جمعه ۰۴ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

از برداشتن ابرو تا استفاده از پنکک

danesheroz1 تیر ۲, ۱۳۹۲ ۰
از برداشتن ابرو تا استفاده از پنکک

دانش روز: آرایش در مردان تنها به برداشتن ابرو و استفاده از لوازم آرایشی ختم نمی‌شود بلکه افرادی هستند که برای زدودن رنگ پیری از رخسار خویش اقدام به رنگ کردن محاسن و موی سر می‌کنند

 

به گزارش دانش روز، برخی از جوانان به دلیل بحران هویتی و با وجود تنوع در پوشش‌های محلی و ایرانی، لباس‌هایی می‌پوشند که غیرمتعارف و در حقیقت تجویزشده جهان غرب است.

بسیاری از شواهد بیانگر این واقعیت است که مردان ایرانی در گذشته آرایش می‌کردند. مطالعه روی نقش برجسته‌ها و اشیاء به دست آمده از حفاری‌ها نشان می‌دهد که نه تنها شاهان هخامنشی بلکه شاهان ساسانی نیز آرایش می‌کردند.

شاهان ساسانی موهای فر شده‌شان را در تور پیچیده و بالای سر جمع می‌کردند و گوشوار و گردنبند به خود می‌آویختند و این رسم حتی تا دوره قاجاریان نیز ادامه داشته‌ است.

ساسانیان نقطه پایان رسم آرایش مردان در ایران نبودند و مردان در دوره قاجار هم آرایش می‌کردند تا جایی که از نقاشی‌های به جای مانده از دوره فتحعلی‌شاه می‌توان به خوبی به این مهم پی برد.

از نظر دین مبین‌ اسلام نیز نظافت و تمیزی یک اصل است و مردان نیز باید در سطح جامعه با پوشش مناسب و نظیفی وارد شوند.

اما امروز و متاسفانه تحت تاثیر القائات فرهنگ غرب شاهد هستیم که آرایش زنانه در میان مردان در حال افزایش است.

امری که نشان می‌دهد برخی از جوانان ما دچار بحران بی‌هویتی شده‌اند و نمی‌توانند رفتار و زندگی خود را بر اساس آنچه که صحیح است تطبیق دهند.

امروز برخی از مردان به ویژه پسران جوان به بحث آرایش به نوعی علاقمند هستند.

در جامعه امروزی ما پیراهن‌های مردانه، آب رفته و فاق شلوارها یا بی‌نهایت کوتاه شده و یا بیش از اندازه بلند شده است.

در این دوره کنونی نیز علاوه بر استفاده بازیگران مرد از لوازم آرایش برای گریم در فیلم‌ها، در میان قشر جوان در کوچه و خیابان فراوان دیده می‌شود و طبق آمارها، استفاده از لوازم آرایشی در میان آقایان رو به افزایش است.

آرایشگاه‌های مردانه مدرنیته شده و خدماتی بیش از خدمات معمولی و رایج در آرایشگاه‌های مردانه انجام می‌شود.

امروز برخی تابلوهای آرایشگاه‌های مردانه هم با گذشته خیلی متفاوت است تا جایی که تبلیغ مدهای فشن و برداشتن زیرابرو روی تابلوها موجب گرایش جوانان به این سمت و سو شده است.

اما آرایش در مردان تنها به برداشتن ابرو و استفاده از لوازم آرایشی ختم نمی‌شود بلکه افرادی هستند که برای زدودن رنگ پیری از رخسار خویش اقدام به رنگ کردن محاسن و موی سر می‌کنند.

بسیاری از پسران جوان حتی با وجود اینکه اثری از سفیدی در موهایشان پدیدار نشده موهایشان را به رنگ‌هایی که بیش از این در میان زنان رواج داشت، رنگ می‌کنند و آن را نوعی کلاس قلمداد می‌کنند.

شهرام  که اکنون ۲۲ سال سن دارد چهار سال پیش ابروهایش را برای مرتب کردن صورتش برداشت. مادرش اوایل کمی مخالفت می‌کرد، اما حالا انگار کم‌کم به این وضع عادت کرده است و چیزی نمی‌گوید.

به گفته شهرام، همسایه‌ها هم اوایل با تعجب به وی نگاه می‌کردند و برخی حتی او را سرزنش و نصیحت می‌کردند، اما نه تهدیدات مادر و نه نصیحت‌های همسایه‌ها در گوش شهرام فرو نرفت.
استفاده از لباس‌هایی غیرمتعارف و تجویز شده جهان غرب

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان اظهار کرد:  تعبیر ما به عنوان مسلمان ایرانی روابط سالم، افکار سالم، شخصیت سالم است چرا که جامعه سالم در دیدگاه افراد سالم به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: هر زن و مردی باید با توجه به عرفی که در جامعه اسلامی ما تعریف شده در انظار عمومی حاضر شوند و این در حالی است که برخی از افراد بسیاری از این موارد را نادیده می‌گیرند.

به گفته وی، تعریف حدود با توجه به فرهنگ در هر جامعه متفاوت بوده و باید با توجه به نوع آداب و رسوم مردم با آن برخورد کرد.

رحمانی‌آبیدر افزود: پوشیدن لباس‌های رنگی توسط بانوان در استان کردستان با توجه به آداب و سنن حاکم بر این استان عرف بوده و این در حالی است که شاید در برخی از استان‌های دیگر مورد تائید نباشد.

به گفته وی، اما در برخی از مسائل بی‌توجهی به اصول و حدود توسط برخی از افراد موجب ایجاد یک سری ناهنجاری‌ها می‌کند که باید با برنامه‌ریزی درست با آن برخورد لازم صورت گیرد.

وی افزود: گاهی گرایش به زیبایی در انسان چه در مردان و چه در زنان به سمت و سویی حرکت می‌کند که بیشتر به یک بیماری وسواس‌گونه تبدیل می‌شود.

وی افزود: تمایل به زیبابودن در این افراد بیشتر شده و به جایی توجه به اصل قضیه که زیبایی و نظافت لازمه طبیعی انسان است خارج شده و به نحوی دیگر موجب بروز برخی برخوردها و عکس‌العمل‌های غیر عرفی در پوشش و رفتارشان می‌شود.

رحمانی‌آبیدر با بیان اینکه در این میان جوانان بیش از سایر افراد به منظور عرض اندام بیشتر به این سمت گرایش پیدا می‌کنند، تصریح کرد: برخی از جوانان چون قدرت عرضه اجتماعی از نظر فن هنر، شخصیت و توانایی فردی و اجتماعی ندارند سعی می‌کنند این کمبودها را به گونه‌ای با پوشیدن برخی لباس‌ها و حتی آرایش‌های آنچنانی بپوشانند.

وی افزود: در این میان افرادی را می‌توان مشاهده کرد که با وجود مشکلات مالی به منظور هم‌رنگ شدن با جماعت هم‌سن خود از بسیاری از نیازهایشان می‌گذرند.

به گفته وی، حضور این طیف از جوانان در میان هم‌سالانی که از لحاظ امکانات مالی وضعیت خوبی دارند به مرور زمان نیز موجب ایجاد مشکلات و سرخوردگی آنان می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان اضافه کرد: این افراد تنها به خاطر نشان دادن چهره‌ای فرای آنچه که در اصل هستند از خورد و خوراک و حتی بسیاری از تفریحات و آموزش‌هایی که می‌تواند مسیر موفقیت آنان را هموار کند می‌گذرند و این مهم در بلندمدت مشکلاتی را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

وی استفاده از شبکه‌های مختلف ماهواره در خانواده‌ها را از دیگر عوامل گرایش جوانان به سمت آرایش و پوشیدن برخی لباس‌های الگوگرفته از غرب در جامعه امروزی استان دانست و گفت: امروز دشمنان برای جداکردن جوانان از اصل هویت و ارزش‌های دینی‌شان با برنامه‌ریزی‌های گسترده به ویژه با استفاده از فضای مجازی وارد شده‌اند.

رحمانی‌آبیدر افزود: تخریب فرهنگی، نفع اقتصادی و خدشه‌دار کردن ارزش‌های دینی و جایگزین کردن ضدارزش‌ها از مهم‌ترین اهدافی است که دشمنان در قالب این برنامه‌ها در جوامع اسلامی بدنبال آن هستند.
وی افزود: جهان غرب سعی دارد برخی از الگوها را که حتی وجودشان را در جامعه خود قبول ندارد از طریق سریال‌ها و برنامه‌های مختلف که به صورت شبانه روزی از کانال‌های گوناگون پخش می‌کند در جامعه اسلامی وارد و با این کار جوانان ما را به سمت انحراف و ابتذال سوق دهد.

وی افزود: متاسفانه برخی از جوانان ما نیز به دلیل بحران هویتی با وجود تنوع بسیار زیبایی که در پوشش لباس‌های محلی در این استان وجود دارد لباس‌هایی می‌پوشند که غیرمتعارف و در حقیقت تجویز شده جهان غرب است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان تصریح کرد: حضور اینگونه افراد در جامعه موجب ایجاد نابسامانی‌های اجتماعی و ایجاد بستری برای انحراف شخصی و اجتماعی سایر افراد نیز می‌شود.

برخی‌ها ریشه نگرانی‌ درونی خود را نمی‌دانند

رحمانی‌آبیدر تصریح کرد: این جوانان تنها با این عقیده که هدف و حرکتشان نوعی کمال‌طلبی، ارضای حس زیبایی و تنوع است ناخواسته آب در آسیاب دشمن ریخته و در تهاجم فرهنگی دشمن علیه کشور به نوعی کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: هیچ کس مخالف پوشیدن لباس‌های رنگی و تمیز بودن نیست اما استفاده از پوشش‌های غیرمتعارف و آرایش‌های آنچنانی نه تنها برای خود فرد آسیب دارد بلکه منجر به بروز برخی ناهنجاری‌ها در جامعه می‌شود که این با قوانین و شرع اسلامی ما مغایرت دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان خاطرنشان کرد: دامنه کمال‌جویی و زیبایی به اندازه‌ای وسیع است که انسان می‌تواند به صورت شرعی، عرفی و قانونی بر روی ظاهر خود اعمال کرده و به کسی هم برنخورد.

وی به راهکارهای جلوگیری از افزایش روند گرایش استفاده از برخی مدها و و سایل آرایشی در جامعه اشاره کرد و گفت: تقویت و توجه بیش از پیش به آموزه‌های دینی و نحوه تربیت صحیح خانواده‌ها بهترین راهکار برای مقابله با اینگونه برخوردها است.
به گفته وی، تقویت استعدادها و ایجاد زمینه برای بروز و ظهور توانایی‌های بالقوه در جوانان می‌تواند راهکاری ارزشمند برای جلوگیری از گرایش جوانان به سمت برخی کارها برای نشان‌دادن خود باشد.

رحمانی‌آبیدر توسعه دامنه مشاوره در بین اقشار مختلف را نیز بهترین راهکارها برای رفع این مهم دانست و گفت: برخی از افراد ریشه نگرانی‌ها و ناسازگاری‌های درونی خود را نمی‌دانند و وقتی مورد مراقبت مشاوره قرار می‌گیرند با استفاده از روش‌های علمی مشکلاتشان برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از این افراد به دلیل اینکه همواره دوست دارند در جمع ویژه باشند، تصریح کرد: این افراد به دلیل برخی ویژگی‌های جسمانی و غیره احساس می‌کنند که باید بیشتر در جمع دیده شده و مورد تمجید قرار بگیرند از این رو برای نشان دادن خود به هر راهکاری دست می‌زنند که باید در این رابطه به ویژه به وسیله فردی کارشناس توجیه شوند.

 معاون اجتماعی انتظامی استان کردستان نیز در مورد نحوه برخورد نیروی انتظامی با برخی از افراد که با پوشش و آرایش غیرمعارف در جامعه حضور می‌یابند اظهار کرد: بدحجابی و بی‌توجهی به حجاب اسلامی از آثار و پیامدهای وادادگی در برابر فرهنگ بیگانگان است.

وی خاطرنشان کرد: زنان و مردان جامعه اسلامی اگر به سمت الگوهای غربی و بی‌حجابی حرکت کنند نه تنها ارزش و جایگاه خود در جامعه را خدشه‌دار کرده بلکه بسیاری از ارزش‌های جامعه را نادیده گرفته و موجب ترویج بی‌بندو‌باری می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام اقدامات قهری نمی‌تواند جوابگوی مقابله با این مشکل در جامعه باشد، تصریح کرد: باید با انجام کارهای فرهنگی درست و همچنین هماهنگی و تعامل همه دستگاه‌های متولی در راستای مقابله با این برخوردها گام برداشت.

به گفته معاون اجتماعی انتظامی استان کردستان، بحث آرایش و نحوه پوشش‌های آنچنانی از سوی برخی از افراد در جامعه از چند جهت قابل بررسی است و باید به صورت علمی با آن برخورد کرد.

به گفته وی، مسائل فرهنگی، نحوه برخورد خانواده‌ها، نوع تربیت و استفاده از شبکه‌های ماهواره و اینترنتی بدون توجه به حدود از عوامل مهم گرایش جوانان و نوجوانان به استفاده از این نوع پوشش‌ها و وسایل آرایشی است.
وی خاطرنشان کرد: گاهی متاسفانه با وجودی که جوانان ما به استفاده از اینگونه وسایل آرایشی و پوششی تمایلی ندارند به دلیل اسرار خانواده‌ها مجبور به این کار می‌شوند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی از یک سو و کم‌کاری‌های نهادها و سازمان‌های آموزشی و فرهنگی در داخل نیز در تشدید استفاده جوانان از وسایل آرایشی و پوشش‌های نامتعارف در انظار عمومی نقش بسزایی دارد.

به گفته وی، تا زمانیکه در بحث فرهنگ‌سازی با توجه به نیاز جامعه کارهای اساسی انجام نشورد برخورد نیروی انتظامی نیز نمی‌تواند پاسخ کاملی برای رفع این معضل اجتماعی باشد.

بنی‌عامریان خاطرنشان کرد: روشنگری نهادهای آموزشی و بهداشتی در مورد تاثیرات سو استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی قاچاق که به علت ارزان بودن بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌‌گیرد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گزارش: شیرین مرادی  منبع:صدای شیعه

یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۱
کد خبر : 31203
بازدیدها: 540

پاسخی بگذارید »