سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

ابهام بزرگ درباره هویت فرهادی و جایزه اسکار

danesheroz اسفند ۲, ۱۳۹۱ ۰

در پی انتشار اظهارات شمقدری درباره لابی‌کردن برای گرفتن اسکار فرهادی یکی از کاربران سایت «کافه سینما» در واکنش به این اعترافات یادداشتی جنجالی درباره برخی رویدادهای سینمایی کشور نوشت

در پی انتشار اظهارات بحث برانگیز جواد شمقدری درباره لابی‌کردن برای گرفتن اسکار اصغر فرهادی یکی از کاربران سایت تحلیلی سینمایی «کافه سینما» در واکنش به این اعترافات یادداشتی را در زیر خبر کافه سینما مکتوب کرده است؛ مطلبی که با تکیه بر اطلاعات موثقی که در سینمای ایران روی داده است مستند به نظر می‌رسد و حقیقت اسکار فرهادی و برخی رویدادهای سینمایی کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

این کاربر در ابتدای یادداشت خود به دوران کم فروغی اصغر فرهادی و «درباره الی» اشاره کرده و نوشته است: «زمانی که جواد شمقدری مشاور رئیس‌جمهور بود و صفار هرندی وزیر ارشاد، فیلم درباره الی به خاطر بازی گلشیفته فراهانی به محاق توقیف می‌رفت. . . هیچ گاه این فیلم دیده نمی‌شد و اصغر فرهادی هم مطرح نمی‌شد. با نامه نگاری که شمقدری با رئیس‌جمهور کرد این فیلم به جشنواره ۲۷ آمد و در فجر و برلین همزمان دیده شد. اصغر فرهادی بعدها چند باری اعلام کرد که موفقیت هایش را از شمقدری دارد.»

این کاربر در ادامه با اشاره به رفاقت‌های میان فرهادی و شمقدری و معاملات پشت پرده ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» می‌نویسد: «جشن خانه سینمای پیش رو که در دوره مدیریت شمقدری برگزار می‌شد باید بهانه می‌داد. شمقدری برای زدن خانه سینما به بهانه نیاز داشت و آن بهانه را فرهادی داد. در آن جشن همه اعضای خانه سینما مراعات کردند و حتی بانو بنی اعتماد روسری سبز خود را عوض کرد تا اتفاقی نیفتد. ولی فرهادی پروژه شمقدری را انجام داد و با سخنان دو پهلویش که هنرمندانه گفته شد نامه معروف شمقدری را به وجود آورد. شمقدری حالا بهانه‌ای داشت که جشن خانه سینما را به واسطه حرف‌های فرهادی به باد انتقاد بگیرد و انا الله و انا الیه راجعون معروف را سر تیتر مقاله اعتراضی‌اش آورد.»

این کاربر مطلع که به خوبی از کنار هم گذاشتن جزئیات و اطلاعات یک سال سینمای ایران به چنین برداشت و تحلیل قابل اعتنایی دست پیدا کرده است در ادامه مطلبش از تمهیدات شمقدری برای منحرف کردن اذهان عمومی درباره اصغر فرهادی و «جدایی نادر از سیمین» او می‌گوید و ادامه می‌دهد: «طی توافق پشت پرده دیگر فیلم جدایی نادر از سیمین در مرحله ساخت توقیف شد. . . تا با این سیاست هم فرهادی قهرمان شود و هم شمقدری به هدفش برسد. همین بهانه پیگیری شد و در نهایت به انحلال خانه سینما ختم شد. از سوی دیگر اصغر فرهادی به محبوب جریان مخالف تبدیل شد و اپوزیسیونی کنترل شده گشت که بتواند دل اسکاری‌ها را ببرد و با خصوصیات غرب پسندی که فیلمش داشت می‌توانست به این مجسمه جهانی نزدیک شود.»

وی ادامه می‌دهد: «خلاصه اینکه هماهنگی اصغر فرهادی و شمقدری ادامه داشت تا اینکه فیلم جدایی به اسکار نزدیک شود. از این به بعد باید حمایت آنچنانی از فیلم صورت نمی‌گرفت تا این فیلم بتواند با جو اپوزیسیون خواهی اش، دشمن ابله را فریب دهد و جایزه را نصیب خود کند. این اتفاق افتاد و جایزه دریافت شد و اصغر فرهادی بیانیه‌ای را خواند که با همفکری جواد شمقدری نوشته بود. بیانیه‌ای سرشار از صلح طلبی و دنیای بدون جنگ. بیانیه‌ای از ایران که دقیقا بیانیه‌ای از نظام جمهوری اسلامی در مراسم اسکار هم بود.»

این کاربر کافه سینما در پایان یادداشتش جایزه اسکار فرهادی را ترفندی برای تشکیل یک پرونده عملکرد خوب برای شمقدری می‌داند. این یادداشت حتی اگر برگرفته از توهمات یک نویسنده خلاق باشد به سبب کنار هم چیدن اطلاعات موثقی که به همان ترتیب زمانی نیز در سینمای کشورمان روی داده است احتمالات جدیدی را درباره پشت پرده برخی وقایع سینمایی کشور مطرح می‌کند؛ آن هم در شرایطی که شمقدری خود درباره نفوذ و لابی کردنش در کسب جایزه اسکار اصغر فرهادی لب به اعتراف گشوده است. هرچند این اعتراف بیش از آنکه امتیازی برای توجیه عملکرد خوب او باشد به نظر می‌رسد که به محل بحث و انتقاداتی در روزهای آینده تبدیل شود و در این بین بی‌شک جای اظهارنظرهای یک طرف بیش از اندازه محسوس است؛ شخصی چون اصغر فرهادی که باید دید آیا در روزهای آینده در مقام دفاع از هویت اسکار خود بر خواهد آمد یا خیر.

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱
کد خبر : 7438
بازدیدها: 312

پاسخی بگذارید »