سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

ارزشیابی توصیفی؛ دانش آموزان و والدین ناراضی، مسئولان راضی

danesheroz1 اسفند ۴, ۱۳۹۲ ۰
ارزشیابی توصیفی؛ دانش آموزان و والدین ناراضی، مسئولان راضی

دانش روز: کارنامه دانش آموزان ابتدایی در حالی از هفته گذشته به دستشان رسیده است که برخی از آن ها و والدین شان نمی توانند از وضعیت درسی، ارزیابی درستی داشته باشند.

به گزارش دانش روز، اگر چه آموزش و پرورش طی سال های گذشته با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی برای کیفی کردن سنجش دانسته های دانش آموزان تلاش کرده است اما گویی بیشتر اولیا و به تبع آن دانش آموزان، همچنان در پی سنجش نمره ای هستند و به گفته آن ها معیاری برای ارزیابی وضعیت یک دانش آموز با دانش آموزی دیگر وجود ندارد. به طوری که بعضی از آن ها از یک شکل بودن کارنامه های پایان ترم اول در یک کلاس و یا تفاوت بسیار اندک آن ها گلایه می کنند. در این جا این سوال به ذهن متبادر می شود که با توجه به ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی و نبود معیاری به نام عدد برای سنجش، بر ارزیابی نهایی دانش آموزان در طول یک ترم که از سوی معلم انجام می شود چه نظارتی می شود، پرسشی که یکی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی آن را این گونه مطرح می کند: از ابتدای سال تحصیلی جزو دانش آموزانی هستم که همیشه تکالیفم را به طور دقیق و صحیح انجام می دهم و معلم از مشارکت بالایم در کلاس درس رضایت کاملی دارد.

«قادری» می افزاید: کارنامه تمام دانش آموزان کلاس به جز ۳ نفر همه خیلی خوب است در حالی که به نظر من تمام دانش آموزان در این سطح قرار ندارند. یک دانش آموز دیگر هم عنوان می کند: با دریافت کارنامه ام دچار نا امیدی شده ام چون بین من و هم کلاسی ام که هیچ وقت منظم و درسخوان نبود هیچ فرقی وجود ندارد و این یعنی این که معلم دانش آموزان تنبل و زرنگ را به یک چشم نگاه می کند.«عزیزی» ادامه می دهد: از ترم جدید من هم تصمیم گرفته ام برای انجام تکالیفم تلاش زیادی نداشته باشم چون بیشتر دانش آموزان به شکل یکسان ارزیابی می شوند.

مادر یک دانش آموز پایه ششم ابتدایی هم در این باره عنوان می کند: هفته گذشته، هنگامی که فرزندم کارنامه اش را نشان داد به دلیل این که کارنامه هم کلاسی اش هم که از نظر علمی و درسی ضعیف است مانند او خیلی خوب شده است بسیار ناراحت بود.«اکبریانی» می افزاید: این موضوع، موجب کاهش انگیزه فرزندم برای تلاش بیشتر شده به طوری که نسبت به درس خواندن تمایل زیادی نشان نمی دهد.یکی دیگر از والدین هم اظهار می دارد: نبود نمره برای سنجش دانش آموزان موجب کاهش حس رقابت بین آن ها می شود ضمن این که معیاری برای بررسی وضعیت درسی آن ها برای والدین وجود ندارد.«راد چمنی» اضافه می کند: دانش آموزان قوی و ضعیف باید به نوعی از یکدیگر متفاوت باشند تا انگیزه درس خواندن بین آن ها ایجاد شود.

در همین حال، ناظر علمی طرح ارزشیابی توصیفی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: هدف از ارزشیابی توصیفی این است که حساسیت دانش آموزان به نمره حذف شود و اگر این اتفاق بیفتد باید خیلی خوشحال باشیم.

«نورگلدی یزدانی» با بیان این که در ۹۰ کشور دنیا ارزشیابی دانش آموز، به شکل توصیفی است و در سیستم جدید آموزشی در پی این هستیم که چقدر از اهداف هر یک از دروس محقق شده است عنوان می کند: یک معلم خوب در ارزشیابی توصیفی باید اهداف و نشانه های تحقق آن را بشناسد و سپس اطلاعات را جمع آوری کند.

وی می افزاید: ابزار جمع آوری اطلاعات در گذشته فقط یک برگه امتحان بود اما در ارزشیابی توصیفی، علاوه بر این ابزار، پوشه کار، چک لیست، تکالیف و حضور و غیاب دانش آموز نیز مد نظر قرار می گیرد. بنابراین وقتی ابزار متنوعی برای سنجش دانسته های دانش آموز وجود داشته باشد ارزشیابی، منطقی تر به نظر می رسد.

وی با بیان این که در ارزشیابی توصیفی تلاش می شود دانش آموزان را برای زندگی آماده کنیم، نه دانشگاه اظهار می دارد: رقابتی که به حسادت تبدیل شود به ضرر دانش آموز است و ما در پی حذف رقابت هستیم و به جای آن همدلی، همکاری، مشارکت، تعاون، به فکر هم بودن و با هم یاد گرفتن ایجاد شود.

وی ادامه می دهد: نگاه به تعلیم و تربیت تغییر یافته است و باید نگاه به سنجش نیز تغییر یابد.

وی می گوید: دانش، یکی از اهداف تعلیم و تربیت است و درک، فهم، تجزیه و تحلیل، خلاقیت، رشد عاطفی ، اجتماعی و بدنی دایره وسیعی از اهداف پیش روی ماست و یک برگه امتحانی نمی تواند خلاقیت، فرآیند حل مسئله و روحیه مشارکت جویی دانش آموزان را بسنجد.

وی اضافه می کند: باید به دانش آموز یاد بدهیم که دانش، گستره وسیعی دارد و روحیه کشف، جستجو، علم آموزی و تجربه در وجودش نهادینه شود.

این دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، اظهار می دارد: هنگامی که در جامعه شاهد مهریه های بالا هستیم، این امر روحیه رقابتی است که در مدرسه ها به راه انداختیم به طوری که فرد به عنوان مثال مهریه دوستش را در نظر می گیرد و می خواهد از آن بالاتر باشد.«یزدانی» با تأکید بر این که هنر معلم این است که دانش آموز را تشنه بار بیاورد، می افزاید: با توجه به این که معلمان با روش نمره ای درس خوانده اند ممکن است برخی از آن ها به سیستم ارزشیابی توصیفی معتقد نباشند با این حال بیشتر آن ها این طرح را به خوبی اجرا می کنند.در همین ارتباط، رئیس گروه آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی از نظارت بر فرآیند ارزشیابی توصیفی توسط سرگروه ها و کارشناسان آموزشی این اداره کل خبر می دهد و تصریح می کند: این که کارنامه برخی دانش آموزان شبیه به یکدیگر است به ارزشیابی توصیفی بازمی گردد و دیگر مانند گذشته نیست که دانش آموزان با داشتن یک صدم درصد از نظر درسی با یکدیگر فرق داشته باشند.

«احمد پروان» با بیان این که در ارزشیابی کیفی، تقریبا دانش آموزان در یک بخش قرار می گیرند می افزاید: هر شهرستان طی سال تحصیلی از سوی گروه های آموزشی این اداره کل، ۳ بار مورد بازدید قرار می گیرد ضمن این مدیران شهرستان ها هم ملزم هستند از کلاس های درس بازدید کنند.

وی می گوید: مدیران مدارس هم موظف هستند به طور مستمر بر فعالیت های معلمان نظارت داشته باشند و فرم بازدید را تکمیل کنند.

وی با بیان این که نظارت های آموزشی به طور کامل اعمال می شود می افزاید: مدرسان توانمندی برای آموزش طرح ارزشیابی توصیفی به کار گرفته شده است و معلمان در این زمینه توجیه شده اند.

منبع: خراسان شمالی

یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۱
کد خبر : 95015
بازدیدها: 174

پاسخی بگذارید »