چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵

تبلیغات

آموزش و پرورش در سالی که گذشت

danesheroz فروردین ۱, ۱۳۹۲ ۰
آموزش و پرورش در سالی که گذشت

پس از تصویب سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ و عزم راسخ وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد پایه ششم ابتدایی، تلاشها برای تدوین محتوای کتابهای پایه ششم ابتدایی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آغاز شد و تیم پژوهشی با توجه به ضرورت ایجاد پایه ششم ابتدایی، کار خود را پس از تصویب سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ آغاز کردند تا کتابها به موقع در مهر ماه سال ۹۱ در اختیار دانش اموزان قرار گیرد. تیمی که به زعم وزیر آموزش و پرورش با تلاش شبانه روزی موفق شدند کتابهای پایه جدیدالتاسیس ششم ابتدایی را تالیف کرده و از سوی دیگر محتوای کتابهای پایه دوم ابتدایی را در راستای تغییر محتوای کتابها، تغییر دادند

کتابهای جدید پایه ششم ابتدایی به رغم همه انتقادات وارده بر آن در ۲۶ تیرماه سال گذشته از سوی رئیس جمهور و همزمان با برگزاری اجلاس روسای آموزش و پرورش در مرکز همایشهای رازی رونمایی شد.

رئیس جمهور در این مراسم به نیروی انتظامی توصیه کرد که به جای بستن سینماها و رستورانها را باید حق انتخاب به مردم داده شود. در کتاب های جدید باید آداب، رسوم، سنت ها، غذاهای ایرانی و فرهنگ بومی و ملی به دانش آموزان آموزش داده شود.

تغییر کتابهای درسی تا ۵ سال آینده

همچنین در مراسم رونمایی از کتاب های پایه ششم و دوم ابتدایی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش از تغییر محتوای تمام کتاب های درسی تا ۵ سال آینده خبر داده و گفته بود: تغییر کتابهای درسی باید بر اساس سند و نقشه باشد.

به اعتقاد محی الدین بهرام محمدیان کتابهای درسی تا پیش از انقلاب تغییرات زیادی داشته است اما همه این تغییرات بدون سند بوده که ارزش چندانی ندارد.در تحول کتابهای درسی که بر اساس برنامه درسی ملی صورت گرفته است تنها کلاس محیط یادگیری نبوده و کتابخانه ، نمازخانه ، آزمایشگاه نیز به عنوان محیط یادگیری تلقی می شوند.

به گفته او کتابهای جدید التالیف مسئله محور و پرسش مدار طراحی شده است و دیگر نمی توان گفت آموزش و پرورش یک نهاد صرفا حفظی برای دانش آموزان است.

وی ادامه داد: اکنون دانش آموزی، دانش آموز خوب تلقی می شود که پرسشهای مناسب داشته باشد نه اینکه جوابها را با حفظ کردن برای معلم تکرار کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در تشریح نحوه تالیف کتب افزود: شورای برنامه ریزی درسی ابتدا نیازها را تبدیل به زبان برنامه کرده و سپس راهنمای برنامه تدوین می شود. پس از آن اعتباربخشی از سوی شورای برنامه ریزی، معلمان و دانش آموزان با حضور کارشناسان انجام می شود.

به گفته وی، در سالهای گذشته تغییر کتب یک سال به صورت آزمایشی انجام می شد اما با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش و اینکه هر سال دو پایه کتاب هایش باید تغییر کند روند اعتباربخشی و برنامه ریزی و راهنمای برنامه به صورت همزمان انجام می گیرد.

کتابهایی که از مهر ماه سال گذشته در اختیار دانش آموزان قرار گرفت همواره از انتقادات کارشناسان آموزشی در امان نماند و بسیاری از منتقدان از جمله حسین احمدی معتقد بود: “کتابهای پایه ششم ابتدایی عجولانه تدوین شده است. براساس روال گذشته باید کتابها ابتدا در چند مدرسه تدریس شود و پس از ایرادات گرفته شده و برطرف کردن آنها به شکل سراسری برای دانش آموزان تدریس شود.”

اما وزیر آموزش و پرورش معتقد بود که تیم پژوهشی تالیف کتابها، پس از بحث و بررسیهای بسیار زیاد با کارشناسان آموزشی اقدام به تالیف کتاب ها کرده و دیگر نیازی به تدریس آزمایشی کتابها در تعداد محدودی مدرسه نیست.

البته با توجه به صحبتهای معلمان پایه ششم ابتدایی و همچنین ارزیابی های صورت گرفته از معلمان قرار است تغییراتی در محتوای کتابهای ششم ابتدایی برای سال تحصیلی ۹۳-۹۲ انجام گیرد و گویا این بار نیز باید حق را به منتقدان و دلسوزان آموزش و پرورش داد.

پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر : 10249
بازدیدها: 266

پاسخی بگذارید »