سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

اختصاصي دانش روز:

اختلال خواندن در کودکان

danesheroz1 بهمن ۲, ۱۳۹۲ ۰
اختلال خواندن در کودکان

دانش روز: اختلال خواندن یک ناتوانایی یادگیری بر پایه مغز است که توانایی شخص به طور ویژه در خواندن آسیب می بیند

به گزارش دانش روز، اختلال خواندن اصطلاحی گسترده و نوعی اختلال یادگیری است که نقائص روانی کلامی، توانایی دقت در خواندن ، صحبت کردن و هجی کردن را در برمی گیرد  و می تواند در آگاهی واج شناسی،‌ رمز گشایی املا، حافظه شنوایی کوتاه مدت و نامگذاری سریع، مشکلاتی ایجاد می کند.

ویژگی های کودکان با اختلال خواندن

بر اساس برخی پژوهش ها ،‌اختلال خواندن در پسران سه تا چهار برابر دختران است . کودکان با اختلال یادگیری ، تمایل به خواندن ندارند ،قادر نیستند برای خود یک دایره بینایی از لغات ایجاد کنند ، دامنه توجه آن ها کوتاه است ، در تمرکز مشکل دارند ،‌معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند ،‌احساس ناامیدی ، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند ،‌در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند  و گاهی دچار لکنت می شوند ،‌به جای این که چشم هایشان را هنگام خواندن حرکت دهند ، سرشان را تکان می دهند ، کلمه به کلمه می خوانند ، به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند ، به نقطه گذاری توجه ندارندو از توجه به معنی لغت غافلند ، واژه ها را غیر مرتبط با محتوی و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند، کلماتی را که تازه خوانده اند جابه جا تکرار می کنند.، حافظه دیداری و شنیداری ضعیفی دارند ، فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند، محیط خانوادگی برای موفقیت در مدرسه به آنان فشار می آورد و یا اینکه نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند ، رشد اجتماعی کافی ندارند و در مدرسه سازگاری شخصی مناسبی بروز نمی دهند.

 انواع اختلال خواندن

بر اساس قانون آموزش افراد با ناتوانی ها ،‌مشکلات خواندن در کودکان با اختلال یادگیری بر سه نوع است :

۱- مشکلات خواندن پایه که شامل دشواری در درک روابط بین صداها ، حروف و کلمات است .

۲- مشکلات روانی خواندن که شامل خواندن با سرعت مناسب ، دقیق خواندن و طرز بیان درست می شود.

۳- مشکلات درک خواندن که نوعی ناتوانی در فهم معنی کلمات و عبارات است..

به طور کلی ، مشکلات خواندن در کودکان با اختلال های یادگیری بر سه نوع است:

۱- اختلال خواندن ناشی از تحولات واج شناسی : کودک با ابن اختلال ،‌در خواندن کلمات بی معنا مشکل دارد، حروف آغازین یا مبنایی کلمات را تغییر می هد.

۲- اختلال  خواندن ناشی از سطوح تحول کودک : با این نوع اختلال ، در خواندن کلمات بی قاعده مشکل دارد.

شکوفه جعفری معلم  دوم دبستان

 گرداوری از مجله تعلیم و تربیت استثنایی شماره ۳

 

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۷
کد خبر : 89231
بازدیدها: 1,004

پاسخی بگذارید »