پنجشنبه ۰۳ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

اصلاح روش تدریس معلم، در گرو تغییر در روش های سنجش و اندازه گیری

danesheroz1 آذر ۲۷, ۱۳۹۲ ۰
اصلاح روش تدریس معلم، در گرو تغییر در روش های سنجش و اندازه گیری

دانش روز: وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی روسای ادارات سنجش استان ها، با اشاره به این که معلم روش تدریسی را بر می گزیند که از او انتظار دارند افزود: اگر می خواهید روش تدریس معلم از حالت حافظه مداری خارج و اصلاح شود، باید در سئوالات و روش های سنجش و اندازه گیری تجدید نظر شود

 به گزارش دانش روز، دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش بعد از ظهر امروز در گردهمایی روسای ادارات سنجش استان ها که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با اشاره به تحولات ایجاد شده در ساختار مرکز سنجش آموزش و پرورش اضافه کرد: برای این مرکز دو ماموریت تعریف شده است یکی برگزاری امتحانات و دیگری ارزیابی آموزش و پرورش کشور است که ماموریت دوم بسیار مهم تر است .

  وی افزود: در ماموریت دوم،  مرکز سنجش باید طرح ها و برنامه های آموزش و پرورش را ارزیابی و بازخورد آن را به مسئولان منعکس نماید تا پس از بازنگری و اصلاح شیوه ها از نتایج آن در جهت ارتقاء کیفیت و بهره وری بیشتر استفاده گردد.

  وزیرآموزش و پرورش با اشاره به انتخاب دکتر عمادی به عنوان رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش وی را از صاحب نظران با تجربه توصیف کرد که تمام تلاش خود را صرف ارتقاء جایگاه مرکز و تحقق اهداف آن نموده است.

  دکتر فانی با انتقاد از رویکرد حافظه مداری و روش تست زنی در کنکور و گزینش دانشجو گفت: این روش سال هاست که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده و من همواره منتقد این روش بوده ام. زیرا سطح پائینی از حیطه های یادگیری را مورد سنجش قرار می دهد و چون مدارس ما روی تست کار نمی کنند، دانش آموزان به آموزشگاه های آزاد روی می آورند.  در صورتی که امتحانات تشریحی سطوح بالاتری از یادگیری را پوشش می دهد.

  وی با اشاره به اهمیت ماموریت های جدید مرکز سنجش اضافه کرد: اگر شما در راستای ماموریت های خود خوب عمل کنید، موسسات آموزشی نیز خود را با شما هماهنگ خواهند کرد. لذا چه در مرحله طرح سئوال، چه توزیع، چه اجرای آزمون و چه تصحیح باید به گونه ای عمل شود که حقی از کسی ضایع نگردد.  زیرا حق الناس است و تضییع حق الناس به هیچ وجه قابل دفاع نخواهد بود .

  وزیرآموزش و پرورش با اشاره به لزوم چابک سازی و ساماندهی نیروی انسانی، استفاده از افراد توانمند در مرکز و ادارات سنجش در راستای اهداف تعیین شده را موجب پیشرفت کار توصیف کرد و اضافه نمود: معلم روش تدریسی را بر می گزیند که از او انتظار دارند . لذا اگر شما شیوه های ارزشیابی خود را بهینه سازی کنید، معلم نیز روش تدریس خود را با شرایط جدید منطبق خواهد ساخت به بیان دیگر تحول در روش تدریس معلم در گرو ایجاد تحول در شیوه سنجش دانش آموزان است

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر : 80922
بازدیدها: 209

پاسخی بگذارید »