه را ایجاد کنیم؛ مرحله بعد باید جنس خدمات تربیتی و فرهنگی و حتی خدمت فرهنگی جانبی را در اردوگاه‌ها بیشتر کنیم و بعد اگر احساس نیاز به اردوگاه بیشتری کردیم به دنبال اردوگاه جدید باشیم.

 ما به لحاظ فضایی، اردوگاه‌های زیادی داریم؛ همین الان تعداد اردوگاه‌های ما زیاد است؛ اردوگاه‌هایی که مستند هستند و کد پستی دارند؛ ضمن اینکه اردوگاه غیر رسمی زیادی نیز داریم؛ اردوگاه‌هایی داریم که تأسیسات ابتدایی داشته و چهار دیواری مشخصی دارد که آن را اردوگاه نمی‌دانیم.

*تولید فیلمنامه و نمایشنامه از متون کتب درسی

در بخش هنری آموزش و پرورش چه برنامه ویژه‌ای پیگیری و دنبال می‌شود؟

محمدی: با هدف آشتی دادن فعالیت‌های هنری با کتاب، کلاس و مدرسه به سمت تولید فیلمنامه و نمایشنامه می‌رویم؛ از متون درسی این کار انجام می‌شود و جشنواره امسال هم جشنواره متن محور است؛ این طرح برکات زیادی دارد.

یکی از برکات آن جدایی که وجود داشته را درهم تنیده می‌کند و ارتباط قابل پذیرشی ایجاد می‌کند؛ یک بحث هم می‌تواند به تصمیم فعالیت‌های هنری بینجامد و دبیران ما به عنوان دبیران فنی در فرایند جشنواره حضور پیدا کنند؛ ما باید شعر و داستان دانش‌آموزی را به دبیر ادبیات بدهیم.

*تولید ۳۰۰ متن نمایشی برای ضعف مکالمه عربی و انگلیسی

پس نگاه ویژه‌ای به دبیران دارید؟

محمدی: یکی از برکات جانبی جشنواره همین است، یعنی ما نمی‌گوییم مربی بیاید کارشناس شود، می‌گوییم مربی مسئولیت مدیریت یک جریان را دارد ولی مدیریت فنی و تخصصی شعر و داستان در مدرسه به عهده دبیر ادبیات است و تناسب دارد؛ به عنوان مثال ما رشته خط داریم، خط ریز، خط درشت، نقاشی و دیوار نویسی داریم و بهترین کسی که می‌تواند در این زمینه دبیر فنی شود، دبیر هنر است که باید این ارتباط را ایجاد می‌کردیم؛ ما در حوزه هنر، فیلم و نمایش باید به دنبال دبیران درسی مربوط باشیم؛ احساس می‌کنم این طرح مسابقه که محتوای آن متن محور است به تسهیل و نهادینه شدن آموزش و ارتباط خود انگیخته دبیران دروس پایه مختلف می‌انجامد و به خواسته‌مان می‌رسیم.

معتقدم در آینده در بحث ضعف مکالمه عربی و انگلیسی می‌توانیم از ظرفیت نمایشی استفاده کنیم و این کار را انجام داده‌ایم و امسال ۳۰۰ متن در این زمینه تولید کرده‌ایم. یکی دیگر از مواردی که در جشنواره امسال مدنظر است، می‌خواهیم سرود دانش‌آموزی به شادابی و نشاط مدرسه کمک کند؛ باید مدرسه شاداب و با نشاط باشد و چه چیزی بهتر از سرود.

*شروع تولید هر مدرسه یک سرود

یعنی برنامه‌ای شروع شده که هر مدرسه برای خودش یک سرود داشته باشد؟

محمدی: بله، اولویت‌ها در اجرای سرودهای دانش‌آموزی، سرود از کتاب‌های درسی است که اگر این اجرا شود، دانش‌آموزان می‌توانند با بحث آوایی مرتبط شوند؛ ما سرود همگانی را شروع کرده‌ایم.

یک بحث دیگر که الان مدنظر است، این بوده که ما ۷۳۰ منطقه در کشور داریم و اگر هر منطقه یک سرود محلی داشته باشد، سرود محلی می‌تواند بعد از سرود ملی قابل احترام و توجه منطقه و شهر باشد و اگر کسی وارد یک شهری می‌شود پس از سرود ملی جمهوری اسلامی کشورمان، سرود نام آشنای آن منطقه که حاوی دارایی، میراث و ثروت‌های معنوی آن شهر باشد، اجرا شود.

الان در این ۷۳۰ منطقه سرود تولید شده است؟

محمدی: بله، تولید کردیم.

چه تعدادی به پایان رسیده شده است؟

محمدی: می‌توانم بگویم تقریبا ۴ یا ۵ درصدی را پایلوت انجام داده‌ایم و سرود تولید کردیم؛ امسال اولویت ما در بحث تولید سرود همین است.

در مورد پرسش مهر رئیس‌جمهور چه فعالیتی انجام داده‌اید؟

محمدی: ما جلسات توجیهی برگزار کردیم و در روزهای کنونی ۱۰ استان قطب را دعوت کرده‌ایم تا در بحث سوال رئیس جمهور هم‌اندیشی کنیم و پیگیری کنیم و چهارچوب و نحوه اجرا را دنبال کنیم؛ ما یکسری مشکلات در سال گذشته داشتیم و امسال می‌خواهیم مرتفع کنیم.

*تشکیل کارگروه‌هایی برای مطالبات رئیس‌جمهور

این کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، اجرای آن به امسال می‌رسد؟

محمدی: بله الان شروع کردیم و مدارس ما در جریان این موضوع هستند؛ می‌خواهیم دوباره باز تبیین و توجیه کنیم و دانش‌آموزان در کف مدرسه درگیر این موضوع شوند؛ ما در حوزه مطالبات رئیس‌جمهور در حوزه کتاب، گفت‌وگو و انشاء اقداماتی انجام می‌دهیم؛ کارگروه‌هایی وزیر آموزش و پرورش تشکیل داده‌اند و کار می‌کنند و به شدت این کارگروه‌ها درگیر هستند که آن ظرفیت‌های قانونی ایجاد شود و این کار عملیاتی شود.

امسال در بحث انشاء نویسی اولین‌بار است که جشنواره برگزار کردیم که در حال حاضر ابتدایی‌ها رقابت مدرسه و منطقه دارند؛ همچنین مطالعه کتاب دانش‌آموزی را شروع کرده‌ایم که امسال جشنواره داریم.

این جشنواره چه زمانی برگزار می‌شود؟

محمدی: فرایند دارد، فرایند، مدرسه، منطقه، استانی و کشور دارد.

شما این موضوع را به مدارس بخشنامه کردید؟

محمدی: بله، آبان ارسال کردیم و بخشی پیش از پایان سال انجام می‌شود و بخشی آن طرف سال اجرایی می‌شود، یعنی آن طرف سال استانی و کشوری برگزار می‌شود.

گفت‌ وگو از میثم حاجی پور/فارس

سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر : 82161
بازدیدها: 186

پاسخی بگذارید »