یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

مدیرکل امور فرهنگی آموزش و پرورش:

باید نگاه تجارتی به هنر دانش ‎آموزی داشت

danesheroz1 دی ۲۴, ۱۳۹۲ ۰
باید نگاه تجارتی به هنر دانش ‎آموزی داشت

دانش روز: مدیر کل دفتر امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: جایگاه طنز و کاریکاتور در حوزه دانش‎ آموزی زیر خط فقر است.

به گزارش دانش روز، محمدابراهیم محمدی در جلسه هم‎اندیشی قطب ۲ کشوری با موضوع مسابقات فرهنگی و هنری و پرسش مهر که در محل سالن جلسات خانه معلم خرم‎آباد برگزار شد، با بیان اینکه تغییر، یک اصل غیرقابل انکار است، اظهار کرد: در حوزه اندیشه، تغییر بسیار تأمل‎برانگیز است و اگر تغییر صورت نگیرد و نگاه نو با رویکرد جدید در حوزه فرهنگی نداشته باشیم، خیانت کرده‎ایم.

وی با بیان اینکه ما معتقد فرهنگ‎سازی هستیم نه اصلاح فرهنگ، یادآور شد: باید نگاه ویژه‎ای به مقوله فرهنگ داشته باشیم و در این راستا فرزندان‎مان را برای زمان خودشان تربیت کنیم.

محمدی با بیان اینکه آیا یک مهندسی فرهنگ می‎تواند ایستایی فکر کند، تصریح کرد: مردم، خواهان تغییر و تحول هستند و شعار آنها تغییر، تحول و نوگرایی است چرا که تغییر، مبلمان اندیشه است.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در این باره یا باید تغییر رویکرد و نگرش نو داشته باشیم و یا باید کنار برویم، اضافه کرد: منظور از تغییر، تغییر ارزش نیست بلکه منظور بسته‎بندی، قالب و شیوه است چراکه ارزش مطلق بوده و تغییر نمی‎کند.

وی با بیان اینکه مطالبه دولت تدبیر و امید این است که یک جریان و اندیشه نو، رویکرد جدید و تحول فرهنگی در جامعه وجود داشته باشد، اظهار کرد: نیاز است به این نوع نگرش و تغییر دامن زنیم یعنی هم تغییر کنیم و هم تغییر دهیم.

محمدی با تأکید بر اینکه تغییر یک شیوه و رویکرد است، یادآور شد: نقد رئیس جمهور این است که چرا مطالعه و سرانه کتاب ضعیف است و ضعف کجاست؟ نیاز است در این باره از افراد برجسته سوال شود.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه چرا فرصت سوال و نقد کردن به دانش‎آموزان کمتر داده می‎شود، اذعان کرد: بزرگترین ضعف ما در حوزه دانش‎آموزی کم‎توانی در اندیشه‎نگاری است و این به‎دلیل ضعف نوشتن، تدوین اندیشه و غلط‎نگاری است.

وی با بیان اینکه چرا انشای دانش‎آموزی از محتوا و غنای لازم برخوردار نیست، تصریح کرد: در حوزه پرسش‎گری دانش‎آموز باید سوال کند تا مطالبه‎گری را در خود تقویت سازد.

محمدی با اشاره به اینکه جایگاه طنز و کاریکاتور در حوزه دانش‎آموزی زیر خط فقر است، بیان کرد: این در حالیست که طنز می‎تواند منجر به نشاط و سرزندگی در حوزه دانش‎آموزی شود و اگر جامعه دانش‎آموزی به طنز توجه کند جامعه فرهنگی نیز به این مهم توجه خواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همچنین جایگاه شعر و نثر و داستان نیز در بین دانش‎آموزان کمرنگ است، اضافه کرد: با تقویت فضای طنز، کاریکاتور، شعر، نثر و داستان می‎توان فرصتی را ایجاد کرد که دانش‎آموز تخلیه شود.

وی با تأکید بر اینکه باید به جایی برسیم که نگاه تجارتی به هنر دانش‎آموزی داشته باشیم، یادآور شد: متأسفانه دارایی‎های ما در چاردیواری‎ها گم شده و ظرفیت‎های نشاط بخشی در حوزه دانش‎آموزی در این چاردیواری‎ها محبوس مانده که نیاز است منتقدین به ما راهکار ارائه دهند که چگونه و چطور از این دارایی‎ها در حوزه هنر جهت نشاط مردم استفاده کنیم.

منبع: ایسنا

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
کد خبر : 87648
بازدیدها: 201

پاسخی بگذارید »