چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

مدیرکل فرهنگی وهنری وزارت آموزش وپرورش

اجرای طرح بسته مطالعاتی دانش‌آموزی/ اعلام جزئیات و اهداف اجرای طرح

28 danesheroz خرداد ۱۵, ۱۳۹۲ ۰
اجرای طرح بسته مطالعاتی دانش‌آموزی/ اعلام جزئیات و اهداف اجرای طرح

دانش روز : مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بسته مطالعاتی دانش آموزی، حاصل تحقیقات و مطالعات جامعی است، گفت: این طرح با هدف مدیریت سیر مطالعاتی دانش آموزان شکل گرفته و از ویژگی های مختلفی برخوردار است

به گزارش دانش روز ، محمدابراهیم محمدی  با اشاره به طرح بسته مطالعاتی دانش آموزی، اظهار کرد: این طرح، طرح ارتقای سرانه مطالعه دانش آموزی و به تبع آن ارتقای سرانه کتاب دانش آموزی است.

 

وی با بیان اینکه، بسته مطالعاتی دانش آموزی، حاصل تحقیقات و مطالعات جامع و میدانی است، افزود: این طرح با هدف مدیریت سیر مطالعاتی دانش آموزان شکل گرفته و از ویژگی های مختلفی برخوردار است.

 

محمدی اضافه کرد: شیوه نامه این طرح آماده شده، کتابها شناسایی و انتخاب شدند و به طور کلی کارهای لازم انجام پذیرفته است و در موعد مقرر از این طرح رونمایی خواهد شد.

 

اجرای بسته مطالعاتی دانش آموزی از تابستان

 

وی با بیان اینکه امکان دارد در تابستان، شروع و اجرای این طرح به صورت عملی کلید بخورد، اظهار کرد: مسئله حائز اهمیت این است که این حرکت در واقع، حرکتی است که در پشت آن مطالعات کارشناسی نهفته است و بررسی های جامع صورت گرفته است و می تواند در بحث ارتقای سرانه مطالعه دانش آموزی بسیار مفید و ارزنده عمل کند.

 

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح مطالعاتی دانش آموزی، مقطع تحصیلی و جنیست مخاطب مورد لحاظ قرار داده می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: محتوا و موضوعات کتابهایی که قرار است در اختیار دانش آموزان قرار داده شود، با نیازهای دانش آموزان متناسب خواهد بود.

 

محمدی با بیان اینکه در انتخاب و تهیه کتابهای دانش آموزی، کارشناسی های دقیق و علمی صورت گرفته است، اضافه کرد: یکی از اهدافی که در بسته مطالعاتی دانش آموزی دنبال می شود، این است که کتاب ها بتوانند هم پوشانی با نیازهای مختلف دانش آموزی داشته باشند و یک جریان دانشی مثبت و فراگیری را در حوزه دانش آموزی پدید آورند.

 

تحقق ۵۷۰میلیون نفرساعت مطالعه با بسته مطالعاتی دانش آموزی

 

وی در ادامه با اشاره به دیگر اهداف این طرح اظهار کرد: یکی دیگر از اهدافی که در این طرح دنبال می شود، افزایش سرانه مطالعه دانش آموزی است.

 

محمدی افزود: ما به آمار نسبتاً غیر واقعی جامعه مطالعاتی غیر دانش آموزی، اعتمادی نداریم و معتقدیم که آمار ارائه شده، آمار درست و دقیقی نیست.

 

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که در حوزه دانش آموزی در بحث سرانه مطالعاتی به آمار قابل اعتماد و مبتنی بر راستی آزمایی دست یابیم؛ بدست آوردن آمار واقعی و کارشناسانه سرانه مطالعه دانش آموزی، از اهداف دنبال شونده در بسته مطالعاتی دانش آموزی است.

 

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم در جامعه دانش آموزی براساس فرآیندهای پیش بینی شده به بحث مطالعات به شکل مطلوب تری توجه و پرداخته شود، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، با آمار ۵۷۰ میلیون نفر ساعت مطالعه در سال روبرو خواهیم بود.

 

محمدی با بیان اینکه آمار فعلی سرانه مطالعه دانش آموزی، بی ارتباط با آمار مطالعات جامعه عمومی نیست، افزود: اگر در جامعه به عنوان مثال گفته می شود که سرانه مطالعاتی به طور روزانه ۱۰۰ دقیقه است، باید توجه کرد که دانش آموزان نیز در این آمار سهیم هستند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از میزان سرانه مطالعه دانش آموزی در دست نیست، اظهار کرد: آماری که در این زمینه وجود دارد، آمار غیر رسمی است و برای به دست آوردن آمار دقیق باید اقدامات اساسی به صورت کارشناسانه انجام شود که این موضوع در بسته مطالعاتی دانش آموزی دنبال می شود.

 

تجهیز کتابخانه ها به کمک طرح بسته مطالعاتی دانش آموزی

 

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هدف دیگر طرح بسته مطالعاتی این است که کتابخانه ها تجهیز شوند، در حال حاضر ۷۸ میلیون کتاب در کتابخانه ها موجود است، اگر این طرح به خوبی به پیش رود، تقریباً بیش از ۶۰ میلیون کتاب در چرخه مدرسه و خانه قرار می گیرد که این رقم عدد بسیار بالا و قابل توجهی است.

 

محمدی خاطرنشان کرد: اگر طرح بسته مطالعاتی به خوبی حمایت و پشتیبانی شود، به عنوان مثال اگر نهاد کتابخانه ملی، انتشارات مختلف کشور و همچنین صدا و سیما کمک کنند، من فکر می کنم که این طرح می تواند ضمن توسعه و تعمیق فرهنگ کتابخوانی در میان خانواده ها، به یک مدیریت پنهان در زمینه بنگاه های تولید کتاب نیز تبدیل شود. به عبارتی باعث می شود تا کتابهایی که در حوزه دانش آموزی تهیه می شوند، متناسب با این حوزه باشد.

 

تعریف کتابهایی با موضوعات خاص برای هر پایه تحصیلی

 

وی در ادامه با اشاره به برنامه های این طرح اظهار کرد: در بسته مطالعاتی دانش آموزی، برای مقاطع سه گانه تحصیلی کتاب پیش بینی و تعریف شده است و برای هر پایه در هر فصل از سال، یک کتاب درنظر گرفته شده است.

 

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش وپرورش افزود: با اجرای این طرح، در هر سال، در هر پایه تحصیلی ۴ کتاب مطالعه می شود.

 

محمدی خاطرنشان کرد: موضوعات هویت، حیا، مسئولیت پذیری، بصیرت، مشارکت پذیری و قانونمداری از جمله موضوعات کتابهایی است که برای دانش آموزان راهنمایی و متوسطه انتخاب شده است.

 

وی تصریح کرد: تلاش شده است که کتابهای تهیه شده برای مقطع ابتدایی، تصویرسازی شده و شامل نقاشی هایی باشند، موضوعات کتابهای ابتدایی نیز تخیلی، داستان و دانستنی است.

 

محمدی اضافه کرد: در راهنمایی و دبیرستان کتابهای داستانی، علمی، رمان، تاریخ، فلسفی و زبان شناسی مدنظر و پیشنهاد شده است.

 

بسته مطالعاتی دانش آموزی بار مالی ندارد

 

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح بسته مطالعاتی دانش آموزی، بار مالی ندارد، گفت: علی رغم اینکه این طرح، طرح گسترده و بزرگی است، بار مالی ندارد؛ چون این طرح یک کار مشترک بین مدرسه و خانواده است.

 

وی افزود: هر پدر و مادری علاقه دارد که در سبد خرید فصلی خود، کتاب هایی را نیز برای فرزندانشان تهیه کنند و به این صورت در این طرح با مدرسه همکاری دارند.

 

منبع : پانا

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۷
کد خبر : 24165
بازدیدها: 178

پاسخی بگذارید »