چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

اضطراب، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد!

danesheroz1 آذر ۲۶, ۱۳۹۲ ۰
اضطراب، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد!

دانش روز: همه انسانها اضطراب را در زندگی خود تجربه می کنند و طبیعی است که مردم هنگام مواجهه با موقعیت های تهدید کننده و تنش زا مضطرب شوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علل واضح، امری غیر عادی است

 به گزارش دانش روز، اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگی و بر انگیختگی فیزیولوژیکی است. به طور کلی اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم است که با یک یا چند حس جسمی مانند احساس خالی شدن سر دل، تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد و غیره همراه است.

بررسی ها نشان می دهد که اضطراب در مردها، طبقات اقتصادی مرفه و جوانان کمتر است و در زنان، افراد کم درآمد و سالمندان بیشتر شایع می باشد.

بسیاری از والدین آگاه نیستند که کودکان هم ممکن است افسرده شوند. چرا که کودکان هم در مواقعی چون روز رفتن به مدرسه دچار اضطراب می شوند. اغلب ترکیبی از یک ترس ناشناخته و فقدان کنترل همراه با یک طبیعت ناشی از شرم و خجالت زمینه بسیاری از اضطراب کودکان را تشکیل می دهد.

بسیاری از شکایت های کودکان در دوران ابتدایی مدرسه همچون درد معده یا سوزش سر دل و یا دردهای پراکنده دیگر، ناشی از وجود یک اضطراب نهفته در کودکان است که وجود اختلاف در خانواده و نگرانی در پدر و مادر می تواند از علل آن باشد که این نگرانی مستقیما به کودک انتقال یافته و با این شکایت بروز می کند. شایع ترین اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان عبارتند از؛ اضطراب جدایی، اضطراب امتحان، اضطراب اجتماعی، ترس از مدرسه.

کودکان با هوش، اطلاعات و آثار محیط را سریع تر از دیگران گرفته و پردازش می کنند به همین دلیل تاثیر عوامل محیطی بر روان این گونه کودکان سریع تر و بیشتر است. تحقیقات نشان داده اند که کودکان با سطوح مختلف هوشی از نظر تجربه اضطراب با هم متفاوت هستند، به این معنی که کودکان هوشمند از اضطراب ناتوان کننده بیشتری برخوردارند و در نتیجه این اضطراب توانایی فکر درست از آنها سلب شده و از کودک اعمالی سر می زند که ازنظر بزرگسالان غیر منطقی است. بدین ترتیب ضریب هوشی با بروز اضطراب رابطه دارد.

در صورتی که اضطراب کودک ادامه دار بوده و زندگی روزمره ی وی را مختل کند حتما باید به متخصص مربوطه مراجعه کرد، اما در بسیاری از موارد می توان با رعایت نکات ساده ای تا حد زیادی به بهبود اضطراب کودک کمک کرد. از جمله ی این راهکارها می توان به این موارد اشاره کرد:

-در رژیم غذایی کودک از مواد کافئین دار، آنچه از نیشکر تهیه می شود، چای، نوشیدنی های شیرین و شکلات کمتر استفاده شود و از میوه ها، سبزی جات و سالاد بیشتر استفاده کنند.
– محیط خانوادگی آرام و بدون محرک های اضطراب زا باشد و با احترام به شخصیت کودک سعی در بالابردن مهارت های عملی و بالا بردن اعتماد به نفس آنها را داشته باشیم.
– ایجاد محیطی شاد و مفرح برای کودک
– تنظیم برنامه های تفریحی و گردشی در طی هفته برای کودک
– تایید کارهای درست و کاهش سرزنش، عیب جویی و تمسخر کودک برای بالابردن اعتماد به نفس
– هدایت کودک به تلاش های فوق برنامه و یادگیری مهارت های مورد علاقه اش
– با شرکت در مهمانی ها، اجتماع همسالان و گروه های ورزشی رفتار اجتماعی او را تقویت کنید
– شرکت در کلاس های ورزشی
– کم کردن تنش های خانوادگی و درگیری والدین
– استفاده از رنگ ها و تصاویر آرام بخش در مدرسه و خانواده
– درک متقابل و توجه به توانمندی های کودک
– انتظار واقع بینانه را از کودک مشخص کنید
– توجه به پوشش مناسب کودک تمیز بودن ظاهر و استفاده از رنگ های ملایم

در صورتی که اضطراب کودک بیشتر مربوط به مدرسه، تکالیف، امتحانات و … است می توان با همکاری معلم به بهبود اضطراب کودک کمک زیادی نمود. در زیر پیشنهاداتی برای معلمین ارائه شده است:

– تایید کارهای درست و کاهش سرزنش، عیب جویی و تمسخر کودک برای بالابردن اعتماد به نفس.
– شرکت کودک در برنامه های فوق برنامه های کلاس.
– استفاده از رنگ ها و تصاویر آرام بخش در کلاس.
– درک متقابل و توجه به توانمندی های کودک .
– فشار روانی بر کودک کم شود، عدم موفقیت دانش آموزان اغلب به همین دلیل است.
– از روش های ایجاد انگیزه برای پیشرفت کودک استفاده شود.
– منبع ایجاد اضطراب را در مدرسه شناسایی و سعی در رفع آن داشته باشد.
– از روش گفتگوی مثبت استفاده کنید.
– آموزش روش های صحیح مطالعه و ایجاد جو همکاری مناسب بین دانش آموزان
– استفاده از تشویق کلامی و عملی

منبع: مفاآنلاین

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۱
کد خبر : 80801
بازدیدها: 196

پاسخی بگذارید »