یکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

باغ شهر کرج در تصرف گدایان/گزارش

danesheroz1 مرداد ۳, ۱۳۹۲ ۰
باغ شهر کرج در تصرف گدایان/گزارش

دانش روز: کلانشهر کرج که زمانی به باغ شهر شهره بود، یکی از ۱۰ کلانشهر کشور است که به دلیل رشد شتابان آن در طول یک دهه اخیر، شاید بتوان آن مهاجرپذیرترین منطقه کشور نامید، سکونتگاهی که به درستی از آن با عنوان ˈایران کوچکˈ نام برده می شود

به گزارش دانش روز،  با اندک بررسی و تامل می توان در کرج ردپای هر قوم و نژاد ایرانی را یافت و پیروان هر مذهب و آیینی را مشاهده کرد که در کنار یکدیگر می زیند.

کرج، زمانی با باغهایش و ییلاقهایش مشهور بود ولی اکنون به هفتاد و دو ملت بودنش، جرم خیزبودنش و گدایانش مشهور شده است.

کرج، اقامتگاهی دلنشین و دائمی برای مهاجرینی شده که بدون هیچ سرمایه ای به آن کوچ کرده و راحتترین راه را که همان تکدی گری است برای امرار معاش انتخاب می کنند.

زنی دائم به شیشه ماشینت می کوبد و اصرار دارد به او کمکی شود، کودکی دیگر از آن سوی خیابان به سمت تو می دود و تقاضای پولی برای تامین غذایش می کند، پیرمردی سوار اتوبوس می شود و آنقدر قسم خدا و پیغمبر می خورد تا دل کسی به رحم بیاد و به او کمکی کند و …

تقریبا محال است در خیابان ها و کوچه های اصلی شهرهای مختلف ایران عبور کنید، یا پشت چراغ قرمز متوقف باشید و چنین صحنه هایی را نبینید.

دیدن این صحنه ها دل آدمی را به درد می آورد و فقر و بدبختی را جلوی چشمان هر رهگذر به تصویر می کشد.

تکدی گری این روزها به معضلی بزرگ برای شهرهای بزرگ کشور به ویژه شهرهای مذهبی و صنعتی تبدیل شده است، معضلی که همواره مورد مطالعه جامعه شناسان و آسیب شناسان شهری بوده است و اما همچنان این کارشناسان فقر و بیکاری را از ریشه های اصلی این معضل معرفی می کنند.

معضل تکدی گری آنقدر بزرگ شده است که ˈگداییˈ خود به شغلی برای قشر خاصی از جامعه تبدیل شده است و حتی در این میان سودجویانی هستند که باندهایی را تشکیل داده و افرادی برای گدایی از کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان را برای گدایی به کلانشهرها می برند و آموزش های لازم را نیز درباره نحوه گدایی به آنها می دهند.

این در حالی است که تکدی گری از زمره زشت ترین پدیده های اجتماعی است که قانونگذاران هر کشور بر حسب فرهنگ و آداب و سنن موجود برای آن مجازات تعیین کرده اند.

حالا بسیاری از متکدیان ساعت کار، محل و موقعیت از پیش تعیین شده دارند و از ساعات اولیه صبح و زمان شروع تردد مردم در خیابانها در محلهای خود حضور یافته و به اشکال مختلف از دست فروشی تا مرثیه سرایی و نشان دادن اعضایی از بدن خود که قطع عضو شده به مردم درخواست پول دارند.

در این میان البته، تیپ های جدیدی از گداها نیز رونمایی می شوند که شاید اصلا باورمان نشود که او گداست.

شهروندانی بی عیب، چهره هایی عادی و حتی اتو کشیده با لباس های معمولی و ظاهری که ممکن است آدم در هر کوچه و بازاری با آن روبرو شود، این روزها در خیابان ها مشغول گدایی هستند، دیگر نمی شود باور کرد این مرد معقول و کت و شلواری که جلویت را می گیرد و ادعا می کند که پول نسخه پزشک را ندارد، انسانی است که قبلاً در موردش می گفتند محتاج است و مستحق لقمه ای نان.

اما با نگاهی واقع گرایانه به خوبی می توانی بفهمی که بیشتر متکدیانی که توی پیاده روها با عروسک های زنده این طرف و آن طرف می روند از استان های مرزی ایران هستند و ورود متکدیان خارجی که از بخت بدشان در پاکستان و افغانستان به دنیا آمده اند، میزبانشان پیاده روهای شهر ماست به خوبی آشکار است.

آنها هر چند وقت یک بار به صورت غیر قانونی وارد استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان می شوند و بعد از چند ماه گدایی در بندرعباس و جاسک ، خمیر، چابهار، زاهدان و زابل، سر از شهرهای مرکزی ایران مانند تبریز، تهران، اصفهان و کرج درمی آورند.

درست است که تعداد فراوانی از آنها، در زمانی که مشغول کاسبی در استان های دور از مرکز هستند، توسط مسوولان ذیربط دستگیر و به کشورهای مبداشان بازگردانده می شوند ولی تعداد زیادی از این گداهای وارداتی موفق می شوند در شهرهایی لانه کنند که این روزها، خیابان های آن شهرها حتی ظرفیت پذیرش شهروندان ایرانی مهاجر را نیز ندارد.

از طرفی، جامعه شناسان می گویند گونه هایی از تکدی که ظاهرا با انواع کلاسیک ترش نزدیکی چندانی ندارد، در کلانشهرهای دنیا به وجود آمده اند.

سهم کشورهای آن سوی کره زمین از این گونه های جدید، رشد قارچ گونه گداهای الکترونیکی است که با انداختن سکه ای روی دستمال پهن شده شان، آهنگی را برای رهگذران به صورت زنده اجرا می کنند و می شوند هنرمندان پیاده رویی ولی در کشور ما، شکل های جدید گدایی مانند فروش فال و…در پیاده روها، شکل گرفته است.

اما آنها که تکدی گری را به عنوان شغلی برای خود پذیرفته اند، به صورت حرفه ای این فعالیت را دنبال می کنند، متکدیان حرفه ای بدون آنکه به صورت آکادمیک به یافتن پیام های ارتباطی و دست یافتن به روش های ارتباط گیری با مخاطب پرداخته باشند، آنچنان در حرفه خود با رموز بازیگری و رمزگشایی پیام های ارتباطی و شیوه های اقناعی آشنا شده اند که گاه به تدریس این رموز به شاگردان تازه وارد خود می پردازند.

کارشناسان معتقدند با توجه به تغییر بافت های شهری و تحولات اجتماعی از جمله به وجود آمدن طبقات اقتصادی که محصول دوران گذر از اقتصاد سنتی مبتنی بر کشاورزی به اقتصاد مبتنی بر صنعت مونتاژ در شهرهای بزرگ است، فاصله طبقاتی بین شهرنشینان به قدری زیاد می شود که حضور طبقات فرودست برای تکدی در مناطق مختلف شهر، از جمله محلات اعیان نشین، بسیار عادی خواهد شد.

با این وضعیت، آیا باید خود را آماده دیدن گداهایی با لباس های اتو کشیده و ظاهر شیک باشیم که از عابران درخواست اسکناس های درشت برای پرداخت قبض موبایلشان می کنند و یا گداهای وارداتی را باید به عنوان پدیده ای عادی بپذیریم و مثل اکنون، بی توجه به این قشر تازه سر از خیابان درآمده، به راهمان ادامه دهیم.

مدیرکل اجتماعی استانداری البرز در خصوص این معضل اجتماعی گفت: مردم کشور ما مردمی دست به خیر و نیکوکار با احساساتی رقیق و قلبی رئوف هستند که این ویژگیها قابل ستایش است ولی بعضا افرادی سودجو از این احساسات پاک و زلال ایرانیان سوء استفاده می کنند.

ˈحمیدرضا عسگریˈ افزود: خیلی از این به ظاهر متکدیان افرادی سودجو و شیاد هستند و بستر سودجویی آنها همین احساسات رقیق مردم ایرانی است.

وی همچنین با اشاره به نوع تکدی گری بعضی از این افراد که اقدام به روضه خوانی و مرثیه سرایی می کنند بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما افرادی هستند که تمایلات مذهبی ضعیفی داشته و افرادی رند هستند که می گویند ˈائمه اطهار شما که می گویید نجات بخش هستند می آمد و تو را نجات می داد تا در این وضعیت آب و هوایی دست گدایی دراز نمی کردیˈ.

وی، از مردم خواست تا در صورتی که تمایل به کمک و مساعدت به نیازمندان دارند کمکهای نقدی خود را به موسسات و مراکز رسمی و قانونمند اهدا کنند تا به صورتی صحیح و سالم در اختیار نیازمندان واقعی قرار گیرد.

این مسوول با اشاره به اینکه استانداری در بحث ساماندهی و جمع آوری متکدیان نقش اجرایی ندارد و فقط وظیفه سیاست گذاری را دارد گفت: دو ارگان اصلی که در این میان نقش اساسی دارند شهرداری و نیروی انتظامی هستند و مقرر است از چند هفته آینده به صورت جدی این بحث پیگیری شود.

وی یکی از معضلات و مشکلات اصلی در این زمینه را نبود آمار دقیق متکدیان دانست و بیان کرد: اولین اقدام جمع آوری آمار دقیقی از این افراد و تخمین گروه سنی آنها است چرا که جمع آوری آنها مستلزم داشتن آماری دقیق است.

عسگری یکی از برنامه های اصلی و پیش بینی شده برای موضوع متکدیان را ایجاد تعامل و انعقاد تفاهم نامه ای با شهرداری در خصوص راه اندازی مکانی برای نگهداری متکدیان برای مدتی محدود است.

و در پایان باید گفت قرآن یکی از علل و عوامل تکدی گری را فقر و نیازمندی انسان ها همراه با نوعی نگاه به شخصیت های انسانی تحلیل و تبین می کند، به این معنا که ریشه تکدی گری هرچند که به ظاهر فقر و بینوایی و نیاز به برآوردن آن است، ولی ریشه روانی و شخصیتی نیز دارد.

افراد و اشخاصی که به تکدی گری روی می آورند که از نظر شخصیت انسان های متعادل و سالم اجتماعی نیستند، زیرا انسان های سالم و با شخصیت اجتماعی هرچند که در فقر و فاقه به سر برند، به سوی پدیده تکدی گری روی نمی آورند.

منبع:ایرنا

پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر : 42233
بازدیدها: 260

پاسخی بگذارید »