چهارشنبه ۰۹ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

مهمترین دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در دوره دکتر حاجی بابایی

انقلاب در امور پرورشی و فرهنگی مدارس/ نهادینه سازی فرهنگ قرآنی در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها

danesheroz اردیبهشت ۱, ۱۳۹۲ ۰
انقلاب در امور پرورشی و فرهنگی مدارس/ نهادینه سازی فرهنگ قرآنی در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها

با ورود سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، امور پرورشی و فرهنگی مدارس نیز از تغییر و تحول بی نصیب نماند و گام های اساسی به خصوص در زمینه های قرآنی برداشته شد

نظر به اهمیت والای امور پرورشی و فرهنگی در معارف اسلامی و تاثیرپذیری قشر کودک و نوجوان از محیط مدرسه و لزوم مصون سازی محیط مقدس مدرسه از تهاجمات فرهنگی، براساس مصوبه شورای عالی اداری، مصوبه هیات دولت و ابلاغیه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری مورخ هشتم بهمن ماه ۹۰، معاونت پرورشی و فرهنگی با سه اداره کل «امور فرهنگی و هنری، مشاوره و امور قرآنی، نماز و عترت» در وزات آموزش و پرورش ایجاد شد.

 

تقویت ساختار، توسعه و تعمیق فعالیت های فرهنگی و معنوی، نهادینه سازی فرهنگ قرآنی و هدایت دانش آموزان مستعد به تناسب علائق و توانمندی های آنها، از اهداف دنبال شونده در بخش های مختلف معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش است.

 

این معاونت در یکی دو سال اخیر، برنامه و فعالیت های ویژه ای را هم راستا با راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی و اجرا کرده که در مسیر رشد و شکوفایی معنوی و علمی دانش آموزان، موثر و قابل توجه است.

 

ایجاد و راه اندازی ۱۰ هزار مدرسه قرآن

 

۱۰ هزار مدرسه قرآن در ۲ سال اخیر در سراسر کشور راه اندازی شد که در این مدارس یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در هر نیم سال و در نوبت بعداز ظهر مدارس آموزش قرآن می بینند. یادآور می شود؛ از اول انقلاب تا سال ۸۸، تعداد دارالقرآن های دانش آموزی کمتر از ۷۰۰ مورد بود.

 

تاسیس مدارس تخصصی قرآن در دوره ابتدایی

صدور مجوز۱۲۷۶ مدرسه تخصصی قرآنی

 

مدارس تخصصی قرآن با استناد به راهکارهای سند تحول بنیادین و منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور و تربیت قرآنی دانش آموزان، از مهرماه سال ۹۱ برای دانش آموزان مقطع ابتدایی راه اندازی شد.

 

بر اساس اساسنامه این مدارس، مدرسه قرآنی به مدرسه ای اطلاق می شود که در آن دانش آموزان مستعد و علاقه مند، علاوه بر برنامه رسمی و ساعات مقرر در جداول درسی دوره ها و رشته های مختلف تحصیلی، حداکثر ۶ ساعت آموزشی در هفته(حداقل ۲ ساعت در ابتدایی و ۳ ساعت در راهنمایی و متوسطه)، معارف، شایستگی ها و مهارت های تکمیلی قرآنی را فرا می گیرند و به فارغ التحصیلان این دسته از مدارس گواهینامه قرآنی اعطا خواهد شد.

 

مدارسی که به عنوان مدارس قرآنی انتخاب شده اند به لحاظ فیزیکی، امکانات، تجهیزات و اصول مدرسه آرایی، از ظرفیت های لازم برای اجرای مطلوب برنامه های قرآنی برخوردار هستند و در سال اول راه اندازی این مدارس، مجوز فعالیت یک هزار و ۲۷۶ مدرسه تخصصی قرآن برای نخستین بار در کشور صادر شد.

 

در نخستین سال فعالیت مدارس تخصصی قرآن، اولویت با مدارس ابتدایی قرار داده شد و این امر در سال ‌های آینده در مدارس راهنمایی و متوسطه نیز توسعه داده می ‌شود.

 

طرح تلاوت آغازین مراسم صبحگاهی مدارس با همکاری رادیو قرآن

 

پخش همزمان تلاوت قرآن در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح از رادیو قرآن در مراسم صبحگاهی مدارس سراسر کشور، طرح مشترکی است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و رادیو قرآن به انجام رسید.

 

همچنین برنامه ریزی گسترده جهت اعزام قاریان دانش آموز کشوری برای تلاوت قرآن در برنامه صبحگاهی مدارس از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ قرآنی است.

 

تولید بسته فعالیت های فوق برنامه و فراغتی روزهای پنج شنبه

 

در ماه های ابتدایی سال گذشته، بسته فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه مدارس ویژه روزهای پنجشنبه متشکل از ۱۱۰ برنامه متنوع در زمینه های خلاقیتی، تفریحی فراغتی، پشتیبانی آموزشی، اردوهای دانش آموزی، بهداشتی، پیشگیری و سلامت و دوره های متنوع هنری ابلاغ شد.

 

این بسته فرهنگی به عنوان حلقه ارتباطی خانه و مدرسه عمل می کند و زمینه مشارکت این دو نهاد مهم اجتماعی را بیش از پیش فراهم می کند.

 

برگزاری اردوهای خلاقیت درون مدرسه ای، برپایی اردوهای گردشگری مادران و دختران، برپایی دوره های آموزشی و کارآفرینی و نمایشگاه عرضه فرآورده های دستی و هنری دانش آموزی بخشی از ده ها برنامه این بسته فرهنگی است. همچنین جمعه بازار فرهنگی، آموزش خانواده و مهارت آموزی به اولیاء،‌ اجرای نمایش، برپایی کارگاه های آموزش هنری، جشنواره تغذیه سالم، تشکیل هیات های مذهبی، کلاس های مشاوره تحصیلی و دیدار با شخصیت ها و خانواده شهدا از دیگر برنامه های پیشنهادی این بسته فرهنگی است.

 

تولید مجله صوتی زمزمه و مجله تصویری روزنه

 

مجله صوتی “زمزمه” به صورت دوهفته نامه با کمک اساتید و کارشناسان فن تهیه و دو هفته یکبار به تمامی مدارس در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ارائه می شود.

 

مجله نرم افزاری و تصویری “روزنه” نیز که حاوی دستاوردهای هنری دانش آموزان است، منتشر و به صورت ماهانه در تمامی پایه های تحصیلی در سطح مدارس توزیع می شود.

 

آماده سازی بسته مطالعاتی دانش آموزی
“محمدابراهیم محمدی” مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا و با اشاره به طرح بسته مطالعاتی دانش آموزی اظهار کرد: این طرح، طرح ارتقای سرانه مطالعه دانش آموزی و به تبع آن ارتقای سرانه کتاب دانش آموزی است.

 

وی با بیان اینکه، بسته مطالعاتی دانش آموزی، حاصل تحقیقات و مطالعات جامع و میدانی است، افزود: این طرح با هدف مدیریت سیر مطالعاتی دانش آموزان شکل گرفته و از ویژگی های مختلفی برخوردار است.

 

محمدی اضافه کرد: شیوه نامه این طرح آماده شده، کتابها شناسایی و انتخاب شدند و به طور کلی کارهای لازم انجام پذیرفته است و در موعد مقرر از این طرح رونمایی خواهد شد.

 

در طرح مطالعاتی دانش آموزی، مقطع تحصیلی و جنیست مخاطب مورد لحاظ قرار داده می شود،همچنین محتوا و موضوعات کتابهایی که قرار است در اختیار دانش آموزان قرار داده شود، با نیازهای دانش آموزان متناسب خواهد بود.

 

طرح و ارسال ۹۵ برنامه در حوزه حجاب و عفاف به استان‌ها

 

در سال گذشته اداره کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقای کیفیت موضوع حجاب و عفاف در سطح مدارس، ۹۵ برنامه مختلف و متنوع در ۵ زمینه حساس سازی، اغناسازی، مدل سازی، استفاده از ساز و کارهای اداری و مطالعه و پژوهش تعریف کرد تا ادارات آموزش و پرورش در استانها، متناسب با این ۵ شاخص هر برنامه ای را که قابلیت اجرا دارد، انتخاب و به مرحله اجرا در آورند.

 

تولید ۳ میثاق نامه دانش آموزی، معلمان و اولیای دانش آموزان

 

دبیرخانه حجاب و عفاف اداره کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش نیز ۳ منشور و میثاق نامه را درخصوص حجاب و عفاف تولید کرده است. میثاق نامه ویژه دانش آموز، یکی از این منشورها است که در ۷ بند تولید شده است و در مدرسه جهت مطالعه دانش آموزان نصب می شود.

 

میثاق نامه معلمان نیز درخصوص نحوه عملکرد و پوشش معلمان تهیه شده و میثاق نامه ای نیز برای اولیای دانش آموزان درنظر گرفته شده که در آن به نحوه رفت و آمد و پوشش اولیای دانش آموزان پرداخته شده است. چرا که مدرسه یک مکان آموزشی مقدس است.

 

اقدام برای احداث و تکمیل ۳۲ اردوگاه ملی دانش آموزی

 

با انجام این اقدام، تمام استانهای کشور دارای اردوگاه خواهند شد و طی آن دانش آموزان و فرهنگیان می توانند از امکانات اردوگاه ها برای برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی،هنری و دیگر موارد استفاده کنند.

 

تدوین برنامه تحولی اردوگاه ها و کانونهای کشور

 

در حال حاضر در راستای ساماندهی اردوگاه ها، اجرای سیاست و طرحی با عنوان تحول اردوگاه های کشور در دستور کار قرار گرفته است. این طرح حاوی صدها برنامه و فعالیت در جهت فعال سازی اردوگاه های کشور است.

 

با اجرای این طرح، به مدیران اردوگاه ها اختیارات بیشتری داده می شود تا در ذیل برنامه های بسته های تحولی، بتوانند اردوگاه های خود را متحول و فعال تر سازند.

 

راه اندازی اولین نگارخانه دانش آموزی

 

۲۱ اسفندماه سال گذشته همزمان با برگزاری گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور، نگارخانه دانش آموزی “شهیده ناهید فاتحی کرجو” با حضور وزیر آموزش و پرورش به صورت رسمی در اردوگاه شهید باهنر تهران افتتاح شد. در این نگارخانه آثار منتخب دانش‌آموزان در بخش‌هایی مانند نقاشی، گرافیک، حجم سازی و پوستر به معرض نمایش گذاشته می شود.

 

به گفته مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در سالهای آتی نیز در تمام مراکز استان‌های کشور، نگارخانه های دانش‌آموزی راه اندازی خواهد شد.

 

افزایش و تربیت خبرنگاران دانش آموز

 

پانا، اولین خبرگزاری دانش آموزی است که طی چند سال اخیر موفق به جذب و آموزش دانش آموزان علاقمند و افزایش تعداد آنها از ۱۲ هزار به بیش از ۳۰ هزار نفر شده و باید گفت این اقدام نقش مهمی در اطلاع رسانی از فعالیت های آموزش و پرورش در سراسر کشور ایفا کرده است.

 

براساس این گزارش، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در چندسال اخیر، طرح ها و برنامه های بسیاری را در دستور کار داشت که به مواردی از آنها اشاره شد، انصافاً باید گفت اثرات و بازتاب مثبت طرح ها و فعالیت های بخش های مختلف این معاونت را می توان به خوبی در سطح مدارس کشور مشاهده کرد.

 

یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۲
کد خبر : 12491
بازدیدها: 560

پاسخی بگذارید »