چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵

تبلیغات

اجرای سه مجموعه طرح‌ تابستانی از سوی آموزش و پرورش

danesheroz2 خرداد ۱۹, ۱۳۹۲ ۰
اجرای سه مجموعه طرح‌ تابستانی از سوی آموزش و پرورش

بحث اوقات فراغت باید با برنامه ریزی های صورت گرفته تبدیل به فرصتی بهینه برای آموزش و بازیابی دانش آموزان باشد و در این آموزش و پرورش برنامه های گسترده ای در دستور کار خود دارد

به گزارش گروه دانش آموزی دانش روز،  مسئله اوقات فراغت و تعطیلات تابستان همواره به عنوان یکی از دغدغه های دانش آموزان، خانواده ها و مسئولان آموزشی کشور به شمار می رود که باید برای گذران هرچه بهتر و مفید تر آن دست به برنامه ریزی های اصولی و هماهنگ شده ای زد.

1_635054214771106560_s
ساختار جمعیتی نشان می دهد که کشور ما از جوان ترین کشورهای دنیا است. این موضوع لزوم برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه را برای نسل جوان جامعه خاطرنشان می کند. البته یکی آموزش و پرورش یکی از دستگاه هایی است که موضوع اوقات فراغت را به صورت جدی دنبال می کند.
اوقات فراغت تابستانی تهدید یا فرصت؟
در این میان آنچه که بر اهمیت برنامه ریزی در خصوص اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان بیش از پیش می افزاید این است که نبود برنامه ریزی اصولی و درست برای دانش آموزان در طول تابستان و تعطیلات می تواند موجب بزهکاری شود و این  مسئله ای است که بر اهمیت برنامه های اوقات فراغت تاکید بیشتری می کند.
کارشناسان علوم تربیتی بر این باورند اگر از اوقات فراغت تابستانی به خوبی استفاده شود، می تواند به دورانی اثرگذار در زندگی حال و حتی آینده کودکان و نوجوانان تبدیل شود. اوقات فراغت؛ بخش جدایی ناپذیر زندگی نوجوانان و جوانان امروزی است که چگونگی نحوه گذران آن، هم ممکن است باعث سلامت رشد و کمال و هم موجب کندی انحراف و انحطاط شود.
این موضوع خود را در دوره نوجوانی بیشتر نشان می دهد چرا که نوجوان از یک سو مایل به برقراری ارتباط با دیگران بویژه همسالان خود است، از یکنواختی می گریزد و در کارها و امور زندگی تنوع می خواهد و از سوی دیگر، هنوز به پختگی کامل نرسیده است.
به بیان دیگر می توان گفت که اگر نوجوان برای گذراندن اوقات فراغت درست راهنمایی نشود، ممکن است به انجام اموری گرایش پیدا کند که آثار نامطلوبی بر وی باقی بگذارد که در این میان نقش والدین و مسئولان آموزش و پرورش بخصوص مربیان تربیتی پررنگ تر از دیگران ظاهر می شود و آن ها باید برای کمک به این قشر پویا و آینده ساز جامعه تلاش کنند.
اوقات فراغت دوره تربیت غیر رسمی دانش آموز
اوقات فراغت در واقع دوره تربیت غیر رسمی برای دانش آموزان محسوب می شود و تربیت غیر رسمی حتی بیش از تربیت رسمی می تواند در تغییر رفتار موثر باشد و توجه به تمامی این مسائل لزوم اجرای برنامه های گوناگون و هدفمند را تبین می کند بنابراین اگر تربیت غیررسمی در زمینه هایی صورت گیرد که مورد علاقه و رغبت افراد باشد و با ظرفیت های روانشناختی و زمینه های اجتماعی- فرهنگی آنان هماهنگی داشته باشد، تأثیرات مثبت بیشتری بر رشد آنان خواهد گذاشت.


آسیب شناسی اوقات فراغت
*هزینه های سرسام آور کلاس های مختلف

اما آنچه که به عنوان یکی از آسیب های اوقات فراغت به شمار می رود، وجود برخی از برنامه ها و کلاس های خصوصی است که  بسیار هزینه بر هستند و  تنها دانش آموزان با سطح اقتصادی خوب می توانند از آن ها بهره مند شوند. در این جا است که بحث برنامه ریزی و توجه به دیگر اقشار جامعه بیش از گذشته جان می گیرد. از این رو باید برنامه و سهم ویژه ای را برای دانش آموزان اقشار کم درآمد جامعه درنظر گرفت و در این راستا سازمان ها و دستگاه های مربوطه باید دست به دست هم دهند تا برنامه های هدفمندتری را برای دانش آموزان ایجاد کنند.
*کشش افراط گویانه دانش آموزان به بازی های رایانه ای
از دیگر آسیب های اوقات فراغت کشش و میل افراطی دانش آموزان به بازی های رایانه ای است و  امروزه کامپیوتر و قفسه های پر از سی دی و انواع و اقسام دستگاه های بازی رایانه ای خشن بخش عمده اوقات فراغت دانش آموزان کشورمان را پر کرده است.
در همین راستا و با توجه به رسالتی که آموزش و پرورش بر عهده دارد و بخش زیادی از آن، پرورش دانش آموزان است، می توان نقش پررنگی برای این نهاد قائل شد و در واقع آن را از متولی های اصلی برنامه های تابستانی برشمرد.
نقش محوری  آموزش و پرورش در ایجاد تابستانی پر شور
همچنین می توان به نقش تاثیرگذار مربیان پرورشی در ایجاد تابستانی پربار و سرشار از شور و نشاط برای دانش آموزان اشاره کرد. نقش محوری و موثرمربیان پرورشی در ایجاد انگیزه برای حضور بچه ها در کلاس های تابستانی انکار ناپذیر است و باید برای اوقات فراغت دانش آموزان به گونه ای برنامه ریزی شود که صرفا هدف بالا بردن آمار و ارقام و حضور فیزیکی بچه ها در کلاس ها که خالی از تربیت است نباشد، هر چه کلاس های مفیدتری از نظر محتوا و برنامه های آموزشی، ورزشی، هنری و اعتقادی برگزار شود، انگیزه و تمایل بیشتری بین خانواده ها و حتی خود دانش آموزان برای حضور در کلاس ها ایجاد می شود.
علاوه بر این، تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی باید سهم و نقش مؤثر خود را در بحث غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مشخص کنند.
اجرای سه دسته برنامه گسترده تابستانی از سوی آموزش  و پرورش
*طرح های مهارت آموزی/ طرح هجرت/ استقرار ۱۸ هزار پایگاه تابستانی در سراسر کشور

در همین راستا، حسین هژبری، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش  با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان، در خصوص طرح‌های ویژه اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان، توضیح داد: برپایی پایگاه‌های تابستانه برنامه‌ای است که از سال‌های گذشته بوده و تاکنون ادامه یافته است و امسال نیز پیگیری می‌شود. در این میان رویکرد جدیدی در طرح اوقات فراغت دانش آموزان برمبنای رویکرد سند تحول بنیادین در دستور کار است.
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین توجه به مهارت آموزی  دانش آموزان است و در این سند تاکید خاصی بر آموزش مهارت های زندگی و به ویژه کار و اشتغال برای دانش آموزان شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: امسال سه برنامه اصلی با شعار ” هر دانش آموز یک مهارت ” در محورهای برنامه های اوقات فراغت قراردارند. همچنین طرح هایی همچون ” مزرعه تابستانی من ” و ” طرح هجرت  ” نیز از دیگر برنامه های تابستانی خواهد بود.

هژبری در تشریح نخستین برنامه تابستانی دانش‌آموزان، گفت: از تمامی اولیایی که امکان مهارت آموزی به فرزندانشان را دارند، خواسته می‌شود تا دانش‌آموزان را در فصل تابستان با شغل و پیشه خود آشنا کرده و به مهارت آموزی به آن‌ها بپردازند. کشاورزان، صاحبان حِرف و برخی از فنون و هنرها می توانند تاثیرگذارترین نقش را در اوقات فراغت دانش آموزان ایفا کنند. یکی از این طرح ها تحت عنوان ” مزرعه تابستانی من ” ویژه فرزندان کشاورزان و یا افرادی است که می توانند باغچه کوچکی در اختیار داشته باشند و فرزندان در کنار خانواده به مهارت آموزی مشغول شوند. همچنین بیش از ۵۰ رشته فرهنگی و هنری در این حوزه زمینه کار و مهارت آموزی دارند.
وی به تداوم اجرای طرح هجرت در تابستان پیش رو اشاره کرد و گفت: اردوهای جهادی تحت عنوان طرح هجرت با کمک بسیج سازندگی ،بسیج دانش آموزی، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور و معاون فرهنگی  شکل می گیرد. سال گذشته ۳۰۰ هزار دانش آموز در این طرح شرکت کردند و در آماده سازی، بهسازی و زیباسازی مدارس مشارکت می کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: درکنار تمامی این‌ها، حدود ۱۸ هزار پایگاه تابستانی یعنی تمامی کانون های فرهنگی و تربیتی، پژوهشسراها، مجتمع های ورزشی و فرهنگی و مدارس علاقمند و آماده به ویژه مدارس هوشمند آمادگی لازم برای پذیرش دانش‌آموزان و غنی سازی اوقات فراغت را دارا هستند و برای ایجاد برنامه های مختلف ۳۲ دستگاه فرهنگی کشور در بحث اوقات فراغت مشارکت دارند.

به گفته هژبری، دانش‌آموزان متقاضی شرکت در طرح‌های اوقات فراغت می توانند از اوایل خرداد از طریق اطلاع رسانی هایی که در مدارس صورت می گیرد، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند تا پس از اتمام امتحانات بتوانند در این برنامه ها شرکت کنند.
وی یادآور شد: سال گذشته ۳۰ هزار پایگاه تابستانی پیش بینی شد که از آن میان ۱۸ هزار پایگاه به صورت فعال وارد فعالیت‌های اوقات فراغت شدند. همچنین بیشتر دانش‌آموزان شرکت در طرح‌های تابستانی دانش‌آموزان سال‌های پایانی مقاطع ابتدایی و راهنمایی بودند.

منبع: پانا

یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر : 24688
بازدیدها: 201

پاسخی بگذارید »