یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

پیک‌های نوروزی دانش‌آموزان

از˝پیک شادی˝دهه شصتی‌ها تا˝پیک‌های الکترونیکی˝دهه نودی‌ها

danesheroz اسفند ۲۳, ۱۳۹۱ ۰
از˝پیک شادی˝دهه شصتی‌ها تا˝پیک‌های الکترونیکی˝دهه نودی‌ها

در گذشته نه چندان دور تکالیف نوروزی دانش‌آموزان با عنوان پیک‌های شادی برای تعطیلات عید طراحی می‌شد و به اجبار در اختیار آنها قرار می‌گرفت اما امروزه پیک‎های نوروزی الکترونیکی و اختیاری شده‌اند

پیک نوروزی همراه و همیار همیشگی تعطیلات عید در بین دانش آموزان شناخته شده است و به نوعی جزو خاطرات آنها محسوب می شود. البته این که جزو چه دسته از خاطراتی است، به نظر فردی دانش آموزان بر می گردد.

 

پیک نوروزی در جمع متولدین دهه ۶۰ به پیک شادی معروف است، به گفته کودک دهه شصت، آن زمان ها پیک شادی شامل ۱۳ صفحه رنگارنگ بوده است.

 

هر صفحه پیک شادی مخصوص یک روز از سیزده روز تعطیلات نوروزی بود که در پایین هر صفحه نیز یک لطیفه دو خطی به چشم می خورد.

 

 

 

آموزش کاردستی های ساده، طرح مسائل ریاضی پیچیده، چیستان ها و داستان های کوتاه نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده پیک شادی بود که در ذهن دانش آموز ابتدایی دهه شصت مانده است.

 

نوروز به نوروز، در محتوا و نوع پیک های شادی تغییراتی ایجاد شد تا مشق شب تعطیلات عید زیباتر به نظر برسد و از محتوای غنی تری برخوردار باشد، تا آنجایی که امروز پیک های کاغذی نوروزی جای خود را به پیک های الکترونیکی و بسته های آموزشی نرم افزاری داده اند.

 

“علی یزدیخواه” رییس آموزش و پرورش شهر تهران در روزهای اخیر از ارائه پیک های نوروزی الکترونیکی به دانش آموزان تهرانی خبر داد و گفت: « از نوروز امسال دیگر از پیک های کاغذی خبری نیست و این پیک ها در قالب محتوای الکترونیکی و CD به دانش آموزان ارائه خواهد شد.»

 

یزدیخواه در ادامه با بیان اینکه هیچگونه اجباری در پیک های نوروزی نیست، می افزاید:« هدف از ارائه پیک نوروزی دور نشدن دانش آموزان ابتدایی از حال و هوای درس و مدرسه است، لذا با توجه به طولانی بودن تعطیلات نوروزی، محتوای کتب در قالب پیک به دانش آموزان ارائه می شود.»

 

پیک نوروزی از افت تحصیلی دانش آموزان در عید جلوگیری می کند

 

عبدالوحید فیاضی “عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی” نیز با بیان اینکه پیک های نوروزی از افت تحصیلی دانش آموزان جلوگیری می کند، می گوید:« توزیع پیک های نوروزی در چند سال گذشته بر اساس توانمندی دانش‌آموزان توزیع شده است، اما در مجموع نباید حجم آن برای دانش‌آموزان آزار دهنده باشد.»

 

وی، با بیان اینکه برخی از دانش‌آموزان بعد از پایان نوروز دچار افت تحصیلی می‌شوند، یادآور شد:« این افت تحصیلی ناشی از فاصله‌ای است که دانش‌آموزان در طول تعطیلات با بحث تعلیم و آموزش پیدا می‌کنند، بنابراین باید پیک نوروزی برای جبران این فاصله منطبق با محتوای درسی آنان باشد.»

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در خصوص سخت بودن محتوای پیک‌های نوروزی نیز می افزاید:« بخشی از پیک نوروزی با محتوای درس همراه است و بخش دیگر این تکالیف با موضوعات علمی و عملی در آمیخته است و دانش‌آموزان باید براساس معلومات عمومی خود پاسخ دهند، بنابراین ایرادی وجود ندارد اگر پیک نوروزی کمی سخت باشد، زیرا ارزشیابی برای آن صورت نخواهد گرفت.»

 

به گزارش پانا، وزارتخانه آموزش وپرورش عهده دار تدوین و تولید پیک های نوروزی برای تمامی استانهای کشور نیست و این مسئولیت به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها واگذار شده است تا استانها متناسب با جغرافیا، اقلیم و فرهنگ خود به طراحی و تولید این همراه دانش آموزی در ایام عید بپردازند تا پیک ها از جذابیت بیشتری برخوردار باشند.

 

طراحی و توزیع پیک های نوروزی به استانها واگذار شده است

 

فاطمه قربان “معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش” در این باره می گوید:«پیک نوروزی دانش‌آموزان توسط ستاد وزارتخانه یعنی در معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به صورت متمرکز تولید نمی‌شود و به خود استانها واگذار شده است.»

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان‌ها برنامه‌ریزی برای تکلیف نوروزی را انجام داده‌اند، می افزاید:«هفته آخر اسفند، معلمان تکلیف نوروزی دانش‌آموزان را ارائه می‌دهند که ممکن است در قالب پیک یا برنامه‌های مدرسه باشد.»

 

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش موضوع حذف یا وجود پیک نوروزی در اختیار آموزش و پرورش استان‌هاست و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها در خصوص نوع برنامه دانش‌آموزان در نوروز تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

طراحی پیک های نوروزی ویژه دانش آموزان استثنایی

 

“وجیه الله پرویزی “رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران” نیز در گفت و گو با خبرنگار آموزش وپرورش پانا و در پاسخ به این سوال که برای ایام تعطیلات نوروزی ۹۲، چه برنامه ها و تمهیداتی برای دانش آموزان استثنایی درنظر گرفته شده است و آیا پیک نوروزی خواهند داشت؟ اظهار کرد: امسال نیز همانند سال گذشته به معلمان هر کلاس پیشنهاد شده است که با توجه به نوع معلولیت دانش آموزان کلاس خود، جزوه ها و به اصطلاح پیک های نوروزی ساده ای را برای ایام نوروز طراحی و تدوین کنند.

 

وی با بیان اینکه پیک نوروزی، برای دانش آموزان استثنایی، اجباری نیست، ادامه داد: به معلمان توصیه و تاکید شده است که مطالب به صورت ساده و خلاصه در این پیک ها آورده شود تا دانش آموز از حل آن خسته نشود و به زحمت زیاد نیفتد.

پرویزی تصرح کرد: هدف از تدوین پیک های نوروزی این است که دانش آموز در ایام تعطیلات نوروز از درس و مشق فاصله زیادی نگیرد و یاددهی- یادگیری در این ایام نیز به صورت ساده و خلاصه ادامه داشته باشد.

براساس این گزارش، مسئولین آموزش و پرورش، همگی متفق القول هستند که طراحی پیک نوروزی با هدف پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان انجام گرفته تا کودکان و نوجوانان در سیزده روز نوروز، از درس و مدرسه فاصله نگیرند و در منزل نیز رابطه یاددهی_یادگیری ادامه داشته باشد.
با توجه به صحبت های مسئولین آموزش و پرورش مبنی بر اینکه اجباری برای پیک های نوروزی وجود ندارد و علت توزیع این پیک ها این است که دانش آموزان در تعطیلات نوروز از حال و هوای درس و مدرسه فاصله نگیرند، می توان چنین نتیجه گرفت که دیگر دلیلی وجود ندارد که والدین و دانش آموزان بخواهند به صورت جدی نگران تفریح و تعطیلات نوروزی خود باشند و از پیک های نوروزی با عنوان وصله ناجور شب عید فرزندانشان یاد کنند.

 

از طرفی با ورود و طراحی پیک های نوروزی به صورت الکترونیکی، از کسل کنندگی پیک های نوروزی کاغذی دیگر خبری نخواهد بود و چه بسا که این پیکهای جدید برای دانش آموزان تهرانی، جذاب تر نیز باشد. چراکه در حال حاضر بیشتر دانش آموزان روزانه حداقل نیم ساعت را در مقابل رایانه خود می گذرانند.

 

موضوع دیگری که از سوی برخی افراد عنوان می شود، این است که ادعا می کنند پیک های نوروزی برای والدین در ایام نوروز دردسر ایجاد می کند و مشکل ساز می شود. بهتر نیست که جور دیگری به این دردسر نگاه کرد!

 

والدین با همراهی و کمک در حل پیک های نوروزی می توانند فرزندانشان را یاری کرده و از روند آموزشی، پیشرفت و ضعف های درسی فرزند خود آگاه شوند.

سیزده روز تعطیلات نوروزی بهترین فرصتی است که والدین بتوانند با برنامه ریزی و اختصاص ساعتی در روز، در امر تعلیم و تربیت فرزند خود مشارکت بیشتری داشته باشند.

 

آیا بهتر نیست به جای اینکه از توزیع پیک و دادن تکالیف نوروزی به دانش آموزان، گله و شکایت کنیم، به جنبه های مثبت و آموزشی آن نیز توجه کنیم؟ و البته نباید فراموش کرد که حجم تکالیف و پیک های نوروزی که برای دانش آموزان درنظر گرفته می شود، نباید سنگین و سخت و آزار دهنده باشد.

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر : 9699
بازدیدها: 258

پاسخی بگذارید »