چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

افسردگی در کمین دانش‌آموزان جهان/ شیوع پائین افسردگی میان دانش آموزان ایرانی

28 danesheroz خرداد ۱۶, ۱۳۹۲ ۰
افسردگی در کمین دانش‌آموزان جهان/ شیوع پائین افسردگی میان دانش آموزان ایرانی

دانش روز : میانگین افسردگی جهانی در میان دانش آموزان جهان ۴۳ درصد است، اما آمار افسردگی دانش‌آموزان بسیار پایین‌تر از این میانگین است و این نشان دهنده نشاط و شادابی دانش‌آموزان ایرانی است.

به گزارش دانش روز ، افسردگی یکی از بیماری های شایع در میان دانش آموزان است که عوامل زیادی در بروز آن دخیل است. در این میان نقش خانواده و معلمان نقشی کلیدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

روانشناسان راه های متفاوتی را برای کنترل و پیشگیری از افسردگی در میان دانش آموزان ارائه می دهند. یکی از این راهکارها آموزش این مطلب است که به دانش آموزان یاد بدهیم که هدفی متناسب با توانایی هایش در ذهن بگنجانند و آن را در چهار چوب اصولی منسجم عملی کنند.

چه بهتر است خانواده ها به جای تشویق برای نیل به اهداف بلند مدت و دور و دراز، از دانش آموز بخواهند برنامه ای اصولی برای فعالیت های امروزش ارائه دهد. توجه به این مسئله در کاهش استرس و افسردگی در میان دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد. در عین حال خانواده ها باید دانش آموز را در رسیدن به اهدافش یاری کنند و باید آموزش اعتماد به نفس با حمایت های عاطفی همراه باشد.

برخی از روانشناسان بر این باورند که دانش آموزان گاهی باید شکست بخورند و دوباره برخیزند تا متوجه اشتباهات خود شوند.رشد اعتماد به نفس در دانش آموزان نیز از دیگر مواردی است که می تواند در کنترل و پیشگیری از افسردگی سهم شایانی ایفا کند. دانش آموزانی که عزت نفس بالایی دارند نسبت به مهارت، استعداد و ویژگی های دانش آموزان دیگر خوشحال شده و دچار حسادت نمی شوند و همین مسئله مهمی در بروز و یا عدم بروز افسردگی است.

باید به دانش آموزان اجازه انتخاب و ریسک پذیری داد و تمام احتمالات را برای وی بازگو کرده و پیامدهای مثبت و یا منفی انتخابش را به خود دانش آموز واگذار کرد تا بتواند با حس ثبات قدم دست و پنجه نرم کند.

گوش سپردن به خواسته ها و حرف های دانش آموزان نیز از مهم ترین گام ها برای کمک به دانش آموزان افسرده است چرا که بسیاری از دانش آموزان افسرده حس مثبتی نسبت به اطرافیان خود ندارند و خود را تنها می بینند در صورتی که گوش دادن به آن ها سبب ایجاد حس همدلی و اعتماد و دیده شدن را در آن ها به وجود می آورد.

دانش آموزان افسرده نمی تواند احساس شادمانی کند و در این جا است که خانواده و معلمان باید با او را درک و راهنمایی کنند. وقتی به او کمک می کنیم تا هدفی برای خود در نظر بگیرد و در مورد آن تصمیم بگیرد و اگر شکست خورد آن را پذیرفته اما به راهش ادامه دهد در واقع او را به سوی نگرشی مثبت هدایت کرده ایم. آنگاه او متوجه می شود که توانایی هایش مؤثرند و اعتماد به نفسش افزایش می یابد.

در همین راستا، به گفته مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش، با توجه به اینکه میانگین افسردگی جهانی ۴۳ درصد است، اما آمار افسردگی دانش‌آموزان بسیار پایین‌تر از این میانگین است و این نشان دهنده نشاط و شادابی دانش‌آموزان ایرانی است.

وی بیان کرد:در آمار احصا شده از تحلیل آزمون روانی رفتاری سال تحصیلی گذشته «افسردگی» بیشترین شیوع را در بین دانش آموزان پایه سوم راهنمایی و اول دبیرستان داشته که این آمار در بین پسران بیشتر از دختران به چشم می‌خورد.

حسن فرازنده خالدی در ادامه افزود: بر اساس تحلیل نتایج این آزمون، گرایش دانش آموزان به آموزه‌های دینی و رفتارهای مذهبی در سطوح بسیار بالایی قرار دارد، مهمترین علت این افسردگی در بین دانش آموزان «نزاع های خانوادگی» است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میانگین افسردگی جهانی ۴۳ درصد است، اما آمار افسردگی دانش‌آموزان بسیار پایین‌تر از این میانگین است و این نشان دهنده نشاط و شادابی دانش‌آموزان ایرانی است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: این در حالی است که حوزه مشاوره آموزش و پرورش همچنان در تلاش است افسردگی دانش‌آموزان مبتلا را رفع کند.

 

منبع : پانا

پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۹
کد خبر : 24291
بازدیدها: 412

پاسخی بگذارید »