چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

هوشمندسازی مدارس در کشور

انقلاب در گچ و تخته با ورود تکنولوژی‌های پیشرفته به مدارس/سابقه هوشمندسازی در ایران از ۱۳۸۰

danesheroz اسفند ۹, ۱۳۹۱ ۰

برای همگام بودن با قافله علمی جهان، باید نوع جدیدی از آموزش همراه با تکنولوژی ها و فناوری های نوین را در سطح مدارس دنبال کرد

جوامع بشری با سرعت و شتاب بالایی به سمت فناوری های نوین و استفاده از رایانه مطابق علم روز حرکت می کنند و سعی دارند در کسب علم و تکنولوژی های پیشرفته از هم سبقت گیرند.

 

در قرن ۲۱ انجام اکثر امور و مشاغل نیاز به دانش و مهارت های کامپیوتری دارد. برای همگام بودن با عرصه تکنولوژی های پیشرفته، نوع جدیدی از آموزش را باید دنبال کرد که تفاوت قابل ملاحظه ای با آموزش های سنتی دارد.

 

وزارت آموزش و پرورش هر کشوری، به عنوان اولین و بنیادی ترین محیط یاددهی – یادگیری می تواند در این امر به نحو مثبت و ارزنده ای وارد شود و با وارد کردن علم روز و فناوری های نوین به کلاس های درس در این عرصه به ایفای نقش بپردازد.

 

در سالهای اخیر موضوع مدارس هوشمند به صورت جدی تر دنبال و بحث های زیادی درباره اهمیت این موضوع مطرح می شود.

 

به گزارش پانا، مدرسه هوشمند یک مدرسه و محیط آموزشی فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه است و محتوای اکثر دروس الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است.

 

 

در مدارس معمولی، طرح درس معلم شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه های درسی، سؤالات تمرینات اضافه، امتحانات کلاسی و … می شود. اما در مدارس هوشمند علاوه بر این موارد، معلم از مواد آموزشی چندرسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا، اسلاید و … استفاده می کند تا کیفیت و ماندگاری آموزش را ارتقا بخشد.

 

توجه و نگاه به مقایسه سطحی مدارس معمولی و مدارس هوشمند، اهمیت و ضرورت وجود مدارس هوشمند و استفاده از تکنولوژی های روز در مدارس را به خوبی نشان می دهد.

 

طبیعی است فردی که از همان ابتدای دوران تحصیل خود همراه و همگام با علم و دانش روز از فناوری های نوین و ارتباطات به نحو مثبت و مطلوب بهره برده باشد، از قافله جامعه جهانی عقب نخواهد ماند.

 

کشور مالزی در سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار مدارس هوشمند را در نظام آموزش و پرورش راه اندازی کرد.

 

هوشمندسازی مدارس در ایران از سال ۱۳۸۰

 

یادآور می شود؛ شورای عالی آموزش و پرورش کشور ما نیز در سال ۱۳۸۰ موضوع مدارس هوشمند را برای نخستین بار مطرح کرد که با تایید و تصویب در این شورا مقرر شد از سال ۸۱ این مدارس راه اندازی شوند، اما به دلایلی کار متوقف شد تا اینکه با تامین اعتبار و تصویب مجدد مقرر شد به تدریج هوشمندسازی مدارس انجام شود.

 

با رونمایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذرماه سال ۱۳۹۰ و اجرایی شدن نظام آموزشی ۳-۳-۶ موضوع هوشمند سازی مدارس به صورت پررنگ تر در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا آموزش و پرورش به نوبه خود با وارد کردن فناوری های ارتباطی در این عرصه تلاش کرده تا حداکثر بهره برداری را از این دستاورد بشری داشته باشد.

 

“حمیدرضا حاجی بابایی” وزیر آموزش و پرورش درخصوص هوشمند سازی مدارس می گوید: ایجاد مدارس هوشمند از کارهای اساسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، هوشمند سازی مدارس یکی از برنامه های دولت است که در مقابله با بازی های رایانه ای مخرب در میان دانش آموزان بسیار موثر خواهد بود.

 

وی معتقد است هوشمندسازی مدارس، به دانش آموزان این فرصت را می دهد تا بتوانند در محیط مدرسه از امکانات و فناوری های جدید ونوین در مسیر درس، تحقیق و پژوهش استفاده کنند.

 

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در حال حاضر ۳۳ هزار مدرسه در سراسر کشور به امکانات و فناوری های نوین مجهز شده اند.

 

توجه به هوشمندسازی از مقطع ابتدایی

 

آموزش و پرورش توجه ویژه ای به مقطع ابتدایی دارد و با اجرایی شدن نظام آموزشی ۳_۳_۶ هوشمندسازی پایه ششم ابتدایی در اولویت های برنامه معاونت ابتدایی قرار گرفته است.

 

“فاطمه قربان” معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در خصوص بحث هوشمند سازی مدارس ابتدایی به خبرنگار پانا گفت: معتقدیم که دانش آموز امروز را نمی توانیم با شیوهای سنتی و فقط به روش سخنرانی در کلاس آموزش دهیم.

 

وی ادامه داد: با وجود فناوری های نوین در کلاس طبیعتاً دانش آموز از تمام حواس شنیداری، دیداری، گفتاری و لامسه خود استفاده می کند و در نتیجه یادگیری با تعمیق بیشتری انجام می شود و ماندگارتر می شود.

 

قربان با بیان اینکه دانش آموز از طریق فناوری های نوین آموزش می بیند که به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کند، اظهارکرد: هوشمند سازی مدارس کمک می کند تا دانش آموز مهارت استفاده از فناوری های نوین را کسب کند و بدین ترتیب بتواند از اطلاعات و یافته های علمی که از طریق اینترنت و اینترانت به دست می آورد، استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه هوشمند سازی مدارس به ارتقای علمی دانش آموز کمک می کند ادامه داد: با این رویکرد هوشمند سازی مدارس را تقریبا از سال ۸۹ شروع کردیم و به مدارس ابتدایی اعلام کردیم تا کار هوشمند سازی را شروع کنند که درادامه اقدامات خوبی هم در این راستا انجام شده است. امسال با توجه به این که درس کار و فناوری برای پایه ششم ابتدایی در نظر گرفته شده بود، الویت را پایه ششم ابتدایی قرار داده بودیم تا آموزش این درس بهتر انجام شود.

 

معاون آموزش ابتدایی با بیان این که تقریبا درصد بالایی از مدارس ابتدایی به امکانات هوشمندسازی مجهز شدند، اظهار کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه همه پایه های مدارس ابتدایی در سراسر کشور هوشمند خواهند شد.

 

 

به گزارش پانا، “ابراهیم سحرخیز” معاون متوسطه آموزش و پرورش نیز بر هوشمندسازی مدارس تأکید کرده و می گوید: در راستای تحول بنیادین، فرآیند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان نیز باید متحول شود.

 

سحرخیز معتقد است، دانش‌آموزان باید در کلاس حداکثر مشارکت را داشته باشند تا کلاس ‌های درس از حالت سستی و کسالت خارج شوند و چهره‌ای پویا و فعال پیدا کنند.

 

وی تفکر و پژوهش محوری را یکی از اهداف سند تحول بنیادین عنوان می کند و می افزاید: هوشمندسازی مدارس همراه با مدیران کارآمد و متعهد فرصت مناسبی در این راستا است و معلمان نیز باید با مطالعه و تحقیق در فرایند آموزش همپای دانش‌آموزان حرکت کنند.

 

هوشمندسازی برای دانش آموزان استثنایی

 

دانش آموزان استثنایی بخش عمده ای از نظام تعلیم و تربیت کشور را تشکیل می دهند و بر این اساس آموزش و پرورش کشور هوشمندسازی کلاس های درس این دانش آموزان را مورد توجه بسیار قرار داده است.

 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا در این خصوص عنوان کرد: به صراحت باید گفت اگر هوشمند سازی برای مدارس عادی یک نیاز است، برای مدارس استثنایی یک ضرورت و اضطرار محسوب می شود. چون دانش آموزان استثنایی از بعضی حواس محروم اند و دچار برخی نواقص جسمی و ظاهری می باشند، لذا هوشمند سازی مدارس باعث تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری این دانش آموزان می شود و دانش آموزان با کیفیت بهتری آموزش می بینند.

 

نامدار عبداللهیان با بیان اینکه به طور جدی به سمت هوشمند سازی مدارس استثنایی حرکت خواهیم کرد، افزود: ۱۱۲ هزار کودک با نیازهای ویژه در ۱۴۰۰ مدرسه درحال تحصیل هستند و حدود ۵۰ درصد این مدارس تاکنون هوشمند سازی شده است وتلاش می کنیم تا پایان برنامه پنجم توسعه،بقیه مدارس را نیز هوشمندسازی کنیم.

 

تجهیز مدارس عشایری به امکانات هوشمند

 

عبدالرسول شکیبافر” مدیرکل دفتر امور مدارس عشایری درباره همین موضوع به پانا گفت: در سال گذشته برخی از مدارس عشایری به امکاناتی از قبیل تابلو هوشمند، دیتا پروژکتور و امکانات اولیه هوشمند سازی مجهز شدند.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعدادی از مدارس عشایری هوشمند شده اند، گفت: حدود ۲۰ درصد از مدارس عشایری که امکانات و زیرساخت های لازم مانند برق، تلفن و تجهیزات ارتباطی را داشتند، به امکانات هوشمند مانند تابلو هوشمند، دیتا پروژکتور مجهز شده اند.

 

شکیبافر افزود: برنامه ریزی هایی جهت هوشمند سازی مدارس عشایری سیار از سال آینده درنظر گرفته شده است و تا پایان برنامه پنجم توسعه به شرط تامین اعتبار تمامی مدارس عشایر هوشمند خواهند شد.

 

مدیرکل دفتر امور مدارس عشایری تصریح کرد: در حال حاضر چون زیرساخت های لازم برای هوشمند سازی در همه مدارس عشایر فراهم نیست، هوشمند سازی به معنای کامل در مدارس عشایری اتفاق نمی افتد، اما هرجایی که امکانش باشد حتماً کارهای لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.

 

به گفته شکیبافر، دانش آموزان عشایری از ورود فناوری های نوین به کلاس های درسشان بسیار خوب استقبال می کنند، درست است که در منزلشان این امکانات را ندارند، اما داشتن همان امکانات اولیه در مدرسه هم زمینه ساز شکوفایی استعدادها و توانایی های این دانش آموزان می شود.

 

ورود تبلت های دانش آموزی به مدارس

 

به گزارش پانا، موضوع ورود “تبلت های دانش آموزی” به مدارس در دو ماه اخیر از سوی رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش مطرح شده و استفاده از فناوری تبلت به صورت پایلوت در چند مدرسه نمونه شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

 

“یوسف نوری” رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره طرح ورود تبلت مدارس می گوید: در راستای اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، طرح تبلت آماده و در جلساتی که با حضور مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شده، اجرای آزمایشی این طرح در مدارس تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی در همین باره می افزاید: برای اجرای این طرح از کارشناسان حوزه دانشگاهی و آموزش و پرورش و همچنین معلمان حوزه هوشمندسازی مدارس کمک خواهیم گرفت و چنانچه نظرات مساعد باشد، اولین فاز طرح ورود “تبلت”به مدارس شهر تهران به صورت پایلوت اجرایی می‌شود.

 

نوری همچنین موضوع آزمایشی بودن طرح ورود تبلت به شهر تهران را اعلام و می گوید: «این طرح کاملا آزمایشی اجرا می‌شود تا بازخوردهای آن را بررسی شود، چرا که نتایج جهانی این طرح را احصا کرده‌ایم، اما برای اجرای طرح در گستره بیشتر و تعمیم به همه مدارس، نیازمند اجرای آزمایشی آن در مدارس هستیم.

 

براساس این گزارش، مخاطبین طرح تبلت دانش آموزی حتی الامکان می بایستی از مهارت های لازم برای کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای آموزشی و پرورشی برخوردار باشند.

 

بررسی های انجام شده در سایر کشورها نشان می دهد که استفاده از تبلت در مدارسی که پیش تر از نظر آموزشی قوی بوده اند به معلمان و دانش آموزان کمک کرده است. اما در مدارسی که از قبل دارای ضعف آموزشی بوده اند موجب مزاحمت و اخلال در روند آموزش شده است.

 

ارتقای کیفی کلاس های درس با ورود تکنولوژی های پیشرفته در آموزش و پرورش

 

با دقت و توجه در آنچه که گفته شد، به خوبی می توان به اهمیت و ضرورت مدارس هوشمند پی برد. کاربرد و استفاده از تکنولوژیهای جدید در سیستم آموزش و پرورش، کارآیی کلاسها را افزایش می دهد و ایجاد شیوه یادگیری مداوم در دانش آموزان و یادگیریهای رسمی و غیررسمی خارج از کلاسهای درس را ممکن می سازد.

 

بنابراین لازم است که با فراهم آوردن هماهنگی های لازم و تمهیدات کافی در این رابطه، زمینه بهره مندی نظام آموزشی کشورمان را از منافع این گونه فناوریهای نوین، ایجاد نماییم.

 

با امید آن که با گسترش و اجرایی شدن طرح اینگونه مدارس در سراسر کشور، شاهد حرکت سریع و پویا به سمت هوشمند شدن واقعی آموزش در ایران عزیزمان باشیم.

 

گزارش از سمیه عزیزی

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۱
کد خبر : 8119
بازدیدها: 213

پاسخی بگذارید »