یکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

ارتقاء سطح تحصیلات معلمان ابتدایی با کمک دانشگاه فرهنگیان

danesheroz1 دی ۷, ۱۳۹۲ ۰
ارتقاء سطح تحصیلات معلمان ابتدایی با کمک دانشگاه فرهنگیان

دانش روز: معاون آموزش ابتدایی، از ارتقاء سطح تحصیلات معلمان ابتدایی با کمک دانشگاه فرهنگیان خبر داد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد دیمه ور در گردهمایی اعضای شورای معاونین و مدیران کل استان ها در اردوگاه شهید باهنر، به جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: در سند چشم انداز و سند تحول بنیادین اولویت بخشی به آموزش ابتدایی است.

 معاون آموزش ابتدایی، بر گسترش دوره پیش دبستانی بخصوص در مناطق محروم تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: دوره پیش دبستانی باید در حد امکان و با مشارکت بخش غیردولتی، مبتنی بر آموزه های قرآنی، تربیت بدنی و اجتماعی، به عنوان زیر ساخت ابتدایی تعمیم یابد که این نکته در سند تحول بنیادین هم آمده است.

 وی به برخی از شاخص های آموزش ابتدایی اشاره کرد و گفت: پوشش پیش دبستانی از ۳۳ درصد به ۳۶ درصد رسیده است که این پوشش تحصیلی نامتقارن است و در مناطق روستایی از ۲۱ درصد به ۶ درصد رسیده است که این امر نشان دهنده عدم تحقق سیاست ها طی چند سال اخیر بوده است.

 دیمه ور، با اشاره به اینکه دوره پیش دبستانی به عنوان یک دفتر مستقل، مجددا به معاونت آموزش ابتدایی منتقل شد، افزود: امیدواریم با اولویت دادن به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم، مرزی و دوزبانه به توسعه زیر ساخت کشور کمک کنیم.

 معاون آموزش ابتدایی، به جذب مربیان پیش دبستانی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اضافه کرد: با جذب این نیروها بخشی از نیروهای مورد نیاز در دوره دبستان تامین می شود و به توسعه شتابنده دوره پیش دبستانی هم کمک خواهد شد.

 وی با تاکید بر اینکه ۵۷.۴ درصد جمعیت دانش آموزی کشور در سال ۹۳-۹۲ معادل  ۷ میلیون و ۲ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول تحصیل هستند، افزود: ۳۳۹ هزار و ۳۵۷ همکار در دوره ابتدایی شاغلند که بیشترین حضور همکاران را در همین دوره شاهد هستیم.

 دیمه ور در ادامه خاطر نشان ساخت: هنوز تعدادی از معلمان و کارکنان ابتدایی هستند که نیاز به ارتقاء تحصیلات دارند که امیدواریم این نیاز با همکاری دانشگاه فرهنگیان محقق شود.

 معاون آموزش ابتدایی، با اشاره به اینکه  ۹۲ درصد کارکنان ابتدایی، کادر آموزشی (معلم، مدیر، معلم ورزش ) هستند، تصریح کرد: ۴۱ درصدکارکنان ابتدایی در مناطق روستایی و ۶۲ درصد از معلمان ابتدایی ، خانم ها هستند.

 وی به وجود ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۷۸-۷۷ که ۱۸ میلیون دانش آموز در کشور تحصیل می کردند همین تعداد معلم که هم اکنون شاغل هستند، فعالیت می کردند و این امر نشان دهنده آن است که منابع انسانی به عنوان یک اولویت جدی باید در آن بازنگری صورت گیرد .

 دیمه ور به افزایش  بهروری نیروی انسانی در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: علیرغم ورود افراد دوره متوسطه به دوره ابتدایی ما همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

 معاون آموزش ابتدایی گفت: تراکم دانش آموزی از ۲۰نفر درکلاس درس در سال ۸۶-۸۵  ، امروز به  ۲۳.۴ نفر رسیده که بخش قابل توجه از این افزایش تراکم به تک نوبته کردن مدارس، اجرای ساختار جدید و اضافه شدن پایه ششم به مدارس ابتدایی مربوط  می باشد.

وی کلاس های درس چند پایه با ارزشیابی کیفی توصیفی ، تنوع ۶۷  نوع کتاب درسی و استفاده از معلمان با مهارت کمتر  را از عوامل مهم کاهش کیفیت آموزشی در این نوع کلاس ها دانست و افزود: اگر بخواهیم کیفیت بخشی در فعالیت های آموزش و پرورش تحقق پیدا کند باید تعداد کلاس های چند پایه را کاهش دهیم.

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر : 83087
بازدیدها: 319

پاسخی بگذارید »