چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

اعلام راه‌های کاهش استرس شب امتحان

danesheroz2 خرداد ۱, ۱۳۹۲ ۰
اعلام راه‌های کاهش استرس شب امتحان

راه های متفاوتی برای جلوگیری از استرس و افزایش یادگیری در ایام امتحان وجود دارد که یکی از موثرترین راه ها، داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب است

به گزارش گروه پزشکی دانش روز، با شروع فصل امتحانات، بحث راه های پیشگیری از اضطراب در میان دانش آموزان بیش از پیش در میان والدین مطرح می شود و در این میان توجه به تغذیه در ایام امتحانات حائز اهمیت است هرچند فرد هنگام درس خواندن نیاز به انرژی بیشتری ندارد، اما غذای مناسب برای افزایش یادگیری و تمرکز فرد ضروری است.

1_634937534213877112_s

بر همین اساس، راه های متفاوتی برای جلوگیری از استرس و افزایش یادگیری در ایام امتحان وجود دارد و استرس از مسایل آزاردهنده در ایام امتحان دانش آموزان است لذا دانش آموزانی که ایمنی کامل را نداشته و از نظر جسمی ضعیف تر باشند، استرس آنها بیشتر است. از همین رو یکی از موثرترین راه ها، داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب است.

دانش آموزان در طول امتحانات باید طوری مواد مورد نیاز بدن خود را فراهم کنند که سریع تر و مناسب تر بیندیشند و حافظه قوی تری برای دریافت مطالب داشته باشند بر این اساس باید از خوردن غذاهایی که سبب خواب آلودگی می شود، پرهیز کنند.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات مثل برنج، ماکارونی، سیب زمینی پخته، عدسی، لوبیا و نان نه تنها انرژی کافی در طول روز را برای ما فراهم می کنند بلکه ایمنی بدن را افزایش داده و از ایجاد استرس جلوگیری می کنند.

برای کاهش استرس از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای و نوشابه خودداری شود. غذاهای حاوی پروتئین میزان یادگیری را افزایش می دهند و زمینه لازم برای ارتباط بین سلول های مغز را فراهم می کنند. از سوی دیگر کربوهیدرات ها، انرژی بخش هستند، اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافی مصرف شوند، سبب خواب آلودگی می شوند.

همچنین مصرف میوه و سبزیجات مثل هویج، کرفس، کاهو، اسفناج، سیب، انگور و مرکبات هم خوب هضم می شوند و هم سالم هستند با مصرف این مواد که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، ایمنی بدن افزایش یافته و مانع از ضعیف شدن و افـزایش استرس می شوند.

شیرنیز به دلیل داشتن کلسیم باعث کاهش انقباض ماهیچه ای و تسکین و آرامش بدن در هنگام اضطراب می شود بنابراین برای یک صبحانه کامل شیر در کنار غلات بسیار مناسب است. علاوه بر این، مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه قدرت یادگیری دانش آموزان را در طول روز کاهش می دهد.

بر اساس گزارش های رسیده، در حدود ۴۰ درصد از دانش آموزان وعده صبحانه نمی خورند و والدین باید به این وعده به ویژه در دانش آموزان دبستانی اهمیت ویژه ای بدهند.

وعده های کوچک و سبک در طول روز برای دانش آموزان در ایام امتحان بسیار مناسب است براین اساس توصیه می شود تا دانش آموزان به ویژه دبستانی ها در طول روز پنج وعده غذایی مصرف کنند یعنی تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم آن را کم کنند.

همچنین به دانش آموزان توصیه می شود برای کاهش استرس در ایام امتحان هفته ای دو بار خوراک دریایی استفاده کنند چرا که این نوع مواد غذایی، استرس را کاهش می دهد.

مصرف سیر، محصولات لبنی مثل ماست و دوغ در طول روز، پرتقال ، گیلاس، سیب زمینی، غلات، سبزیجات برگ سبز، ماهی و گوشت نیز به دانش آموزان برای تقویت حافظه توصیه می شود.

علاوه بر این قدرت یادگیری در افرادی که دچار کمبود آهن باشند کاهش می یابد براین اساس باید با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن این مشکل را برطرف کنند.

دانش آموزان در ایام امتحانات باید سه وعده غذای کامل بخورند و میان وعده های غذایی را در ساعت ۱۰ صبح و میان وعده عصر و میان وعده شب هم قبل از خواب فراموش نکنند.

همچنین میان وعده ها در رژیم غذایی به ویژه برای دانش آموزان دوره ابتدایی بسیار مهم است و باید برای دانش آموزان دو میان وعده در نظر گرفته شود که یکی از آنها یک غذای سبک مانند شیر و کیک یا ساندویچ های خانگی و دیگری میوه باشد.

وجود برخی مواد مغذی در صبحانه کمک می کند به ذخیره انرژی در موقع امتحان، مثل تخم مرغ که از گرسنگی در زمان امتحان پیشگیری می کند.

همچنین توصیه می شود تا دانش آموزان و داوطلبان کنکور مصرف همبرگر، سوسیس، کالباس، کله‌پاچه و مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع نشده دارای فرم ترانس را از برنامه غذای خود حذف کنند.

منبع: پانا

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر : 19366
بازدیدها: 247

پاسخی بگذارید »