یکشنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۶

تبلیغات

وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه دو:

ارتقای استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است

danesheroz1 آذر ۶, ۱۳۹۲ ۰
ارتقای استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است

دانش روز: وزیر آموزش و پرورش پس از بیان سیاست های اجرایی در آموزش و پرورش گفت: در بودجه سال ۹۳ ردیفی به نام ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش بررسی شده است که طبق آن تعداد دانش آموران نسبت به اول انقلاب ۳/۲ شده و فضای آموزشی ۱.۵ برابر شده است. از این موضوع نتیجه می گیریم که ارتقای استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است

به گزارش دانش روز، علی اصغر فانی امشب در برنامه نگاه دو از سیاست های آموزش و پرورش گفت: ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، توسعه مدیریت آموزشگاهی و سیاست عملیاتی کردن بودجه یا سرانه ای کردن بودجه از سیاسیت های اجرایی در آموزش و پرورش است.

وی افزود: این ۴ محور را از بین ۷۰۰ مساله استخراج کرده تا به آن ها رسیدگی کنیم که بسیاری از آن ۷۰۰ مساله به طبع این ۴ محور حل خواهد شد.

فانی ادامه داد: در آموزش و پرورش سند تحول مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است. تدوین و تصویب سند انجام شده، عملیاتی کردن آن و اجرای آن در درازمدت از دغدغه ها است.

به گفته وی هر سند نیاز به یک نقشه راه دارد،  نقشه راه پیش نیاز هر برنامه تحولی است.

وزیر آموزش و پرورش در این برنامه به برخی از خواسته های افراد فرهنگی ما پاسخگو بود.

وی بیان کرد: همکاران فرهنگی از بهترین کارکنان دولت هستند که باید به رسالت و هویت خود توجه داشته باشند. یکی از الویت های بنده ساماندهی مدیریت آموزشگاهی است. باید با برنامه ریزی صحیح آموزش لازم صورت بگیرد.

فانی یادآور شد: حدس می زنیم تا ۲،۳ سال آینده مدیریت آزمایشگاهی را داشته باشیم و بنده یقین دارم مدیران خوب و متخصص در بین ما هستند که می توانند آموزش و پرورش را رشد و ارتقا دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش و ورزش جوانان زمینه همکاری باهم را دارند و علاوه بر فعالیت های آموزش و پرورش باید توانست از امکانات ورزش جوانان در رشد و ارتقا استفاده و بهره برد.

وی در ارتباط با کتب درسی که حجم بالا و ساعات درسی کم دارند خاطر نشان کرد: گروه های آموزشی در آموزش و پرورش از سال ۶۰ آغاز به کار کرده اما در سال های اخیر این نقش کم رنگ شده است. با توجه به این که بنده بنیانگذار گروه های آموزشی هستم می گویم که این گروه ها باید تقویت شوند.

فانی در این برنامه عنوان کرد: در بودجه سال ۹۳ ردیفی به نام ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش بررسی شده است که طبق آن تعداد دانش آموران نسبت به اول انقلاب ۲/۳ شده و فضای آموزشی ۱.۵ برابر شده است. از این موضوع نتیجه می گیریم که ارتقای استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ذیل ردیف بودجه سال ۹۳ ارتقای کیفیت بخشی، تخصیص آزمایشگاه ها و استفاده از آزمایشگاه موجود، تخصیص هنرستان و فنی حرفه ای ها همچنین تقویت کمک آموزشی و تکنولوژی تعریف شده است.

وی اظهار کرد: باید با تقویت پژوهش سراهای آموزشی کیفیت آموزشی را بالا ببریم. تاکنون بیش از ۳۰۰ قطعه آموزشی از ۷۰۰ پژوهش سرای آموزشی کیفیت بخشی شده که باید در سال ۹۳ کیفیت این تعداد بالا رود. همچنین رسیدگی به دانش آموزان روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به این که امروز ۳۰ میلیارد تومان بودجه بین استان ها و مناطق برای طرح روستا مرکزی توزیع شده است افزود: طرح روستا مرکزی گامی برای افزایش عدالت آموزشی است. ۴۰ میلیارد تومان نیز در هفته آتی برای کمک به مدارس شبانه روزی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می کند.

فانی تصریح کرد: در اوایل شکل گیری دولت یازدهم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم و برای سرانه  بین مدارس توزیع کردیم. توزیع بودجه شیر در مدارس نیز در اواسط آذرماه در مدارس ابتدایی و متوسطه اول آغاز می شود.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه دو امشب گفت: یکی از مسایلی که در بودجه سال ۹۳ مطرح شد خرید خدمات آموزشی است. در شاخه کار  دانش به جای ایجاد هنرستان ها و تجهیز کارگاه کار دانش به خرید آموزشی مبادرت کردیم.

وی از سیاست آموزش و پرورش گفت و ادامه داد: تا جایی که بتوانیم از امکانات جامعه استفاده می کنیم تا خدمات بهتر به دانش آموزان و جامعه ارائه دهیم.

وی درباره مدارس استیجاری تصریح کرد: از سال ها پیش خیرین مدرسه ساز اقدامات خوبی انجام دادند که بنده نیز کمال تشکر را دارم. از آغاز فعالیت آن ها ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت و ساز اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: در بودجه سال ۹۳ بندی است، بعضی از فضاهای آموزشی که نیاز به آن ها وجود ندارد فروخته و در جای مورد نیاز بهره برداری شود. امشب نیز دولت این موضوع را تصویب کرد.

وی با اشاره به این که برخی کتب آموزشی در ادامه کتب درسی هستند افزود: کتب آموزشی در کیفیت بالا، عمق یادگیری و رسیدن به سطوح یادگیری دانش آموزان را یاری می کند. با قانونی که مجلس تصویب کرده برای سال ۹۳، ۲۵ درصد کنکور، معدل و نمرات نهایی دوره سوم متوسطه است.

فانی اظهار داشت: موضوع ذکر شده جهت گیری دانش آموزان را در درس به سمت خلاقیت و نوآوری بالا می برد پس اگر کتب آموزشی در راستای افزایش تفکر، خلاقیت و روحیه پرسش گری تدوین شود خوب است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امید است کتب کمک آموزشی به سمت عمقی پیش رود که دانش آموزان به سمت سطوح بالای یادگیری حرکت کنند. برخی از این کتب درسی مورد تایید ما نبوده و از حالت استاندارد خارج است.

وی در ارتباط با مجتمع های آموزشی افزود: مطالعات و تحقیقاتی که در آموزش و پرورش انجام شده نشان از موفق نبودن این مجتمع ها است. با تدوین برنامه ها باید به تدریج این مجتمع ها را به قبل بر گردانیم.

وی یادآور شد: امروز برای کنکور سال ۹۳ قطعی شد که در آزمون سراسری ۲۵ درصد به نمرات سال سوم دبیرستان به صورت کتبی و نهایی،  ۷۵ درصد آزمونی که برگزار می شود اختصاص یابد.

فانی در خاتمه عنوان کرد: طبق مذاکراتی که با معاونت رییس جمهور  شد امید است اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق حق التدریس ها تا ۳ ماه آتی تخصیص پیدا کند.

منبع: پانا

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۷
کد خبر : 76472
بازدیدها: 510

پاسخی بگذارید »