جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

بازیگران اعداد و خطوط؛ از مفضــــــــــل تا رجایی

danesheroz1 بهمن ۲۸, ۱۳۹۲ ۰
بازیگران اعداد و خطوط؛ از مفضــــــــــل تا رجایی

دانش روز: قزوین با پیشینه عمیق علمی خود همواره به فراوانی از نام‌آوران و معلمان افتخارآفرین عرصه ریاضیات از جمله اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری و در دوره‌های جدیدتر، رئیس جمهور شهید محمد علی رجایی برخوردار بوده است

به گزارش دانش روز، در تحریر و تقریر جذابیت‌های علم ریاضیات همان توصیف دانشمند بزرگ، داروین، بس که ریاضیدان را به شخص نابینایی تشبیه می‌کند که در یک اتاق تاریک به دنبال گربه سیاهی می‌گردد که در واقع وجود ندارد؛ یا سخن اردیش که می‌گوید: «ریاضیدان ماشینی است که قهوه را به قضیه تبدیل می‌کند».

این توصیفات و دیگر تعابیر موجود نشان‌دهنده عمق شگفتی‌های دنیای ریاضی و منتهای ژرفای افکار ریاضیدانان است؛ تا آنجا که بسیاری از مردم معتقدند تفاوت فردی که مدتی فکر و اندیشه‌اش را در عرصه ریاضیات مشغول ساخته، با دیگران در نوع اندیشیدن و نگرش‌های زندگی وی محسوس است.

البته محض بودن ریاضیات و کاربرد فقط بخش کوچکی از گستره پهناور آن در زندگانی روزمره و عرصه‌های کاری سبب شده که این رشته علمی تا حدودی در انحصار چارچوب آموزش قرار گیرد که این موضوع نه یک محدودیت برای پیشرفت ریاضیات بلکه فرصتی است تا از رهگذر آن انسان‌هایی برای خدمت به تمام عرصه‌های مورد نیاز جامعه نظیر پزشکی، مهندسی، فیزیک، شیمی، مدیریت و حتی فلسفه و علوم انسانی تربیت شوند.

و بی‌شک این‌گونه موفقیت‌ها و دستیابی به پیشرفت در عرصه‌های گوناگون جامعه حاصل زحمات آنانی است که سال‌ها با عشق به چارچوب‌های محض و شیرین معادلات ریاضی زندگی خویش، راه را برای تربیت نام‌آوران تمام عرصه‌ها، بر مبنای دانشی که مادر همه علوم نامیده می‌شود، هموار می‌کنند.

علاوه بر وجود دانشمندانی مانند گاوس، جردن، فیثاغورس، تالس، گالوا و بسیاری دیگر که بخش عمده‌ای از دستاوردهای علمی امروز جامعه بشری مرهون آن‌هاست، ایران نیز از سال‌های کهن، بزرگانی همچون خیام، ابوریحان بیرونی، خوارزمی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی و تعداد زیادی از دانشمندان را در دامان خود پرورده که با گذران زندگی‌شان در مسیر سرشار از دشواری‌های علمی ریاضی برای مردم رفاه به ارمغان آورده‌اند.

قزوین هم با پیشینه عمیق علمی خود همواره به فراوانی از این ظرفیت‌ها برخوردار بوده و وجود یک معلم ریاضی به نام شهید محمدعلی رجایی که در اوج همت، تلاش، فروتنی و اتکا به خداوند با گام نهادن در مسیر مبارزه با ظلم نقش معلمی خویش را نه تنها در آموختن ریاضی بلکه در عرصه ظلم ستیزی، ایمان و اخلاق هم به بهترین نحو برای شاگردان متعدد در جامعه زمان خویش ایفا کرد و از دست‌فروشی دوران یتیمی نوجوانی به مقام ریاست جمهوری رسید، جزو مهمترین افتخارات این دیار به شمار می‌رود.

پیشتر از آن هم اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری، زاده قزوین در قرن ششم و هفتم شمسی که از شاگردان امام فخر رازی بوده است، علاوه بر فلسفه، منطق، نجوم، شعر و طب، در ریاضیات هم فعالیت داشته و علوم ریاضی را همچون بوعلی سینا در آثار خود «حکمت نظری» نامیده است.

اما در دوران جدیدتر که تعداد زیادی از نخبگان علمی ایران اسلامی از شهر و دیار قزوین برخاسته‌اند، وجود معلمانی به واقع دانشمند و از خود گذشته بن مایه اصلی تربیت آنان بوده است که برخی از آنان همچنان در سال‌های پیری و عزت هم دست از بازی با اعداد و خطوط و فضاهای ریاضیاتی برنداشته‌اند و عده‌ای البته به دیار حق شتافته‌اند.

امروز در دانشگاه‌های استان قزوین هم ریاضی در زمره شاخه‌های قوی دانشگاه‌ها قرار گرفته و مدرسان و استادان بزرگی در آن تدریس می‌کنند که وجودشان برای همیشه مایه افتخار و سرفرازی است.

از آن جمله می‌توان به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین اشاره کرد که از پنج استاد تمام آن سه نفر یعنی علی آبکار، عبدالرحمن رازانی و سعید عباس‌بندی فقط در شاخه ریاضیات فعالیت می‌کنند که از این میان پروفسور عباس‌بندی جزو دانشمندان یک درصد برتر جهان و هشتمین استاد پر استناد کشور است و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز از وجود دکتر علیرضا زکایی به عنوان تنها استاد تمام این دانشگاه در رشته ریاضیات برخوردار است.

در مرحله پایه‌ای و چه بسا مهمتر از آن نیز قزوین از برکت حضور معلمان پیشکسوت ریاضی بهره برده که سیروس رکوتا، رضا فرخی، محمد کبیری، علی فتوحی، سید محمدکاظم نائینی، سیدرضا میری، محمدرضا محمدزاده، حسام‌الدین وحدت و محمد اسلامی‌نژاد از آن جمله‌اند و مرحوم قاسم قبادی‌ها نیز معلم دلسوزی است که خزان سال ۷۹ مانع پیوند زمستان ۶۰ سالگی‌اش به بهار آتی شد.

*سیروس رکوتا متولد ۱۳۱۹ در مدارس بدر، مسعود، خواجه نصیر و دبیرستان‌های محمدرضا شاه (پاسداران فعلی از کلاس هفت تا ۹) و محمد قزوینی از کلاس ۱۰ تا دیپلم تحصیل کرده و بین سال‌های ۴۸ تا ۵۲ در دانشگاه عالی بازرگانی رشت در رشته اقتصاد بازرگانی موفق به اخذ مدرک کارشناسی شده است.

وی چهار سال در دانشسرای تهران تدریس کرده، مدتی در ارومیه به بررسی کتب ریاضی و از سال ۵۲ در تاکستان به تدریس ریاضیات پرداخته است و سپس در بیشتر دبیرستان‌های قزوین از جمله شریعتی، شهیدی، علامه امینی، علامه طباطبایی، پاسداران، اسدآبادی، مفتح، شبانه شهید حسن‌پور، هنرستان انقلاب و چمران مشغول فعالیت بوده است.

رکوتا در این مدت دروس ریاضیات، هندسه، مثلثات، جبر و ریاضی جدید و در دوره نظام جدید درس حسابان و هندسه را به شاگردانش می‌آموخته؛ ضمن اینکه در اوایل کار تدریس، فیزیک و زبان انگلیسی را درس می‌داده است.

وی سال ۷۴ پس از ۳۲ سال خدمت در آموزش و پرورش بازنشسته شده، چند سالی در غیرانتفاعی دهخدا و دانشمند تدریس کرده و درس‌های خصوصی نیز داشته است.

*رضا فرخی که سال ۱۳۲۵ در قزوین تولد یافته، تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان حمدالله مستوفی، متوسطه را در دبیرستان محمد قزوینی و کارشناسی رشته ریاضی را بین سال‌های ۴۴ تا ۴۸ در دانشگاه تهران می‌گذراند.

وی تدریس را از سال ۵۰ در خرم‌آباد لرستان آغاز می‌کند، سپس سال ۵۲ به قزوین می‌آید و از آن پس در سه دبیرستان ریاضی شهر قزوین یعنی دبیرستان پهلوی (شریعتی)، محمدرضا شاه (پاسداران) و شاهدخت (توحید) به تدریس درس تخصصی ریاضیات جدید می‌پردازد.

فرخی تدریس دو درس ریاضیات گسسته و هندسه تحلیلی و جبر خطی در مرکز استعدادهای درخشان تا سال ۷۹ را در کارنامه دارد که پس از بازنشستگی در همان سال به تدریس در دبیرستان‌های غیرانتفاعی مفید و سما ادامه می‌دهد و به دلیل تجربه طولانی تدریس و تدوین دو جزوه آموزشی از سال ۸۵ با مدرک معادل کارشناسی ارشد در موسسه آموزش عالی کوثر قزوین به تدریس می‌پردازد.

وی هم‌اکنون نیز به عنوان مدیر گروه ریاضی و مدرس این موسسه مشغول فعالیت است.

*محمد کبیری که به سال ۱۳۳۴ در روستای شیداصفهان در حومه قزوین تولد یافته، تحصیلات خود را تا مقطع ششم ابتدایی در همان روستای محل تولد به پایان رسانده و برای ادامه تحصیل به تهران رفته است.

وی سپس به قزوین بازگشته و خردادماه ۵۳ به عنوان شاگرد ممتاز موفق به اخذ دیپلم ریاضی از دبیرستان پهلوی سابق به ریاست مرحوم پورزرند شده و با علاقه زیادی که به علم ریاضی داشته، در همان سال و در ترم بهمن وارد مدرسه عالی ریاضی کرج شده است.

کبیری پس از سه سال با اخذ مدرک کارشناسی در مهرماه ۵۹ در آموزش و پرورش پذیرفته می‌شود و پس از چهار سال مدیریت و تدریس در شهر هشتگرد از مهرماه ۶۳ به قزوین منتقل می‌شود.

بیشترین تدریس او طی دوران خدمتش در قزوین به دبیرستان‌های پسرانه پاسداران، علامه امینی، مجاهدین اسلام، شهید بابایی، علامه جعفری، مرکز تربیت معلم شهید رجایی و غیرانتفاعی مفید و همچنین دبیرستان‌های دخترانه فرزانگان، رسالت و غیرانتفاعی بعثت بر می‌گردد؛ ضمن اینکه سال ۷۷ در آزمون علمی دبیران در سطح کشور موفق به کسب رتبه نخست استانی و دریافت تقدیرنامه از وزیر وقت آموزش و پرورش می‌شود.

مهرماه ۸۷ به جمع بازنشستگان می‌پیوندد اما تاکنون همچنان با شوق تدریس، به صورت محدود به کار معلمی مشغول است.

*علی فتوحی متولد ۱۳۳۵ در قزوین دیپلم خود را سال ۵۴ از دبیرستان رهنما دریافت کرده و پس از چهار سال تحصیل در رشته مدیریت اقتصاد مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه دولتی کرج کسب کرده است.

وی که در سال ۶۱ وارد آموزش و پرورش شده، در اوایل شروع به کار درس دینی را تدریس می‌کرده و پس از آن نیز در دبیرستان‌های پاسداران، شریعتی و مجاهدین اسلام دروس ریاضیات، جبر و هندسه را به نسل جوان آن زمان می‌آموخته است.

مدیریت دبیرستان علامه طباطبایی بین سال‌های ۶۴ و ۶۸، معاونت آموزشی اداره‌کل آموزش و پرورش قزوین از سال ۷۱ تا ۷۶، تدریس در دبیرستان‌ها از آن زمان تا سال ۸۴ و پس از آن هم معاونت اداره‌کل آموزش و پرورش بخش دیگری از سابقه کاری این معلم پیشکسوت را تشکیل می‌دهد.

فتوحی در آذرماه ۸۸ بازنشسته شده و از سال ۸۸ تاکنون مشاور بنیاد ملی نخبگان استان قزوین است.

*سید محمدکاظم نائینی که هم‌‌اکنون ۷۳ سال سن دارد، سال ۳۷ دیپلم ریاضی دوره شش ساله دبیرستانی نظام قدیم را از دارالفنون اخذ کرده، مهر ماه ۴۰ کارشناسی ریاضی دانشگاه تهران و دبیری دانشسرای عالی را به کارنامه علمی خود افزوده، سال ۵۴ از موسسه عالی آمار و انفورماتیک موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد آمارشناسی شده و سال ۷۵ نیز توانسته است در مقطع دکتری رشته آمار حیاتی از دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تهران فارغ‌التحصیل شود.

وی از سال ۴۰ تا ۴۵ دبیر ریاضی دبیرستان‌های قزوین بوده، از آن پس تا سال ۵۳ کار تدریس را در دبیرستان‌های تهران ادامه داده و به مدت ۱۰ سال مربی و عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی کرج و دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران بوده است.

نائینی از آن زمان به بعد مربی و عضو هیئت علمی گروه ریاضی و علوم کامپیوتر دانشکده علوم دانشگاه تهران از سال ۶۳ تا ۷۵ بوده، پس از آن تا سال ۸۰ به عنوان استادیار گروه ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشکده علوم دانشگاه تهران فعالیت کرده و تا سال ۸۵ در هیئت علمی بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی عضویت داشته است.

این معلم پیشکسوت استان قزوین از سال ۸۵ تاکنون به عنوان عضو هیئت علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارد.

*سیدرضا میری هم‌اکنون روزهای ۷۳ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد و دارای مدرک دیپلم دبیرستان پهلوی و کارشناسی رشته ریاضی از دانشگاه تهران است.

وی که تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه حمدالله مستوفی قزوین گذرانده، با آغاز تدریس خود در سال ۳۹ در بسیاری از دبیرستان‌های همین شهر از جمله بیوک گنجی، رهنما، پهلوی، محمد قزوینی، شیبانی، شاهدخت، علامه امینی، شهیدی، دانشسرای راهنمایی، توحید، شریعتی و پاسداران به فرزندان نسل‌های پیش درس آموخته است.

این معلم پیشکسوت پس از ۳۴ سال خدمت، در سال ۷۳ از اداره آموزش و پرورش قزوین بازنشسته شده است.

*محمدرضا محمدزاده متولد ۱۳۱۳ در شهر رشت تا زمان دریافت مدرک دیپلم در زادگاه خود به تحصیل پرداخت و پس از آن مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه غزالی قزوین کسب کرد.

وی کار تدریس را از سال ۱۳۳۳ در قزوین آغاز کرد و در تمام دبیرستان‌های قزوین اعم از محمدرضا شاه، شاهدخت، ثریا و پهلوی و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز در دبیرستان‌های امیرکبیر، پاسداران، دکتر شریعتی به تدریس دروس مختلف ریاضی پرداخت تا اینکه سال ۷۳ پس از ۴۰ سال مجاهدت در عرصه آموزش بازنشسته شد.

*حسام‌الدین وحدت متولد ۱۳۲۹ در تهران و دارای مدرک دیپلم از مدرسه وحید نازی‌آباد در سال ۵۰ است که سال ۵۶ مدرک کارشناسی رشته مدیریت صنعتی خود را از دانشگاه غزالی قزوین دریافت کرده است.

وی کار تدریس را از سال ۵۰ در دبستان جامعه تعلیمات اسلامی تهران آغاز کرده و پس از اخذ مدرک کارشناسی در دبیرستان‌های قزوین از جمله محمدرضا شاه و پهلوی و با پیروزی انقلاب اسلامی نیز در دبیرستان‌های پاسداران، شریعتی و توحید ادامه داده است.

وحدت پس از بازنشستگی از اداره آموزش و پرورش در سال ۷۹ همچنان به صورت خصوصی تدریس می‌کند.

*محمد اسلامی‌نژاد در سال ۱۳۱۹ در تنکابن متولد شده و دارای مدرک کارشناسی آموزش ریاضی از دانشگاه تربیت معلم تهران در خردادماه ۴۲ است.

وی که کار تدریس را از مهرماه همان سال در قزوین آغاز کرده، در همه دبیرستان‌های قزوین به تدریس پرداخته و مسئولیت مدیریت دبیرستان پاسداران و مرکز پیش دانشگاهی سیدالشهدا را برای ۲۰ سال بر عهده داشته؛ به سال ۱۳۷۸ به درجه بازنشستگی نائل آمده است.

*** هرچند ذات ریاضیات و حتی معنای واژگانی آن نیز با دشواری‌های شیرینش گره خورده است؛ اما باید دانست که تأکید بر سختی ریاضی در گفت‌و‌گوهای عامه و حتی گاهی مصاحبه بازیگران و چهره‌های محبوب جامعه در رسانه‌ها ملی که به بی‌علاقگی خود نسبت به درس ریاضیات در دوران تحصیل اذعان می‌کنند، می‌تواند موجب القای حس بدبینی و ترس از دنیای شیرین و سرشار از شگفتی‌های رازآلود ریاضیات در وجود کودکانی شود که ممکن است هر یک در صورت آموختن آن، استعداد تبدیل شدن به نخبه‌ها و نام‌آوران ملی و بین‌المللی را داشته باشند و بتوانند جامعه را به سمت قله‌هایی رهنمون سازند که رفاه حال ساکنان زمین و گسترش عدالت اجتماعی در سایه این رفاه را در خود دارد.

==============

گزارش از میترا بهرامی

کارشناس ریاضی محض فارس

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر : 94080
بازدیدها: 338

پاسخی بگذارید »